همشهری آنلاین: محققان دانشگاه مک کواری طی یک پژوهش جدید برای اولین بار توانستند وجود تفاوت شخصیت فردی در کوسه‌های پورت جکسون را مشاهده کنند.

کوسه‌ها هم دارای شخصیت‌های مختلف هستند

به گزارش ایسنا، گروهی از محققان دپارتمان علوم زیستی مک کواری رفتار کوسه‌های ساحل شرق استرالیا را مشاهده کردند و دریافتند که هر یک از این کوسه‌ها زمانی که در معرض یک محیط ناآشنا و استرس‌زا قرار می‌گیرند واکنش‌های مجزا و مختلفی را از خود نشان می‌دهند.

به گفته محققان این پژوهش، در طول چند دهه گذشته، تحقیقات نشان داده است که نزدیک به 200 گونه از حیوانات دارای شخصیت فردی هستند.

محققان در این آزمایشات میزان جسارت کوسه‌ها و تمایل آنها برای به مخاطره انداختن خود را مورد سنجش قرار دادند.

این کوسه‌ها در ابتدا به یک مخزن که در یک پناهگاه قرار داشت هدایت شدند و محققان مدت زمان ماندن این کوسه‌ها در این محوطه و ورود آنها به محیط جدید را اندازه گیری کردند.

آزمون رفتاری دوم ایجاد شرایط استرس‌زا برای هر یک از کوسه‌ها بود. محققان شرایطی مانند مواجهه با یک ماهیگیر را برای کوسه‌ها ایجاد کرده و سرعت بهبود وضعیت آنها پس از مواجهه با شرایط استرس‌زا را اندازه‌گیری کردند.

نتایج بدست آمده نشان‌دهنده تنوع رفتار کوسه‌ها در شرایط مختلف بود.

محققان با مشاهده این نتایج شگفت‌زده شدند چرا که دریافتند که کوسه‌ها عملکرد ماشینی نداشته و مانند انسان‌ها، هر یک از آنها در مواجهه با شرایط و موقعیت‌های مختلف واکنش‌های مختلفی را از خود نشان می‌دهند.

به گفته محققان این پژوهش، درک این که چگونه شخصیت بر تنوع رفتار کوسه‌ها تاثیر می‌گذارد -مانند انتخاب طعمه، استفاده از زیستگاه و میزان فعالیت- برای مدیریت بهتر این شکارچیان که نقش مهم زیست محیطی در اکوسیستم‌های دریایی دارند بسیار حیاتی است.

این پژوهش در مجله "Journal of Fish Biology" منتشر شده است. 

کد خبر 335277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha