مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۵
۱ نفر

آیین‌نامه مربوط به مؤسسات آموزشی و درمانی طب سنتی و مکمل هنوز نهایی نشده است.

طب سنتی

مديركل دفتر طب سنتي وزارت بهداشت با اعلام اين خبر گفت، اين آيين‌نامه با همكاري معاونت درمان وزارت بهداشت تدوين شده و پس از نهايي شدن و ابلاغ به تمامي دانشگاه‌ها توسط اداره نظارت بر درمان دانشگاه‌ها و با همكاري دفاتر طب سنتي اجرايي مي‌شود.

اوايل ارديبهشت بود كه 2مركز مربوط به طب سنتي در تهران پلمب شد. يكي دانشكده طب سنتي ارمنســتان در ايران و ديگــري مركز مؤسســه حجامت ايرانيان كه هر دو متعلق به حسين خيرانديش از چهره‌هاي قديمي طب سنتي در ايران است. به‌گفته وي مؤسسه حجامت ايرانيان با شكايت معاونت درمان وزارت بهداشت و مركز آموزش طب سنتي ارمنستان شــعبه ايران با شكايت پليس امنيت پلمب شده است. مؤسســه حجامت ايرانيان از ســال‌69 فعاليت خود را آغاز و به بحث آموزش پزشكان در حوزه طب سنتي ورود كرده به‌گونه‌اي كه اكثريت پزشــكاني كه در حوزه حجامت و طب سنتي فعاليت مي‌كنند در اين مؤسسه آموزش‌ها را فراگرفته و 7هزار پزشك گواهي حجامت و طب سنتي دريافت كرده‌اند. محمود خدادوست، رئيس اداره طــب ســنتي وزارت بهداشت همان زمان گفته بود كه 6ماه پيش طي نامه‌اي از معاونت طب سنتي سؤال كردند كه آيا شما به اين دو مركز مجوز داده‌ايد يا خير و ما هم جــواب داديم مجوزش به ما ارتباطي ندارد.

معاون دانشــگاه علوم پزشــكي ايران هم گفته بود پلمب مركزحجامت ايرانيان و مركز آموزش طب سنتي ارمنســتان به‌دليل فقدان مجوز بوده است اما اشاره نكرده بود كه براي صدور مجوز آيين‌نامه‌اي وجود دارد يا نه. به‌گفته حسين خيرانديش، او از 2سال پيش تا‌كنون درخواست مجوز فعاليت براي اين مجموعه‌ها از وزارت بهداشت داشته است. طبق قانون از 26مرداد گذشته مرجع رسمي اعلام شــرايط و مقررات مجوزها پايگاه اطلاع‌رساني مجوزهاي كسب و كار است. اين بدان معناست كه دستگاه‌هايي كه مجوزهاي خود را در اين پايگاه ثبت نكرده‌اند ديگر حق ندارند به بهانه نداشتن مجوز مانع فعاليتي شوند و به‌عبارت ديگر اين مشاغل نيازي به مجوز و طي مراحل قانوني ندارد. براساس آخرين گزارش رسمي پايگاه مجوزهاي كسب و كار در مجوزهايي كه وزارت بهداشــت در اين پايگاه ثبت كرده است مجوز مراكزآموزشي وجود ندارد. موسي قرباني، معاون سابق ديوان عدالت اداري مي‌گويد: مطابق تبصره2 ماده7 قانون اصل‌44 هر يـك از مراجع صادركننده مجوز كسب و كار موظفند درخواست متقاضيان مجوز كسب و كار را مطابق شرايط مصرح در پايگاه اطلاع‌رساني مذكور دريافت و بررسي كنند.

پيش از اين وزير بهداشت هم با بيان اينكه افرادي كه توسط سازمان نظام پزشكي به‌عنوان متخلف طب سنتي شناسايي مي‌شوند به دلايل نامعلومي هنوز به فعاليت خود ادامه مي‌دهند، تلويحا به نبود پشتوانه قانوني اشاره كرده بود. قاضي‌زاده كه پدرش يك عطار بوده است از قوه قضاييه تقاضا كرده بود با افرادي كه از علاقه‌مندي مردم به حوزه طب سنتي سوءاستفاده مي‌كنند، برخوردهاي لازم شود. همين تقاضاي او نشان مي‌داد كه پرونده‌هاي ارسالي به قوه قضاييه به‌علت نبود قانون به نتيجه مطلوب وزارت بهداشت نمي‌رسد.

پس از انتقادات فراوان از وزارت بهداشت در برخورد حذفي با مؤسسات طب سنتي بود كه مديركل دفتر طب سنتي وزارت بهداشت براي ديدار با علما به قم رفت تا رضايت آنان را درباره اين برخوردها به‌دست آورد. خدادوست با انتقاد از افرادي كه مجوز طبابت ندارند و به موضوع طب سنتي ورود كرده‌اند گفت، در اين راســتا نيازمند نظرات علما و مراجع هستيم تا بتوانيم به‌صورت قانوني و دقيق كارها را پيگيري و دنبال كنيم اما در اين ميان مدير حوزه‌هاي علميه به او گفت: بايد نســبت به مجموعه‌هايي كه مدعي هستند براساس روايات وارده از معصومين، طب بوعلي و... دســت به طبابت مي‌زنند جلسه گذاشت و مسائل را حل كرد. آيت‌االله حسيني‌بوشهري با تأكيد بر اينكه وزارت بهداشت بايد به موضوع طب سنتي نگاه ويژه داشته باشد، افزود: اگر نقدي هم وجود دارد بايد عالمانه به آنها گفته شود. به‌گفته وي در يك فضاي گفت‌وگو و گفتمان مناسب مي‌توان به نتيجه بهتري رسيد و اين گفت‌وگو بسيار بهتر از ديگر راه‌ها جواب خواهد داد.

توصيه‌هاي علما در حالي است كه وزارت بهداشت به‌دنبال اين است كه فقط پزشكان و داروسازان بتوانند در طب سنتي فعاليت كنند. قاضي‌زاده هاشمي پيش از اين ابراز اميدواري كرده بود در آينده، به جاي عطاري‌ها، داروخانه‌هاي گياهي به تعداد كافي راه‌اندازي شوند چرا كه در اين داروخانه‌ها، يك پزشك حاضر است كه چندين سال دوره‌هاي تحصيلي و تخصصي داروسازي در حوزه طب سنتي را گذرانده است. هرچند وزير بهداشت اين خواسته خود را در قالب آرزو بيان كرده ولي مسئولان وزارت بهداشت مي‌گويند در حال حاضر عطاري‌ها حق تجويز ندارند و فقط بايد فروشنده باشند. با اين اظهارات مسئولان وزارت بهداشت، پدر و برادر وزير هم ازجمله متخلفان هستند.

کد خبر 335247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha