همشهری آنلاین: سازمان توسعه تجارت اعلام کرد تا پایان آبان‌ماه سال جاری 28 رایزن بازرگانی به کشورهای هدف صادراتی اعزام می‌شوند.

به گزارش سایت وزارت بازرگانی، محمدعلی ضیغمی، معاون بررسی بازار و بازاریابی سازمان توسعه تجارت ایران از نهایی شدن مراحل اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان، ونزوئلا، آفریقای جنوبی، تونس، کنیا، سوریه، آذربایجان خبر داد و گفت: علاوه بر این رایزنان بازرگانی کشورهای مالزی، عربستان و کویت نیز در حال اعزام هستند.

وی با اشاره به شرایط جدید دولت برای گزینش رایزنان بازرگانی عنوان کرد:در گزینش جدید رایزنان بازرگانی ضمن اینکه باید کارمند دولت باشند در حوزه بازرگانی و تجارت نیز فعالیت کرده باشند در مراحل پس از مطالعه اولیه، مصاحبه تکمیلی انجام می‌شود و در صورت قبولی پس از گذراندن 500 ساعت آموزش کاربردی در حوزه تجارت بین‌الملل به کشور مورد نظر اعزام می‌شوند.

دکتر ضیغمی افزود: از زمان آغاز گزینش و اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای هدف حدود 12 رایزن اعزام شده و 16 رایزن دیگر در حال اعزام هستند که با اعزام این تعداد عملا تا پایان آبان‌ماه 28 رایزن در کشورهای هدف مستقر خواهند شد.

معاون بررسی بازار سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با بیان اینکه در مرحله اول مجوز اعزام 30 رایزن در دستور کار سازمان توسعه تجارت ایران قرار گرفته است عنوان کرد: با تکمیل ظرفیت 30 رایزن بازرگانی، پیشنهادهای جدیدی برای اعزام رایزنان بیشتر نیز ارائه خواهد شد چرا که معتقدیم با توجه به اینکه رایزنان بازرگانی دیده‌بانان اقتصادی بوده و قادرند اطلاعات اقتصادی به روز در اختیار تجار و بازرگانان قرار دهند بنابراین معتقدم که باید به تعداد کشورهای هدف رایزن بازرگانی اعزام شود.

به گفته او در حال حاضر 12 رایزن بازرگانی در کشورهای امارات، ترکیه، افغانستان، الجزایر، هندوستان، اتریش، روسیه، ازبکستان، پاکستان و اندونزی مستقر شده‌اند.

ضیغمی در ادامه یکی از سیاست‌های حمایتی سازمان توسعه تجارت ایران از بحث‌های بازاریابی را اعطای تسهیلات به پذیرش هیات‌های تجاری عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته تسهیلاتی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و اعزام هیات‌های تجاری اختصاص می‌یافت که در سال جاری علاوه بر این برای پذیرش هیات‌های تجاری نیز تسهیلاتی در نظر گرفته شده است و بر اساس دستورالعمل سال 86 به تسهیلات پرداختی متناسب با هیات‌های اعزامی حدود پرداخت 30 تا 40 درصد هزینه‌هاست.

معاون بررسی بازار و بازاریابی سازمان توسعه تجارت همچنین اهمیت توسعه بازارهای منطقه ویژه کشورهای همجوار را یادآور شد و افزود:با وجود برخورداری از پتانسیل‌های تولیدی در تامین نیازهای بازار کشورهای همجوار اما به دلیل توجه بیشتر تجار کشورمان به سودهای لحظه‌ای و نیز توجه نداشتن به حضور بلندمدت در کشورهای هدف رفتارهای غیرحرفه‌ای از خود بروز می‌دهند که عمدتا موجب خدشه دارشدن بازار می‌شود.

وی گفت:صدور کالاهایی با کیفیت پایین و برخلاف آن چیزی که وعده داده شده و یا تغییر در قیمت و نوع کالا از مهم‌ترین اقداماتی است که از سوی تجار انجام می‌گیرد و موجب از دست رفتن بازار می‌شود.

کد خبر 33515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز