سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

گرچه برخی رسانه‌ها از همان ابتدا شمشیر را برای کمدی تازه مانی حقیقی از رو بسته بودند اما همه‌‌چیز از اظهارنظر وزیر ارشاد در دیدار با یکی از مراجع عظام تقلید در قم آغاز شد؛ جایی که علی جنتی از تولید و اکران «۵۰ کیلو آلبالو» اعلام برائت کرد.

تیزرهای تبلیغاتی «۵۰ کیلو آلبالو» همچنان از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود.

به گزارش همشهري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه در يكي از روزهاي پاياني ارديبهشت به محضر حضرت آيت‌الله ناصر مكارم‌شيرازي رسيده بود، در سخناني كه رسما از آن بوي زير سؤال بردن مديريت سينمايي به مشام مي‌رسيد، گفت: «اگر از مضمون و محتواي 50كيلو آلبالو خبر داشتم، اجازه توليد و اكران به آن نمي‌دادم.»

اين حرف از آن رو عجيب و شگفت‌انگيز بود كه گوينده آن بيش از 2‌ماه براي جلوگيري از ادامه اكران فيلم فرصت داشت و ترجيح داد موضع منفي خود را عليه آن در شهر مقدس قم و در محضر يكي از آيات عظام تقليد آشكار كند.

  • چند‌ماه تأخير

با اينكه جنتي چند‌ماه بود از محتوا، مضمون و ساختار 50كيلو آلبالو خبر داشت، هرگز گامي در راه اصلاح امور و حداقل جلب رضايت بزرگان حوزه علميه قم برنداشت. با وجود اين، مديران سازمان سينمايي واكنشي نسبت به فيلمي كه وزير ارشاد توليد و اكران آن را به مصلحت نمي‌داند، ابراز نكردند و درنهايت نوبت به سخنگوي وزارت ارشاد رسيد تا درباره اظهارنظر جنجالي جنتي در قم شفاف‌سازي كند.

البته حسين نوش‌آبادي ترجيح داد كاري به توليد و اكران 10هفته‌اي 50كيلو آلبالو نداشته باشد و در عوض، سراغ بحث عرضه فيلم در شبكه نمايش خانگي رفت. به گفته سخنگوي ارشاد، فيلم حقيقي براي عرضه در شبكه نمايش خانگي بايد صابون مميزي دوباره را به تن بمالد؛ اتفاقي كه مسبوق به سابقه است و معمولا برخي صحنه‌هاي فيلم‌هاي روي پرده هرگز به محيط خانه‌ها راه نمي‌يابند و گرفتار قيچي مميزان مي‌شوند.

  • پاسخگويي در دادگاه

كمي پيش از آنكه نوش‌آبادي تكليف 50كيلو آلبالو را در بخش شبكه نمايش خانگي روشن كند، خبري در فضاي مجازي پيچيد مبني بر اينكه تهيه‌كنندگان 2فيلم «ابد و يك روز» و 50كيلو آلبالو براي پاسخگويي درباره تبليغات ماهواره‌اي آثار خود به دادسرا احضار شده‌اند؛ اتفاقي كه هنوز واكنشي از سوي مقام‌هاي رسمي سازمان سينمايي، وزارت ارشاد و خود تهيه‌كنندگان نداشته و ماجرا ظاهرا در سكوت خبري پيگيري مي‌شود.

ماجراهاي 50كيلو آلبالو به همين جا ختم نشد و با انتقاد برخي رسانه‌ها از حضور اين فيلم در طرح اكران سيار، معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي به ميدان آمد و همه‌‌چيز را تكذيب كرد. حبيب ايل‌بيگي با تأييد موضع سخنگوي وزارت ارشاد درباره لزوم اصلاح فيلم براي عرضه به شبكه نمايش خانگي به مهر گفت: «۵۰ كيلو آلبالو براي پروژه اكران سيار در شهرستان‌ها كه مدنظر سازمان سينمايي است انتخاب نشده و دفتر پخش شرايط آن را فراهم كرده است.»

  • سبقت در اعلام برائت

شدت گرفتن موج موضعگيري عليه «50كيلو آلبالو» كه با تأييد و نظارت سازمان سينمايي وزارت ارشاد ساخته و اكران شده، آن هم درست چند روز مانده به پايان رسمي نمايش عمومي فيلم، داستاني است كه برخي زواياي پنهان آن هنوز آشكار نشده است. درحالي‌كه وزير ارشاد، سخنگوي وزارتخانه و معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي از فيلم پرفروش ماني حقيقي ابراز برائت كرده‌اند، حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان همچنان ترجيح داده به جمع رئيس و معاون خود نپيوندد. از سوي ديگر، حقيقي هم با نگارش يك نامه از تلاش وزارت ارشاد براي اعمال اصلاحات چندباره به فيلم خود پس از تأييد فيلمنامه، نظارت در جريان توليد و صدور پروانه نمايش انتقاد كرده است تا كلاف سردرگم 50كيلو آلبالو بين متوليان امر دست به‌دست شود.

کد خبر 334864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha