کمتر از ۵‌ ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رأی‌دهندگان این کشور قرار است بیشتر به‌خاطر رأی نیاوردن یکی از ۲کاندیدای مطرح به پای صندوق‌های رأی بروند نه رأی‌دادن به نامزد مورد علاقه‌شان.

ترامپ

حدود يك‌ماه به پايان رقابت‌هاي درون حزبي انتخابات آمريكا باقي مانده اما چهره‌هاي نهايي هر دو حزب جمهوريخواه و دمكرات تا حدود زيادي مشخص شده است. پيش‌بيني مي‌شود رقابت اصلي در نهايت ميان دونالد ترامپ، سرمايه‌دار معروف نيويوركي از حزب جمهوريخواه و هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه پيشين آمريكا از حزب دمكرات باشد اما آنچه اين روزها توجه بسياري از رسانه‌ها را به‌خود جلب كرده، ميزان آراي منفي در ميان مردم است.

نظرسنجي‌هاي اخير از حمايت 46درصدي رأي دهندگان از هيلاري كلينتون و حمايت 43درصدي از دونالدترامپ حكايت دارند اما جالب اينكه بيشتر اين افراد اعلام كرده‌اند به‌خاطر رأي نياوردن طرف مقابل، به نامزد مورد نظرشان رأي مي‌دهند.
52درصد از طرفداران هيلاري كلينتون گفته‌اند كه به‌خاطر رأي نياوردن ترامپ، به كلينتون رأي مي‌دهند و حدود 53درصد از طرفداران ترامپ هم اعلام كرده‌اند به‌خاطر به قدرت نرسيدن كلينتون رأي خود را به نفع ترامپ به صندوق مي‌اندازند. به همين دليل، بسياري از تحليلگران آمريكايي معتقدند فضاي انتخاباتي اين كشور هيچگاه به اين اندازه دوقطبي و براساس رأي منفي نبوده است.

در يك سوي ميدان انتخابات، افرادي هستند كه به‌خاطر تغيير ساختار قدرت در واشنگتن به‌دنبال رأي دادن به دونالد ترامپ هستند كه حتي يك روز هم تجربه فعاليت سياسي ندارد. آنها معتقدند انتخاب كلينتون به‌معناي ادامه حيات ساختار كنوني قدرت در آمريكاست اما اين در حالي است كه كشورشان نياز به تغيير در آرايش سياسي دارد. تمايل رأي دهندگان به ترامپ، حتي سران حزب جمهوريخواه را كه هيچگاه تصور نمي‌كردند او بتواند همه هم‌حزبي‌هايش را از ميدان به در كند، به وحشت انداخته تا جايي كه حتي برخي از آنها از رأي دادن به نامزد حزب رقيب سخن گفته‌اند.

در سوي ديگر، افرادي هستند كه از ترس رأي آوردن دونالد ترامپ، به‌دنبال رأي دادن به كلينتون هستند؛ چرا كه از موضعگيري‌هاي تند ترامپ وحشت كرده‌اند. او عليه بسياري از اقليت‌هاي نژادي و مذهبي در آمريكا موضعگيري و اعلام كرده به‌دنبال انجام تغييرات گسترده در نحوه اداره كشور و چگونگي حضور آمريكا در جهان است.

  • نه ترامپ، نه كلينتون

جديدترين نظرسنجي روزنامه واشنگتن پست اما نتايج جالب ديگري را مطرح كرده است: از هر 10آمريكايي، 6‌نفر نسبت به هر دو نامزد جمهوريخواهان و دمكرات‌ها نگاه منفي دارند. 58درصد اعلام كرده‌اند اگر انتخاب ديگري به‌جز 2حزب اصلي آمريكا داشته باشند، ترجيح مي‌دهند از اين دو حزب عبور كنند و به هيچ‌يك از آنها رأي ندهند. نظام انتخاباتي آمريكا، قدرت را ميان 2حزب اصلي تقسيم كرده و به‌دليل عدم‌وجود حزب قدرتمند ديگري براي رقابت با آنها، رئيس‌جمهور اين كشور هميشه از اين دو حزب بوده است. حزب ليبرتين آمريكا تنها حزب سوم در تاريخ سياسي آمريكاست كه در تمام ايالت‌هاي آمريكا انتخابات درون حزبي برگزار مي‌كند اما تاكنون هيچگاه توان رقابت با جمهوريخواهان و دمكرات‌ها را نداشته است.

کد خبر 334734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha