دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

«پرچم عراق به‌زودی در آسمان فلوجه برافراشته خواهد شد و امروز پرچم‌های سیاه کسانی که این شهر را دزیده‌اند پایین کشیده می‌شود»؛ حیدر‌العبادی، نخست‌وزیر عراق با این جملات شروع یک عملیات گسترده برای باز‌پس‌گیری شهر فلوجه را اعلام کرد.

عراق -داعش

هر چند صحنه سياسي عراق همچنان شاهد تنش و بحران ميان گروه‌هاي سياسي است اما با صدور اين فرمان حداقل 20هزار نيروي عراقي ازجمله نيروهاي داوطلب مردمي موسوم به الحشد الشعبي عمليات براي آزادي اين شهر مهم را آغاز كردند. نخست‌وزير عراق روز گذشته به‌عنوان فرماندهي كل نيروهاي مسلح، شخصا وارد اتاق عمليات فلوجه شد و رسما نظارت بر روند عمليات را بر عهده گرفت.

حيدرالعبادي با اعلام آغاز عمليات گسترده آزادي فلوجه موسوم به «درهم شكستن تروريسم» گفت: ساعت عمليات براي آزادسازي فلوجه فرارسيده است. لحظه پيروزي بزرگ نزديك است و داعش چاره‌اي جز فرار ندارد.او تأكيد كرد: فلوجه را باز خواهيم گرداند همانطور كه صدها روستا، شهر و دهستان به ساكنان اصلي‌اش بازگشته و از دست ظلم و خيانت داعش آزاد شده است.
هزاران نفر از نيروهاي امنيتي و نظامي ازجمله ارتش، پليس و نيروهاي داوطلب عملا اين شهر را محاصره كرده‌اند و همچنين گفته مي‌شود به‌زودي 15هزار نيروي ديگر هم به آنها ملحق خواهند شد.

نيروهاي ارتش، عشاير اهل سنت و نيروهاي بسيج مردمي(الحشد الشعبي) از چندين محور به مواضع تروريست‌هاي داعش حمله كرده‌اند و نيروي هوايي عراق هم وظيفه پشتيباني هوايي را بر‌عهده دارد.فلوجه، دومين شهر بزرگ استان الانبار كه در 60كيلومتري غرب بغداد قرار دارد نخستين شهر عراق بود كه در زمستان سال ۲۰۱۴ به اشغال داعش در آمد و يكي از دو پايگاه باقيمانده اين گروه در عراق است.

درصورت موفقيت كامل عمليات فلوجه، موصل دومين شهر بزرگ عراق در شمال اين كشور تنها پايگاه تحت كنترل گروه تروريستي داعش خواهد بود. خبرگزاري آناتولي روز گذشته با آغاز اين عمليات از آزادي 12منطقه فلوجه خبر داد و گزارش‌ها نشان مي‌دهد پيشروي‌ نيروهاي عراقي همچنان ادامه دارد.

نيروهاي عراقي در نخستين روز عمليات «درهم شكستن تروريسم» موفق شدند منطقه «السجر» و «الصبيحات» و 10منطقه ديگر در جنوب «الكرمه» را پس از درگيري با داعش، آزاد كنند كه در جريان اين عمليات حداقل 40نفر از نيروهاي گروه تروريستي داعش كشته شده‌اند. نيروهاي عراقي همچنين توانستند پرچم عراق را بالاي پل «الكرمه» نصب كنند.

اسكاي نيوز عربي گزارش داده كه ارتش عراق در اين عمليات والي داعش در فلوجه را به همراه بيش از 30تروريست اين گروه از پاي درآورده است. نيروهاي ارتش عراق همچنين در جريان پيشروي خود مشغول خنثي‌سازي‌ بمب‌ها و تله‌هاي انفجاري كار گذاشته شده از سوي نيروهاي داعش هستند.

همچنين نيروهاي سازمان بدر عراق (بخشي از الحشد الشعبي) توانسته‌اند 2منطقه را در شمال شرق فلوجه آزاد كنند.ده‌ها تروريست داعشي در حمله نيروي هوايي عراق به مواضع آنان در منطقه «الشهدا»، «الصقلاويه» و «الحصي» در شهر فلوجه كشته شده‌اند. مركز رسانه‌اي الحشد الشعبي نيز اعلام كرده است كه بخش اطلاعات الحشد الشعبي توانسته فرياد تروريست‌هاي داعش از طريق بي‌سيم كه خواستار مهمات و كمك بودند را رصد كند.

  • جلوگيري داعش از خروج غيرنظاميان

نيروهاي گروه تروريستي داعش مانند شهرهاي ديگر تلاش دارند كه مانع از خروج غيرنظاميان از فلوجه شوند تا از آنها به‌عنوان سپردفاع انساني خود استفاده كنند. نيروهاي دولتي عراق مسيرهاي تداركاتي منتهي به شهر فلوجه را بسته‌اند و داعش هم مانع خروج مردم از مناطق تحت كنترل خود مي‌شود.

حدود يك‌ماه پيش سازمان ديده‌بان حقوق بشر گزارش داد كه ساكنان فلوجه غذايي براي خوردن ندارند و از گرسنگي جان مي‌دهند. به گزارش اين سازمان مردم شهر براي زنده ماندن با پودر هسته خرما نان مي‌پزند و سوپ علف درست مي‌كنند. پيش از شروع عمليات، ارتش عراق از ساكنان شهر خواست كه آماده باشند از مسيرهاي امن شهر را ترك كنند. مقام‌هاي عراقي براي نجات غيرنظاميان اما اعلام كرده‌اند كساني كه نمي‌توانند شهر را ترك كنند پرچمي سفيد بر فراز خانه‌هايشان قرار دهند. بين ۶۰ هزار تا ۹۰ هزار غيرنظامي در فلوجه باقي مانده‌اند اما بسياري از آنها را هم اعضاي خانواده نيروهاي داعش تشكيل مي‌دهند.

آزادي فلوجه به‌معناي قدمي بزرگ و پلي براي آزادي موصل خواهد بود. ارتش عراق شهر رمادي در نزديكي فلوجه را هم در‌ماه دسامبر از داعش پس گرفت. اين در حالي است كه الجزيره از بي‌ميلي آمريكا نسبت به عمليات فلوجه خبر داده است.
براساس گزارش‌هاي منتشر شده ارتش آمريكا آزادي فلوجه را اولويت اصلي نمي‌داند و ترجيح اصلي واشنگتن انجام عمليات موصل بوده است. مقام‌هاي عراقي اما اعتقاد دارند كه با پيروزي در فلوجه مي‌توانند قدم مهم بعدي را براي آزادي تنها پايگاه باقيمانده براي داعش در عراق بردارند.

کد خبر 334731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha