همشهری آنلاین: عفو بین الملل روز دوشنبه درباره تبعات فاجعه آمیز بمب‌های خوشه‌ای ساخت غرب که عربستان از آن ضد غیرنظامیان یمنی استفاده کرده است، هشدار داد.

عفو بین الملل: عربستان، یمن را به میدان مین تبدیل کرده است

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای اعلام کرد: غیرنظامیان یمنی به ویژه کودکان بر اثر انفجار بقایای بمب های خوشه ای عربستان در یمن٬ کشته و قطع عضو می شوند.

این نهاد حقوق بشری از جامعه بین المللی خواست تا برای پاکسازی مناطق آلوده به این بمب ها اقدام کند.

این بیانیه می افزاید: کشورهای صاحب نفوذ باید با اعمال فشار بر ائتلاف عربستان ٬ مانع ادامه به کارگیری این نوع مهمات جنگی شوند ؛ مهماتی که جامعه بین الملل استفاده از آن را ممنوع می داند .

ائتلاف عربستان در فروردین سال گذشته با همراهی غرب و برخی دیگر از کشورهای منطقه ٬ به بهانه روی کار آوردن دوباره دولت مستعفی یمن، مداخله نظامی در این کشور را آغاز کرد.
تاکنون هزاران غیرنظامی یمنی کشته و میلیون ها نفر آواره شده اند.

عفو بین الملل مستقر در لندن تصریح کرد که با اجرای آتش بس در یمن در مارس (اسفند/فروردین)، غیرنظامیان یمنی که به خانه هایشان در مناطق شمالی این کشور باز می گردند، با خطر 'مرگ و جراحت جدی' مواجهند.

لاما فقیه مشاور ارشد عفو بین الملل گفت: حتی پس از پایان یافتن جنگ، جان و زندگی غیرنظامیان، به ویژه کودکان همچنان در معرض خطر جدی قرار دارد، زیرا بازگشت خانواده های یمنی به خانه هایشان در واقع مانند بازگشت به میدان های مین است.

وی افزود: تا زمانی که مناطق آلوده به بمب های خوشه ای و دیگر بقایای خنثی نشده مهمات جنگی در مناطق مسکونی و مزارع ٬ شناسایی و پاکسازی نشده اند، غیرنظامیان یمنی زندگی امنی نخواهند داشت.

عفو بین الملل اضافه کرد که در جدیدترین ماموریتش در شمال یمن٬ به اسنادی دست یافته است که نشان می دهد عربستان از بمب های خوشه ای ساخت آمریکا، انگلیس و برزیل در این کشور استفاده کرده است.

این سازمان 10 نمونه جدید را مستند سازی کرده است که در آن 16 غیرنظامی به خاطر انفجار بقایای بمب های خوشه ای در بازه زمانی ژوئیه 2015 تا آوریل (تیر94 - فروردین 95) کشته یا زخمی شده اند.

بر اساس آمار سازمان ملل، جنگ یمن تاکنون بیش از شش هزار و 400 نفر کشته و حدود دو میلیون و 800 هزار نفر زخمی شده اند. بر اساس همین آمار ها که در قیاس با آمارهای محلی به مراتب کمتر است، 82 درصد جمعیت غیرنظامیان یمن نیازمند کمک های فوری هستند.

کد خبر 334723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha