همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که از ۱۸۸ ایستگاه پایش کیفی هوا در کشور ۴۱ ایستگاه مجهز به سیستم آنالایزر ترکیبات آلی فرار هستند، گفت: هزینه نگه‌داری یک ایستگاه پایش هوا حدود ۴۰ میلیون تومان است.

هزینه میلیاردی نگه‌داری ایستگاه‌های پایش هوا

به گزارش ايرنا، شینا انصاری گفت: سازمان حفاظت محیط زیست متولی پایش آلاینده‌ها و میزان بنزن در هوا است و آن چیزی که انجام می‌دهد با توجه به امکانات و مقدورات این سازمان است که توسعه آن نیازمند تامین اعتبارات کافی است.

وی افزود: 188 ایستگاه پایش کیفی هوا در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد 41 ایستگاه در کلان‌شهرها مجهز به سیستم آنالایزر ترکیبات آلی فرار هستند که می‌توانند به صورت آنلاین ترکیبات را اندازه‌گیری و ارسال کنند اما چون این دستگاه‌ها بسیار حساس هستند هزینه نگه‌داری آن‌ها زیاد است.

وی ادامه داد: اکنون پایش بخش ترکیبات آلی فرار دستگاه‌های موجود در استان تهران در حال راه‌اندازی است که این کار می‌تواند به آنالیز ترکیبات معلق در هوا نیز کمک کند.

انصاری با تاکید مجدد بر هزینه سنگین نگه‌داری این دستگاه‌ها گفت: اکنون تمام این 41 دستگاه فعال نیستند گاهی مثلا سه ماه فعال است و دوباره متوقف می‌شود، البته به کلان‌شهرها اعلام کردیم سعی کنند این سیستم را راه‌اندازی کنند تا اطلاعات به طور مداوم داشته باشیم اما اولویت کنونی ما اندازه‌گیری و پایش ذرات معلق کم‌تر از 2.5 و 10 میکرون است که تلاش می‌کنیم این پارامترها غیر فعال نشوند.

انصاری گفت: حداقل اعتباری که برای هر ایستگاه پایش کیفی هوا نیاز داریم 40 میلیون تومان در سال است در حالی که رقمی که اکنون اختصاص داده‌ایم 15 میلیون تومان است و با توجه به این که اولویت ما ذرات معلق هستند تلاش می‌کنیم آنالایزرهای این ذرات فعال بمانند.

وی در ادامه تاکید کرد: با توزیع سوخت استاندارد و پایش مداوم این سازمان، میزان بنزن موجود در هوا در سال 94 نسبت به سال 90 تا حد محسوسی کاهش یافته است.

انصاری افزود: طبق مصوبه 2/10/ 93 هیات دولت، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است هر سه ماه یک بار سوخت را اندازه‌گیری و پایش کیفی داشته باشد.

وی اظهار کرد: علاوه بر پایش سوخت، طبق همین مصوبه سازمان محیط زیست موظف است میزان بنزن موجود در هوا را نیز اندازه‌گیری کند که این کار را به طور مداوم انجام می‌دهد.

انصاری با بیان این که استاندارد بنزن در هوا سالانه و حد مجاز بنزن بر حسب میکروگرم بر متر مکعب است گفت: در ایران برای آن استاندارد ملی تعریف شده که عدد 5 است اما استانداردی که سازمان بهداشت جهانی دارد 7 است.

وی افزود: پایش‌ها نشان می‌دهد میزان بنزن موجود در هوا در سال 94 نسبت به 90 کاهش بسیار محسوسی داشته است که به نوع سوخت‌های توزیعی که دارای استاندارد یورو 4 است، برمی‌گردد.

انصاری ادامه داد: به عنوان مثال میزان بنزن در هوا سال 90 در منطقه دهکده المپیک 173 بود که سال 94 به 3 کاهش یافته است، میدان امام حسین از 313 در سال 90 به 36 در سال 94 رسید و خیابان پیروزی از 353 در سال 90 به 23 در سال 94 کاهش یافت.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: این نمونه‌گیری‌ها در اطراف جایگاه‌های عرضه سوخت و مناطق پرتردد گرفته شده است، این در حالی است که در این مناطق بخارات بنزین زیاد است.

وی اظهار کرد: قطعا با اجرای طرح کاهش و هدایت بخارات بنزین (کهاب) که متولی آن وزارت نفت است تا حد بسیار زیادی شاهد کاهش میزان بنزن و بخارات ناشی از سوخت در هوا خواهیم بود.

وی در ادامه درباره پایش و اندازه‌گیری فصلی سوخت در کلان‌شهرها اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه 10/2/ 93 هیات دولت سازمان محیط زیست به صورت فصلی سوخت جایگاه‌ها را اندازه‌گیری می‌کند، بررسی‌ها نشان داده است که میزان بنزن موجود در سوخت در سال 90 و 91 حدود 6 برابر حد استاندارد بود که اکنون به حدود یک رسیده است.

انصاری افزود: طبق همین مصوبه سازمان محیط زیست علاوه بر بنزن ترکیبات آروماتیک در سوخت را نیز اندازه‌گیری می‌کند که نتایج نشان می‌دهد این ترکیبات نیز به استاندارد نزدیک شده‌اند، استاندارد بنزن 1 درصد و آروماتیک‌ها هم 35 درصد است.

کد خبر 334498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha