همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سه هزار و ۵۰۰ هکتار از مناطق زیرمجموعه این سازمان سال گذشته طعمه آتش شد.

علی تیموری

به گزارش ايرنا، علی تیموری روز دوشنبه در نشست یک روزه مهار آتش در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هشت استان غرب کشور در همدان افزود: با ورود به فصل گرم، احتمال آتش‌سوزی نیز شدت می‌یابد بنابر این باید از آمادگی بیش‌تری برخوردار بود.

وی اظهار کرد: آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست از نظر تعداد با سیر نزولی مواجه بوده به گونه‌ای که از 277 فقره در سال 93 به 216 مورد آتش‌سوزی در سال گذشته رسیده است.

وی اضافه کرد: همچنین در سال 93 حدود 6 هزار و 600 هکتار از مناطق زیر مجموعه محیط زیست طعمه آتش شد که این آمار در سال گذشته با حدود 50 درصد کاهش به سه هزار و 500 هکتار رسید.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با وجود سیر نزولی آتش‌سوزی، شاهد افزایش این آسیب در هشت استان کشور هستیم.

تیموری ادامه داد: 95 درصد علت آتش‌سوزی ناشی از عوامل انسانی، عمدی یا سهوی است که توسط گردشگران یا کشاورزان اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش دامنه آتش‌سوزی اقدام‌های پیشگیرانه نظیر آموزش جامعه هدف و افرادی که مراتع و مناطق چهارگانه محیط زیست دسترسی دارند، است.

وی تشکیل کمیته مهار آتش، تهیه طرح جامع خاموش کردن آتش به دستور معاون اول رئیس جمهوری، استفاده از بالگردهای نیروهای مسلح، تشکیل ستاد مرکزی واکنش سریع اطفای حریق و تقویت استان‌هایی که ظرفیت احداث پایگاه مهار آتش دارند را از مهم‌ترین اقدام‌های صورت گرفته در سال گذشته برشمرد.

وی اضافه کرد: شمار بالگردهای اطفای آتش در سال جاری افزایش یافته است و در زمان وقوع بحران بدون نیاز به مکاتبه و هماهنگی بالگرد اقدام به انجام عملیات می‌کند.

وی رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست را استفاده از توان نیروهای مردمی، سازمان‌های مردم نهاد و علاقمندان طبیعت برای مهار آتش ذکر کرد.

وی افزود: 16 مانور اطفای حریق در استان‌ها با هدف حساس کردن مردم و مسئولان سال گذشته در کشور اجرا شد و امسال نیز برگزاری مانور در 18 استان کشور پیش‌بینی شده است.

همایش یک روزه مهار آتش در مناطق حوزه مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هشت استان غرب کشور با حضور جمعی از مدیران به میزبانی همدان برگزار شد. 

کد خبر 334147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha