همشهری آنلاین: مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: ١٣ هزار تخت بیمارستانی با استفاده از منابع خارجی راه اندازی می‌شود.

دکتر داوود دانش جعفری

 به گزارش وبدا، دكتر داوود دانش جعفري، با بیان این که در سه حوزه احداث تخت‌هاي جديد بيمارستاني، تجهيزات و دارو برنامه‌های مشخص داریم، گفت: براساس برنامه‌اي كه براي سال 1395 تهيه كرده ایم، حدود 19 هزار و 500 تخت بيمارستاني را در اولويت استفاده از منابع خارجي قرار داده‌ايم و در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه سلامت، براساس تفاهم‌نامه منعقد شده قریب ١٣ هزار تخت بیمارستانی با استفاده از منابع خارجی راه اندازی می‌شود.

مشاور عالی وزیر بهداشت در خصوص چگونگی همکاری‌ها گفت: با شركت‌هاي خارجي كه توانايي تامين مالي دارند و برای احداث بيمارستان اعلام آمادگي مي‌كنند تفاهم‌نامه ای با مدت حدود 2 تا 3 ماه منعقد می‌کنیم و در اين مدت طرف خارجي بايد جزئيات منابع مالي خود را تهيه و طرح آن را مشخص کند و بعد از تاييد منابع مالي از طرف ما و در صورت مورد پسند بودن شرایط طرح، از آنها استفاده مي‌كنيم و پس از شرکت در مناقصه، پايين ترين شركت را ما انتخاب مي‌كنيم.

مشاور عالی وزیر بهداشت با بیان اینکه در همایش بین المللی سرمایه گذاری در حوزه سلامت، حدود 16 تفاهم‌نامه منعقد کردیم، گفت: تعدادي از این تفاهم نامه‌ها مربوط به احداث بيمارستان‌هاي جديد است و موفق شديم تفاهم‌نامه حدود 13 هزار تخت بيمارستاني را امضا كنيم.

دکتر دانش جعفری با بیان این که يك قرار داد هم در خصوص پالايشگاه خون منعقد شد ، گفت: پالايشگاه جديدي توسط بخش خصوصي ايراني و طرف خارجي احداث خواهد شد و همچنین دو قرارداد دیگر نیز مربوط به توليد دارو منعقد شد.

وی با بیان این که در مجموع به اهداف همايش دست پيدا كردیم افزود: نکته مهم و اساسي همایش اين بود كه «مبادلات و اطلاعاتي بين ما و طرف‌هاي خارجي مطرح شد.

دکتر دانش جعفری افزود: در ارتباط با سرمايه‌گذاران داخلي نیز همين مباحث را چند ماه پيش داشتيم.

مشاور عالی وزیر بهداشت در ارتباط با بخش خصوصي داخلي گفت: بايد توانمندي‌هاي لازم را برای حضور بخش خصوصي فراهم کنیم.

دکتر دانش جعفری در ادامه گفت: روش قديمي كه بخش خصوصي ما در احداث بيمارستان فعال بود روش مشاور پيمانكار و كارفرما است يعني یک كارفرماي دولتي منابع را از بودجه تامين و يك مشاور طرح تهيه مي‌كند و يك پيمانكار هم با استفاده از منابع بودجه‌اي آن را مي‌سازد.

وی گفت: در واقع اين طرح و روش قدیمی را عوض كرديم و آن را در چارچوب قراردادهاي مشاركت عمومي خصوصي برديم.

دکتر دانش جعفری  گفت: در مشاركت عمومي خصوصي بخش خصوصي با استفاده از منابع خود در كارهايي كه جزو وظيفه و فعاليت الزامي دولت است، كمك مي‌كند.

مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: در واقع ما بايد ظرفيت‌هاي جديدی را هم در كشور بوجود بياوريم و در كشورهاي دنيا نیز از اين شرايط استفاده مي‌كنند و ما هم اين روش را با قدرت دنبال مي‌كنيم.

دکتر دانش جعفری با بیان این که کشورهای طرف قرارداد ما در حوزه سلامت كره، تركيه، ايتاليا، فرانسه و برخي دیگر از كشورهاي بودند، گفت: بيشترين كمبودها را در بخش بيمارستان داريم ، از آنجایی که تعداد تخت به ازاي هر 1000 نفر جمعيت يك شاخص شناخته شده است ، ما به ازاي هر 1000 نفر جمعيت 1.7 تخت بیمارستانی داریم.

مشاور عالی وزیر بهداشت با بیان این که برخي از كشورها آسيايي به ازای هر 1000 نفر، 13 تخت بیمارستانی دارند، افزود: در این خصوص برنامه‌اي تهيه كرديم كه اين استاندارد را به 2.8 تخت که یک استاندارد خیلي معمولي است، برسانیم و بعد از رسیدن به این هدف باز سعی می کنیم این نسبت را ارتقا دهیم.

کد خبر 334073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha