دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مهمترین سند تاریخ معاصر تئاتر ایران نوشته فضل‌الله بایگان از کشور خارج و به سوئد برده شده است.

غلامحسین دولت‌آبادی

غلامحسین دولت‌آبادی، محقق تئاتر در گفت‌وگو با ايلنا اظهار داشت: فضل‌الله بایگان، کارگردان تئا‌تر و سینما، کتابچه‌ای را نوشته بود که در واقع تاریخچه دست‌نویس تئا‌تر ایران به شمار می‌رفت.

دولت‌آبادی با اشاره به اینکه این کتابچه تاریخ تئا‌تر ایران در دوره رضاشاهی را شامل می‌شد، گفت: این کتاب مهم‌ترین و تنها سند مکتوب تاریخ تئا‌تر ایران از سال ۱۲۹۵ تا ۱۳۴۶ بود که متاسفانه از ایران خارج شده است.

این محقق تئا‌تر یادآور شد: براساس آنچه که دختران آقای بایگان می‌گویند، این کتابچه به همراه اسنادی که از آقای فضل‌الله بایگان در دست بوده توسط فردی به نام خانم معصومه تقی‌پور برای کپی برده شده و دیگر بازگردانده نمی‌شود.

دولت‌آبادی ادامه داد: این اسناد و کتابچه الان در سوئد و دست این خانم است؛ تمام اسنادی که در مورد آقای فضل‌الله بایگان بوده از جمله تاریخ نمایش ایران از سال ۱۲۹۵ تا زمان حیات این هنرمند، یعنی سال ۱۳۴۶ از دسترس ما خارج شده است.

او خاطرنشان کرد: به دلیل خارج شدن این کتاب و اسناد از ایران، ما امروز مجبوریم برای پژوهش در این دوره مهم تاریخی تئا‌تر ایران بر اساس حدس و گمان و اطلاعات خیلی اندک پیش برویم.

کد خبر 334069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha