یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

درحالی‌که رأی دهندگان انگلیسی میان ماندن یا نماندن در اتحادیه اروپا هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند، سیاستمداران این کشور در فضای ملتهب این روزهای انگلیس، به دعواهایی لفظی روی آورده‌اند تا شاید بتوانند بخشی از مردم را به سمت خود متمایل کنند.

انگلیسی

بوريس جانسون، از اعضاي حزب محافظه‌كار انگليس و شهردار سابق لندن كه يكي از معروف‌ترين چهره‌هاي طرفدار خروج كشورش از اتحاديه اروپاست، در تندترين موضعگيري‌اش طي ماه‌هاي اخير، ديروز سياست‌هاي اين اتحاديه را با سياست‌هاي هيتلر مقايسه كرد و گفت كه هر دو شبيه به هم هستند، «چرا كه هميشه به‌دنبال يكپارچه كردن اروپا بوده‌اند». در برابر جانسون، كه بسياري او را با دونالد ترامپ در آمريكا مقايسه مي‌كنند، وت كوپر، از نمايندگان حزب كارگر عكس‌العمل نشان داد و گفت كه حرف‌هاي او «شروع يك بازي كثيف سياسي» است.

كمتر از 6هفته مانده به برگزاري همه پرسي انگليس براي ماندن يا خروج از اتحاديه اروپا، نتايج آخرين نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد موافقان و مخالفان اين موضوع، در وضعيت 50-50قرار گرفته‌اند. بوريس جانسون در گفت‌وگو با روزنامه ساندي تلگراف لندن، با اشاره به تاريخ اروپا گفت كه افراد زيادي همچون ناپلئون و هيتلر در طول تاريخ تلاش كرده‌اند با يكپارچه كردن اروپا «دوران طلايي امپراتوري روم» را بار ديگر احيا كنند اما همه اين تلاش‌ها به «تراژدي» ختم شده است. جانسون همچنين ادعا كرد كه اتحاديه اروپا امروز در همين راه قدم برمي‌دارد درحالي كه مردم اروپا «هيچ اعتقادي به ايده اروپاي واحد ندارند».

خانم كوپر، جانسون را متهم كرد كه بازي سياسي شرم‌آوري به راه انداخته و قصد دارد با يادآوري دوران ناپلئون و هيتلر و از طريق تحريك ترس در وجود مردم، آنها را قانع كند كه خروج از اتحاديه به نفع‌شان است.صحبت‌هاي ديروز بوريس جانسون براي راست‌هاي افراطي انگليس اما خوشايند بود تا جايي كه نايجل فاراج، رهبر حزب استقلال انگليس، بلافاصله از سخنانش استقبال كرد و گفت كه او و حزبش از نخست‌وزيري جانسون حمايت خواهند كرد.

جانسون كه با پايان دوره فعاليتش در شهرداري لندن، جاي خود را به يك شهردار مسلمان داده، از مخالفان پذيرش پناهجويان در اروپا و انگليس است و از اين منظر هم مورد حمايت راست‌هاي افراطي بوده است. جانسون به وضوح از تلاش براي بركناري ديويد كامرون، رهبر حزب محافظه كار و نخست‌وزير انگليس، سخن گفته و اعلام كرده براي رسيدن به رهبري حزب تلاش خواهد كرد.

  • كامرون و كوربين در يك جبهه

در انگليس سردرگمي در مورد ماندن يا خروج از اتحاديه اروپا، به‌طور گسترده در ميان سياستمداران هم ديده مي‌شود به‌نحوي كه بسياري از چهره‌هاي مطرح از هر دو حزب اصلي اين كشور يعني حزب محافظه كار و حزب كارگر در 2 سوي ميدان صف آرايي كرده‌اند. با اين حال، ديويد كامرون و رقيبش جرمي كوربين، رهبر حزب كارگر، براي نخستين بار در يك جبهه قرار گرفته‌اند. كامرون كه سال گذشته در نشست سران اتحاديه اروپا امتيازهاي مهمي براي ماندن در اتحاديه گرفت، اكنون به صف مخالفان خروج از اتحاديه پيوسته و براي آن تبليغ مي‌كند. كوربين هم كه تفكرات چپ دارد، به‌دنبال «اروپاي واحدي» است كه «مظهر اتحاد چپ ها» باشد؛ اروپايي كه در آن «همه مردم در كنار هم براي بهبود شرايط زندگي تلاش مي‌كنند».

  • اتحاديه اروپا چيست؟

اتحاديه اروپا يك سازمان سياسي و اقتصادي بين دولتي است كه از 28كشور اروپايي تشكيل شده است. اين سازمان پس از پايان جنگ جهاني دوم با هدف افزايش همكاري‌هاي تجاري ميان اعضا ايجاد شد. اتحاديه اروپا اكنون به يك بازار مشترك بزرگ تبديل شده كه در آن امكان جابه‌جايي آزادانه كالا و مسافر ميان اعضا فراهم شده است. اتحاديه اروپا پارلمان و واحد پول خود يعني يورو را دارد كه در 19كشور عضو مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين اتحاديه در حوزه‌هايي همچون محيط‌زيست، حمل‌ونقل و گمرك نيز براي كشورهاي عضو، قانونگذاري مي‌كند.

  • چرا انگليسي‌ها به‌دنبال خروج از اتحاديه هستند؟

ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس، در مبارزات انتخاباتي‌اش طي سال گذشته وعده داده بود درصورتي كه بار ديگر به قدرت برسد، همه‌پرسي ماندن يا خروج انگليس از اتحاديه اروپا را برگزار كند. او اين اقدام را به خواسته راست‌هاي افراطي انگليس و همچنين آن دسته از همحزبي هايش انجام مي‌دهد كه معتقدند اتحاديه اروپا پس از تشكيل، تغييرات زيادي به‌خود ديده و اكنون كنترل وسيعي روي زندگي روزمره مردم در كشورهاي عضو دارد؛ فراتر از آن چيزي كه از ابتدا مطرح شده بود. همه‌پرسي انگليس اوايل تابستان برگزار مي‌شود و همه افراد بالاي 18سال مي‌توانند در آن شركت كنند.

  • موافقان و مخالفان خروج چه كساني هستند؟

راست‌ها موافق خروج هستند، محافظه كاران دو پاره شده‌اند و در حزب كارگر يعني چپ‌ها هم عده زيادي برخلاف نظر رهبران حزب، طرفدار خروج هستند. باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا، مخالف خروج است. او در سفر اخير خود به انگليس گفته بود اگر اين كشور از اتحاديه خارج شود، به «انتهاي صف» معامله با آمريكا فرستاده مي‌شود. دونالد ترامپ، نامزد جنجالي جمهوريخواهان آمريكا در انتخابات رياست‌جمهوري، اما موافق خروج است. او معتقد است اين اقدام، انگليس را در مقابل «آشفتگي ديوانه‌وار ناشي از ورود پناهجويان به اروپا» حفظ مي‌كند.

کد خبر 333970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha