یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر زیست‌بومی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها در سواحل جنوبی کشور گفت: در استان بوشهر در سواحل نایبند، جزایر نخیلو و ام‌الکرم که از مکان‌های اصلی تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها است، کار پایش به طور مداوم انجام می‌شود.

پایش مکان تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها

به گزارش ايرنا، داود میرشکار روز شنبه گفت: با آغاز فصل بهار زمان تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها نیز در سواحل جنوبی کشور شروع می‌شود که با توجه به اهمیت حفاظت از لاک‌پشت‌ها که گونه‌هایی در خطر انقراض هستند، رصد و پایش مکان تخم‌گذاری آن‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: موضوعی که امسال بسیار جای خوشحالی دارد این است که سازمان‌های مردم نهاد و مردم بومی به صورت داوطلبانه درخواست داده‌اند که از مکان‌های تخم گذاری لاک‌پشت‌ها محافظت کنند که این مسئله نشان از بالا رفتن اطلاعات مردم بومی نسبت به اهمیت حفاظت از لاک‌پشت‌ها دارد.

مدیرکل دفتر زیست بومی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که لاک‌پشت‌هایی از گونه‌های منقار عقابی و سبز در سواحل خلیج‌فارس تخم‌گذاری می‌کنند تاکید کرد: آموزش موجب شد تا 90 درصد تغذیه از تخم لاک‌پشت‌ها در جنوب کشور کاهش یابد، زیرا اهالی بومی منطقه به این اعتقاد داشتند که تخم لاک‌پشت بسیار مقوی است.

وی گفت: سه هچری سایت داریم که در صورت نیاز تخم‌ها به این مکان‌ها منتقل می‌شوند اما تاکنون گزارشی مبنی بر لزوم انتقال تخم‌ها به هچری‌ها ارائه نشده است.

هچری به مکان‌هایی گفته می‌شود که تخم لاک‌پشت‌ها در صورت نیاز و برای حفاظت به آن مکان منتقل و مورد محافظت قرار می‌گیرد.

میرشکار افزود: در صورتی که لاک‌پشت، تخم‌ها را نزدیک ساحل گذاشته باشد و امواج موجب نابودی آن‌ها شود، در دسترس بدون تخم‌ها برای شکارچیان طبیعی و متخلفان، سه عاملی است که تخم‌ها به هچری سایت‌ها منتقل می‌شوند که امسال تاکنون این نیاز احساس نشده است و این مسئله (عدم جابجایی تخم‌ها) در زادآوری بیش‌تر تخم‌ها بسیار تاثیرگذار است.

پنج گونه لاک‌پشت دریایی سبز، عقابی، سرخ، زیتونی و پشت چرمی در آب‌های خلیج فارس زندگی می‌کنند که تمام آن‌ها گونه‌هایی در خطر انقراض هستند.

لاک‌پشت‌های دریایی موجوداتی هستند که بیش‌تر زندگی‌شان را در محیط‌های دریایی می‌گذرانند و فقط پیوندشان با سایر خزندگان لانه‌سازی آن‌ها در نواحی ساحلی و در مواردی محدود آفتابگیری در خشکی برای گرم شدن است، به همین دلیل نیز آن‌ها کاملا با محیط‌های آبی سازگاری پیدا کرده و تکامل یافته‌اند.

تمام لاک‌پشت‌های دریایی بلافاصله بعد از درآمدن از تخم به سوی دریا حرکت می‌کنند و معمولا این امر بعد از تاریکی هوا صورت می‌گیرد، به محض رسیدن به دریا از ساحل جدا شده و به سمت دریا شنا می‌کنند سپس مهاجرتی تقریبا آرام همراه با جریان آب را به سوی نواحی عمیق‌تر همراه با جریان‌های اقیانوسی آغاز می‌کنند.

کد خبر 333873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha