همشهری آنلاین: محققان کانادایی می‌گویند موفق به ساخت اولین اسمارت‌فون هلوگرافیک قابل‌انعطاف جهان شده‌اند، اسمارت‌فونی که افراد مختلف با نگاه کردن به نمایشگر قابل انعطاف آن از زوایای مختلف می‌توانند تصاویر سه‌بعدی متفاوتی مشاهده کنند.

اسمارت‌فون

براساس گزارش ساينس الرت، براي ديدن تصاوير سه‌بعدي روي نمايشگر اين اسمارت‌فون كه Holoflex نام دارد، نيازي به عينك‌هاي سه‌بعدي نخواهد‌بود و همچنين اين ابزار به سيستم رديابي حركت سر مجهز نيست،‌در عوض داراي نمايشگر LED با وضوح تصويري 1920 در 1080 و قابل انعطاف است.

زماني كه تصويري روي نمايشگر اين گوشي به نمايش در‌مي‌آيد، نمايشگر تصوير را به بلوك‌هاي مدور 12 پيكسلي تبديل مي‌كند. روي سطح اين نمايشگر رشته‌هايي از ميكرولنز‌هاي سه‌بعدي باريك قرار گرفته‌است كه درون آنها بيش از 16 هزار لنز فيش‌آي گنجانده شده‌است.

زماني كه بلوك‌هاي تصويري از ميان لنز‌ها به نمايش در مي‌آيند، لنزها تصوير را متناسب با زاويه ديد تماشاچي سه‌بعدي به نمايش در‌مي‌آورد، در صورتي كه تصاوير در حقيقت دو بعدي هستند.

يكي از نقاط ضعف اين فناوري پايين بودن كيفيت تصوير و پيكسلي بودن تصوير است با اين همه توانايي به نمايش درآوردن تصاوير دو‌بعدي به صورت سه‌بعدي به‌صورت همزمان براي چندين تماشاگر از ويژگي‌هاي قابل توجه اين اسمارت‌فون به شمار مي‌رود.

نمایشگر

به گفته محققان دانشگاه كوئين كانادا، اين فناوري شيوه‌اي كاملا جديد براي تعامل با اسمارت‌فون‌ها به شمار مي‌رود و امكان استفاده بدون عينك از تصاوير و فيلم‌هاي سه‌بعدي را بدون اينكه مزاحمتي براي كاربر ايجاد كند فراهم مي‌آورد. اين ابزار همچنين از تا شدن و انعطاف‌پذيري گوشي‌ به عنوان سيستم كنترل كننده استفاده مي‌كند كه محققان آن را ورودي Z مي‌نامند.

براي مثال مي‌توان با استفاده از قابليت تاباندن و تا زدن نمايشگر، جسمي مجازي كه روي نمايشگر ديده مي‌شود را دچار تغيير كرد،‌از اين رو كاربري اين قابليت گوشي ويرايش مدل‌هاي سه‌بعدي توصيف شده‌است. درصورتي كه اين سيستم به چندين حسگر مجهز شود،‌ دامنه كاربري‌هاي آن افزايش پيدا خواهد‌كرد.

به گفته محققان با افزودن دوربين كاربران مي‌توانند از اين ابزار براي انجام ويدئو كنفرانس‌هاي هولوگرافيك استفاده كنند، زماني كه نمايشگر به دو طرف تا مي‌خورد،‌ صورت فرد از درون نمايشگر برجسته شده و حتي افراد مي‌توانند به اطراف نگاه كنند. قرار است اين ابزار جديد در كنفرانس ACM CHI سال 2016 در كاليفرنيا رونمايي شود.

کد خبر 333768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha