دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۶ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

ندا انتظامی: گفت‌وگو با امیر محمد دهستانی، کارگردان مجموعه انیمیشن «فرمانروایان مقدس».

در ماه‌های آخر سال  79 از طرف شرکت فرهنگی و هنری صبا (که بازوی تولید آثار انیمیشن سازمان صدا و سیماست)، به مؤسسه فرهنگی هنری حور پیشنهاد ساخت مجموعه‌ای در مورد حضرت سلیمان(ع) ارائه شد.

 این پیشنهاد براساس نمونه‌های انیمیشن مذهبی قبلی شرکت حور و به‌خصوص فیلم بلند داستان پیامبران (محصول  1378- که بنا به دلایلی اکران نشد) صورت گرفته بود. داستان پیامبران در سه اپیزود، قصص 3 تن از انبیاء الهی حضرت نوح(ع)، حضرت هود(ع) و حضرت صالح(ع) را به نمایش می‌گذاشت و به‌خصوص 2 اپیزود مربوط به حضرت نوح(ع) تلاش شده بود تا از حداکثر توان تولید انیمیشن دو بعدی در آن سالها استفاده شود؛  به همین علت، این انیمیشن به عنوان نمونه قرارگرفت و  فیلم حضرت سلیمان را براساس این نمونه به ما سفارش داده شد.

 در حین تحقیق و بررسی برای انجام پروژه حضرت سلیمان(ع) متوجه شدیم که روایت داستان دوران فرمانروایی الهی این پیامبر و اصلاً دلیل اینکه چرا می‌بایست چنین حکومت نمونه و مقتدری به اراده الهی شکل گیرد، بدون نمایش و بررسی دوران تاریخی مذکور پیش از شکل‌گیری این حکومت الهی، روایتی کامل نخواهد بود.

 لذا پیشنهاد کردیم تا در این مجموعه که بعدها فرمانروایان مقدس نام گرفت یک دوره صد ساله از تاریخ انبیاء و زمینه‌های شکل‌گیری دوران حضرت سلیمان را مورد بررسی  و نمایش قرار دهیم و به این صورت گستره کار ما بسیار وسیع شد و 2 پیامبر الهی دیگر یعنی حضرت سموئیل(ع) و حضرت داوود(ع) را نیز دربرگرفت.

منابع تحقیق
به دلیل همین گستره زیاد شخصاً در ابتدا کمی از بزرگی کار دچار وحشت شده بودم، اما با مطالعه بیشتر پیرامون موضوع و شکل‌گیری تدریجی طرح‌های داستانی این نگرانی اولیه به شوقی وصف‌نشدنی تبدیل شد.

همزمان با این قضایا باحمایت شرکت صبا با مدیریت آن زمان مهدی مسعود شاهی و حمایت مدیر محترم شرکت حور، شهاب کسرایی، 2 گروه تحقیقاتی مشغول کار روی این پروژه شدند. یک گروه در حال جمع‌آوری وتدوین کلیه منابع قرآنی و شیعی پیرامون محتوای مجموعه و گروه  دیگر به سرپرستی اردپیکان‌فر کار تحقیقات تکنیکی و اجرایی پروژه را انجام می‌داد.

کمی ریسک
 با انجام یک تصمیم ریسک‌آمیز، مصمم شدیم تا کار روزانه  نه به صورت نقاشی متحرک و انیمیشن دوبعدی، بلکه به‌صورت سه بعدی شبهه واقع‌گرایانه تولید کنیم. برای این کار  نیاز بود تا مراحلی مثل ساخت کاراکترهای واقع‌گرایانه انسانی، لباس، مو، زره‌ها و حالات چهره و میمیک (Facial animation) مورد آزمایش و نمونه‌سازی قرار گیرند.

راستش را بخواهید روزهای پراضطراب و دلهره‌ای را پشت سر می‌گذاشتیم زیرا هر روز احتمال داشت که در این زمینه به بن‌بستی برخورد کنیم و مجبور شویم تا به تکنیک دو بعدی و نقاشی متحرک بازگردیم و الان که فکر می‌کنم واقعاً خداوند در برخی مراحل به‌طرز معجزه‌‌آسایی به ما کمک کرد تا این مراحل را گذراندیم.

بعداز طوفان
پس از طی مراحل تحقیقات محتوایی و تکنیکی باید گروه اجرایی و هنری هماهنگی را تشکیل می‌دادیم تا قادر به انجام کار تیمی باشند و خود این پروسه‌ای وقت‌گیر و دقیق بود چرا که باید پس از بررسی و انتخاب افرادی با حوصله، دقیق و هنرمند آنها را در مورد تکنیک‌های تحقیق شده آموزش می‌دادیم.

اگر بخواهم خلاصه کنم باید بگویم که برای ساخت این مجموعه، ما نه تنها خود فیلم‌ها را ساختیم، بلکه پروسه و گروه تولید مجموعه را نیز بنا کردیم و به وجود آوردیم. مثل اینکه بخواهیم با یک کشتی به سفری پرمخاطره و سخت برویم اما اول باید خود کشتی را هم بسازیم!!

در ساخت یک فیلم سه مرحله و عملکرد اساسی باید در کنار هم و به موازات درست و دقیق کار کنند، مرحله خلاقه (داستان و فیلم‌نامه و طراحی بصری فیلم)- مرحله اجرایی (مراحل تکنیکی) و مرحله مدیریت، بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی.کارفرمانروایان در هر سه مرحله از پیچیدگی‌های زیاد برخوردار بود که به لطف خداوند و با یاری همکاران و همراهان صبور ممکن شد.

در اینجا باید از نقش مهم افرادی مثل شهاب کسرایی، رضا تقدسی (مدیر تولید- نویسنده، فیلم‌نامه)، مهرداد نبئی (آهنگساز و طراح صدا)، اردپیکان‌فر (سرپرست گرافیک کامپیوتری)، ایمان خانچی (سرپرست انیمیشن) و البته سایر دوستان نام ببرم.

دور از واقعیت
فرمانروایان مقدس یک کار شبهه‌ واقع‌گراست. دنیای انیمیشن گستره زیادی از حرکت ساده‌ترین اشکال هندسی تا خلق صد درصد واقع‌گرایانه تصاویر متحرک شبیه فیلم زنده را دربرمی‌گیرد و فکر می‌کنم در فرمانروایان هم سعی ما در ساخت تصاویری نیمه‌واقعی بوده است، شاید اگر قرار بود این اثر در قالب یک فیلم زنده ساخته شود، دهها میلیارد تومان بودجه صرف می‌کرد در حالی که ما برای ساخت   23 قسمت این مجموعه که زمان آن  حدود پانصد و پنجاه دقیقه است بودجه‌ای در حدود چهار صد میلیون تومان در اختیار داشتیم و زمان تولید پروژه بیش از چهار سال طول کشید!

چهل و هشت ماه
اگر زمان تولید را 4 سال یعنی 48 ماه در نظر بگیریم، در این مدت ما حدود550 دقیقه تولید کرده‌ایم، به عبارتی به‌طور میانگین ماهی  حدود   5/11 دقیقه که با این حساب طول متوسط تولید هر قسمت 2 تا  3 ماه می‌شود. بعداز تحویل اولین سری پروژه به تهیه‌کننده، در سال 82،  6 قسمت اول مجموعه را در قالب 2 فیلم بلند تلویزیونی تدوین کردیم و به پخش رساندیم تحت نام‌های فرمانروایان مقدس بخش اول: داستان حضرت سموئیل(ع)،  و بخش دوم: داستان فرمانروایی طالوت.

به اصرار ما هر دوی این فیلم‌ها نه در ساعات پخش برای کودکان و در برنامه‌های کودک، بلکه در ساعات معمول پخش فیلم‌های سینمایی در 2 مناسبت اعیاد مذهبی پخش شدند و تا جایی که من می‌دانم این اولین بار بوده که برای یک انیمیشن (به‌خصوص ایرانی) چنین زمان پخشی در صدا و سیمای کشور در نظر گرفته
 شده است.

دلیل اصرار ما این بود که معتقدم فرمانرروایان مقدس در شاخه انیمیشن برای بزرگسالان می‌گنجد (هرچند که شاید برخی از کودکان عزیز هم با آن ارتباط خوبی برقرار کنند) و برای مخاطب 12 سال به بالا طراحی شده. انیمیشن بزرگسال مقوله‌ای است که در عرصه جهانی در تلویزیون‌ها و سینما مورد توجه است ولی در کشور ما توجه جدی به آن نشده است در حالی‌که این مقوله می‌تواند باعث آشتی بسیاری از مخاطبان بزرگسال کشور با مقوله انیمیشن شود.

یک گام در تولید مجموعه بلند
فرمانروایان مقدس از سال  1050 قبل از میلاد آغاز می‌شود و در حدود  950 قبل از میلاد با وفات حضرت سلیمان(ع) پایان می‌گیرد. شخصاً معتقدم که بهترین فرصت نمایش این مجموعه به‌صورت سریال دنباله‌دار و در اپیزودهای حدود  25 دقیقه است زیرا پخش منظم آن باعث می‌شود که مخاطبان بتوانند سریال و شخصیت‌های متعدد آن را دنبال کنند، در این مجموعه به شخصیت‌های انبیاء به عنوان ابر قهرمانان واقعی تاریخ نگاه داشته‌ایم، افرادی که الگو و نمونه‌هایی حقیقی از رفتار و کردار بشر را به نمایش گذاشته‌اند.

 این مجموعه یک گام در تولید مجموعه بلند سه بعدی انیمیشن به‌صورت واقع‌گرایانه در کشورمان بوده است و باید به آن به عنوان یک گام نخست نگاه کرد و نه تجربه‌ای کامل و بی‌نقص چرا که خودمان بیش ازهر کس به ایرادها و نقص‌های آن آگاهیم، به‌خصوص مشکلاتی که در بخش حرکات شخصیت‌ها وجود دارد یا ساخت برخی جزئیات صحنه‌ها، اما واقعاً این پروژه با بودجه‌ای اندک، دانشی خود آموخته و حجم  کار زیاد و زمان فشرده به انجام رسید. 

کد خبر 33374

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز