همشهری آنلاین: پس از چند ماه مصالحه‌ ایران برای به سرانجام رساندن حج امسال، مراجع تقلید که تا کنون بر حضور زائران ایرانی در حج با حفظ شأن و تامین امنیت تاکید داشتند، در دیدار اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایشان، مواضع صریح‌تری را متناسب با برخورد سعودی‌ها اعلام کردند.

به گزارش ايسنا، شاید صریح‌ترین موضع متعلق به آیت‌الله مکارم شیرازی باشد که اعلام کرد، باید فکر حج امسال را از سر بیرون کرد.

به اعتقاد علی جنتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز شرایط حج امسال فراهم نیست. سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت هم که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دیدار با مراجع تقليد همراهی مي‌کرد، گفته است: عربستان هیچگونه میلی برای حضور ما در حج ندارد و فضای سیاسی را نیز بهانه این کار کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه - 23 اردیبهشت‌ماه - با آیات عظام سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، جعفر سبحانی و عبدالله جوادی آملی دیدارهایی داشت که ظاهرا به منظور اتمام حجت حج تمتع 95 صورت گرفت. سخنان مراجع عظام تقليد در جدول آمده است:

مرجع تقليد

بيانات درباره حج تمتع 95

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی

* طالب حجی عزت‌مندانه هستیم. وقتی در حال حاضر در منطقه به اذعان دشمنان، حرف اول را می‌زنیم، دلیلی ندارد سر ذلت در مقابل دشمنان به زیر بیاندازیم.

* مردم ما از نرفتن حجی که عزت آن‌ها حفظ نمی‌شود، به خصوص حج امسال ناراضی نیستند، بلکه با این مساله موافقت می‌کنند و اظهار هم کرده‌اند؛ نباید برخی زائران با ذلت بخواهند از طریق کشورهای دیگر به حج بروند، زیرا عزت آن‌ها حفظ نخواهد شد.

* حج امر عبادی مهمی است، ولی امروز امری عبادی و سیاسی است که با عزت و کرامت و دین و مذهب ما پیوند خورده است.

* آن‌ها (عربستان) خود را مالک حرمین شریفین می‌دانند و می‌خواهند انتقام یمن و سوریه و عراق و... را در حج بگیرند و در حال حاضر به دنبال برخورد سیاسی و انتقامی هستند، چنین حجی نه با رضایت خدا همراه است و نه با رضایت بندگان خدا. با این رویکرد حتی توان سرویس‌دهی وجود ندارد.

* اگر عربستانی‌ها در این مدت با حضور ما موافقت کنند، قطعا اتفاقاتی خوبی منتظر ما نخواهد بود و آن‌ها همه کارها را به شکلی چیده‌اند که نتوانیم به راحتی امورات را ساماندهی کنیم. در این زمان حتی اگر پیشنهادی ارایه دادند نباید بپذیریم.

آیت‌الله حسین نوری همدانی

* وقتی امنیت و عزت حجاج در خطر است، دیگر حج واجب نیست.

* انقلاب اسلامی ما برای امنیت و عزت و کرامت اسلامی بوجود آمد و نمی‌توانیم با کسانی که با صهیونیست‌ها همراه هستند همکاری کنیم. اگر آنها شرایط ما را نپذیرفتند قطعا نباید اعزام داشته باشیم. نباید اجازه دهیم که هیچ ایرانی به هیچ ترتیبی به حج برود تا دشمنان بیان کنند که در ایران اختلاف وجود دارد و این موضع، موضع دولت ایران است.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی

* شرایط به گونه‌ای است که از نظر شرعی کسانی که امسال از نظر مالی مستطیع شده‌اند، حج بر گردن‌شان نیست.

* دودمان ابوسفیان پیش از اسلام کافر بودند و پس از اسلام نیز کافر شدند و این مسایلی که امروز در آنجا رخ می‌دهد، غیر قابل پیش‌بینی نبود.

آیت‌الله جعفر سبحانی

* اگر موانع وجود دارد، باید همه راه‌ها را طی کنید و به حداقل شرایط قائل شوید که با حفظ عزت و امنیت زائران، حج را برگزار کنید.

* اعزام نشدن زائران به حج هم در داخل موجب ناراحتی مردم می‌شود و هم ممکن است باعث شود برای افرادی که به صورت جداگانه می‌روند گران تمام شود. عدم حضور ایران اسلامی در حج برای ما یک ضعف است.

* آن‌ها اراده جدی در این مسیر ندارند، زیرا اگر داشتند این مشکل را حل می‌کردند، ولی بازهم مسوولان نباید مایوس شوند و سعی کنند از راه‌های دیگر وارد شوند.

کد خبر 333675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha