شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: با گرم شدن هوا و نزدیکی به فصل تابستان باید کم‌کم به فکر سرویس کردن سیستم‌های سرمایشی خانه خود باشیم.

سربـازان مبارزه با گرما

سرويس‌كردن كولر، معمولا كار چندان دشواري نيست و هر كسي مي‌تواند از پس آن برآيد؛ مي‌توانيم خودمان دست به آچار شويم و سيستم سرمايشي خانه خود را راه بيندازيم. امروزه تقريبا همه با نكات ريز و درشت سرويس‌كردن كولرهاي آبي آشنا هستند. ما در اين صفحه، هم درباره سرويس‌كردن كولرهاي آبي گفته‌ايم و هم سراغ آموزش سرويس‌كردن كولرهاي گازي رفته‌ايم. محمود قاسمي ما را به‌عنوان كار‌شناس در اين بخش همراهي مي‌كند.

  • سرويس‌كردن كولرهاي آبي

اولين اقدام براي سرويس كردن كولرهاي آبي، يك اقدام ايمني است. شما بايد جريان برق كولر را به‌طور كامل قطع كنيد. اقدام اصلي بعدي، تعويض پوشال‌هاست. پوشال‌ها بهترين محل براي رشد باكتري‌ها هستند و چون هوا از ميان آنها رد شده و وارد خانه مي‌شود ممكن است باعث بيماري‌هاي پوستي و تنفسي شوند. در مرحله بعد بايد كف كولر را تميز كنيد و تمامي خاك‌ها و آشغال‌هاي آن را بشوييد، فقط حواستان باشد كه آب به موتوركولر برخورد نكند. در مرحله بعد خاك‌هاي روي موتور و پمپ آب را با يك دستمال تميز كنيد و پس از آن به روغنكاري پمپ و ياتاقان‌هاي موتور بپردازيد. ياتاقان‌ها 2 قسمت دايره‌اي شكل هستند كه يكي از آنها به موتور وصل است و باعث چرخيدن تسمه مي‌شود و تسمه، ياتاقان ديگر را مي‌چرخاند و باعث به جريان درآمدن هوا مي‌شود. پس از روغنكاري بايد بررسي كنيد كه تسمه سالم باشد. سالم بودن تسمه در مصرف انرژي تأثير زيادي دارد؛ يعني اگر از يك تسمه سالم و مناسب اندازه كولر استفاده كنيد در مصرف برق به شكل قابل‌توجهي در طول تابستان صرفه‌جويي مي‌شود. اقدام بعدي تنظيم شناور كولر است. شناور، وظيفه تنظيم آب موجود درون كولر را دارد. درصورت خرابي شناور ممكن است كولر بدون آب كار كند و در نهايت موتور يا پمپ آن بسوزد. با بالا و پايين كردن دسته شناور به‌راحتي مي‌توانيد اين قطعه را تنظيم كنيد. همچنين نگاهي به سوراخ‌هاي لوله‌هاي آب بالاي پوشال‌ها بيندازيد و درصورت گرفتگي راه آب را باز كنيد. در آخر، پوشال‌ها را خيس كرده و سپس آن را روشن كنيد.

  • سرويس‌كردن كولرهاي گازي

سرويس‌كردن كولرهاي گازي كاري نسبتا تخصصي محسوب مي‌شود و مثل كولرهاي آبي اينگونه نيست كه پوشال‌ها را آب بزنيد و كف آن را تميز كنيد. اگر كولر گازي‌تان نياز به تعمير و سرويس اساسي دارد بهتر است براي انجام اين كار با يك تعميركار تماس بگيريد. اما خودتان هم مي‌توانيد برخي از مشكلات ساده را برطرف كنيد. مراحل سرويس‌كردن كولر گازي به‌ترتيب زير است:
۱- تميز كردن فيلتر هوا
2- تميز كردن شبكه پنجره‌اي و بدنه داخلي دستگاه
3- تميز كردن مبدل‌هاي حرارتي
4- آزمايش نشت مخزن گاز با استفاده از كف صابون
5- شارژ مجدد گاز مخزن

نخستين اقدامي كه در سرويس‌كردن كولر گازي بايد انجام دهيد تميز كردن فيلترهواست. قبل از هر كاري از قطع بودن برق اين سيستم سرمايشي اطمينان حاصل كنيد. پاكسازي فيلتر هوا در كارايي بهتر كولر گازي نقش مهمي دارد و در خنك كردن بيشتر اسپيلت هم بي‌تاثير نخواهد بود. در حقيقت همين كار ساده باعث مي‌شود كه مصرف برق شما كاهش چشمگيري يابد. براي تميز كردن فيلتر هواي كولر گازي بايد شبكه پنجره‌اي جلويي آن را باز كنيد. تقريبا در تمام اسپيلت‌ها، اين شبكه به يك شكل باز مي‌شود. شبكه پنجره‌اي در بخش پيشين داراي 2 قفل است. با 2 دست آن را به سمت بالا هل دهيد تا شبكه پنجره‌اي باز شود. در ابتدا خود شبكه پنجره‌اي را زير شير آب كاملا بشوييد و كثيفي‌هاي روي آن را تميز كنيد. در مرحله بعد سراغ خود فيلتر برويد و آن را خيلي آرام از جاي خود دربياوريد و زير شير آب بشوييد. فقط حواستان باشد كه به فيلتر آسيبي نرسد. پس از اطمينان از خشك‌شدن فيلتر، آن را سر جاي خود بازگردانيد. البته مي‌توانيد در زمان خشك شدن فيلتر، بخش‌هاي داخلي اسپيلت را گردگيري كنيد. تميز كردن مبدل‌هاي حرارتي را هم فراموش نكنيد. داخل اين مبدل‌ها گاز جريان دارد و باعث سرد يا گرم‌شدن هواي توليدي در اسپيلت مي‌شوند. هنگام تميز كردن مبدل‌ها، قسمت‌هاي حساس مثل برد كولر گازي را با يك تكه پلاستيك بپوشانيد. پس از تميز‌كردن فيلتر هوا، دريچه را سر جاي خود قرار داده و به سمت پايين هل دهيد. به اين ترتيب و پس از انجام اين مراحل، كولر شما بايد به خوبي كار كند. اگر كولر به خوبي كار نكرد و سردي هواي آن به قدر كافي نبود، به سراغ مخزن گاز كولر برويد. مخزن گاز به‌خودي خود تخليه نمي‌شود اما ممكن است قسمتي از لوله يا مخزن نشتي داشته باشد. اين نشتي معمولا پس از سال‌ها استفاده اتفاق مي‌افتد. خيلي راحت با آزمايش كف صابون مي‌توانيد محل نشتي را مشخص كنيد. به اين ترتيب كه كف صابون را روي تمام بدنه مخزن بريزيد، هرجا كه حباب تشكيل شد محل نشتي، آنجا خواهد بود. اگر مشكل از نشتي بود بايد با تعميركار تماس بگيريد تا گاز كولر شما را دوباره شارژ و محل نشتي را تعمير كند. اگر مشكل باز هم برطرف نشد، به احتمال زياد بُرد دستگاه سوخته است و بايد تعويض شود. يادتان باشد درزگيري مناسب اطراف كولر، قرار نداشتن درمعرض تابش مستقيم خورشيد، سرويس به‌موقع و تميز‌كردن فيلترهاي هوا و رادياتور، تأثير به‌سزايي در كاهش مصرف برق دارد.

کد خبر 332971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha