کتی جهانگیری: سه‌شنبه ۱۴اردیبهشت جمع کوچکی از هنرمندان به قزوین رفتیم؛ میترا حجار، شبنم فرشادجو، سینا حجازی و رامین ناصر نصیر.

تلاش برای گشودن راهی نو  در حفاظت از محیط‌زیست

در واقع ما 5 نفر نماينده گروهي هستيم كه مدت‌هاست در عرصه زيست‌محيطي مشغول فعاليتند؛ به‌خصوص در حوزه حقوق حيوانات. قزوين به‌عنوان شهر پايلوت، پرچمدار پروژه‌هايي شده كه گرچه در آغاز راهند ولي اميد است چراغ راهي باشند براي ساير شهرها.

در ديدار با مدير اداره محيط‌زيست قزوين، وي توضيح داد كه دوربين‌هايي را در اراضي چهارگانه حفاظتي نصب كرده‌اند تا از اين طريق جلوي تخلفات زيست‌محيطي به‌ويژه شكار غيرمجاز را بگيرند. علاوه بر حفاظت از حيات وحش، تأمين آب براي دشت‌ها از ديگر دغدغه‌هاي اين مدير است زيرا خشكسالي بخش عمده‌اي از دشت‌هاي اين استان حاصلخيز را به بيابان تبديل كرده است.

از جمله پروژه‌هايي كه فرصت شد تا از آن بازديد كنيم، پارك‌وحش باراجين بود؛ نخستين پارك وحش در ايران كه هرچند هنوز نوپاست و نواقصي دارد ولي مي‌تواند الگويي باشد براي مسئولان ديگر شهرها. پارك وحش باراجين نشان داد كه مي‌توان به جاي باغ وحش‌هاي غيراستاندارد، حيوانات را در فضايي شادتر و سالم‌تر نگهداري كرد. موضوع مهم اين بود كه در اينجا، اغلب حيواناتي نگهداري مي‌شوند كه آسيب ديده‌اند و امكان بازگشت به طبيعت را ندارند. در حقيقت اين پارك وحش نقاهتگاهي است براي حيوانات آسيب ديده.

بعد از بازديد از پارك وحش از 2مركز نگهداري سگ‌ها بازديد كرديم. مركز نگهداري سگ‌هاي بدون صاحب «وفاي قزوين» و پس از آن از مركز «حامي» كه نزديك محل پسماند زباله قرار دارد. در اين مركز براي نخستين‌بار، سگ‌ها بعد از يك‌ماه نگهداري در يك سوله، عقيم‌سازي‌، واكسيناسيون و پلاك‌گذاري مي‌شوند و سپس بيرون از شهر رها مي‌شوند. اطراف سوله، براي سگ‌ها غذا تأمين مي‌شود تا سگ‌ها براي به‌دست آوردن غذا به ديگر مناطق شهري نروند. اين دو پروژه با نظارت اداره كل محيط‌زيست قزوين در حال اجراست. آخرين نقطه‌اي كه گروه كوچك هنرمندان از آن بازديد كردند، كاروانسراي سعدالسلطنه بود. نكته قابل توجه روش هوشمندانه مسئول مرمت آنجا در به‌كارگيري تمام استانداردها در بازسازي است كه البته پس از 6سال، مراحل پاياني را طي مي‌كند. اين پروژه نيز همانند 2پروژه قبلي با همت شهرداري قزوين در حال اجراست؛ رويكردي نو و بي‌سابقه كه مي‌تواند براي ساير شهرداري‌ها الگو باشد. حقيقت را بگويم قزوين به ما چهره‌اي خارج از تصورمان نشان داد؛ شهري كه مي‌خواهد حرفي جديد بزند.

کد خبر 332943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha