همشهری آنلاین: محققان موسسه ماکس پلانک و موسسه تحقیقاتی قبرس، پیش‌بینی کردند که دمای هوای خاورمیانه و شمال آفریقا به اندازه‌ای افزایش می‌یابد که ادامه زندگی شهروندان به خطر می‌افتد.

پیش‌بینی مهاجرت شهروندان خاورمیانه و شمال آفریقا به دلیل تغییرات آب و هوا

به گزارش ایرنا، توافق كشورهای جهان برای محدود كردن میزان افزایش دما به 2 درجه سانتی‌گراد كه در نشست اخیر سازمان ملل در پاریس انجام شد نیز برای جلوگیری از این وضعیت كافی نیست. در حال حاضر دمای هوای تابستان در خاورمیانه و شمال آفریقا بسیار بالا است و با سرعت دو برابر میانگین افزایش دمای جهان در حال افزایش است.

این وضعیت بدین معنی است كه در اواسط قرن حاضر، دمای هوای جنوب دریای مدیترانه در روزهای گرم تابستان به 46 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و تعداد این روزهای گرم در مقایسه با سال‌های ابتدای قرن بیست و یكم تا پنج برابر افزایش خواهد یافت. تا پایان قرن دمای روزهای گرم تابستان به 50 درجه و حداقل دما در شب به 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

به اعتقاد محققان این تغییرات دمایی در كنار افزایش آلودگی هوا و گرد و خاكی كه در اثر وزش باد از صحرا به شهرها وارد می‌شود، شرایط غیرقابل تحملی را ایجاد می‌كند و نهایتا منجر به مهاجرت شهروندان خواهد شد.

محققان برای دستیابی به این نتایج اطلاعات مربوط به وضعیت آب و هوای جهان را از سال 1986 تا سال 2005 میلادی با استفاده از26 مدل آب و هوایی تجزیه و تحلیل كردند و از دقت این مدل‌ها اطمینان یافتند؛ سپس وضعیت آب و هوای زمین را در دوره‌های زمانی 2046 تا 2065 و 2081 تا 2100 با استفاده از این مدل‌های آب و هوایی پیش‌بینی كردند.

کد خبر 332795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha