سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: هواپیمای تمام خورشیدی سولار ایمپالس باری دیگر به آسمان بازگشته‌ و اکنون راه فونیکس در آریزونا را در پیش گرفته‌است.

سولار ایمپالس

براساس گزارش BBC، اين هواپيماي بدون سوخت از ماونتين‌ويو كاليفرنيا از زمين برخاسته و راهي فونيكس در آريزونا شده‌است تا دهمين بخش سفر به دوردنياي بدون سوخت فسيلي‌اش را كامل كند.

ماجراجوي سويسي آندره بورشبرگ هدايت هواپيما در اين بخش از سفر را به عهده دارد. هواپيما براي رسيدن به مقصد بعدي‌اش مسافت زيادي در پيش رو ندارد و با پيمودن 1160 كيلومتر در عرض 16 ساعت به مقصد خواهدرسيد.

سولار ايمپالس از مركز هوايي مشهور مافت در كاليفرنيا پرواز كرده و انتظار مي‌رود ساعت 9 شب روز سوم مي به وقت محلي آريزونا به فرودگاه گودير فونيكس برسد.

تيم پروژه سولار ايمپالس پيش از اين نيز آمريكا را پيموده‌اند. در سال 2013 با استفاده از نمونه اوليه سولار ايمپالس از آمريكا عبور كرده‌اند. با اين همه پيش از عبور از سرتاسر آمريكا شرايط اقليمي كه ممكن است هواپيما با آنها مواجه شود را به خوبي بايد درك كرد.

برتراند پيكارد و بورشبرگ دو خلبان اين پروژه قصد دارند اول ماه ژوئن خود را به نيويورك برسانند تا خود را براي بخش مهم سفرشان،‌يعني عبور از روي اقيانوس اطلس آماده كنند.

هواپيماي كاملا خورشيدي سولار ايمپالس سفر دوردنياي خود را از از ماه مارس سال 2015 از ابوظبي آغاز كرد. اين هواپيما تاكنون از عمان، هندوستان، ميانمار، چين، ژاپن و هاوايي عبور كرده‌است. مسير ژاپن تا هاوايي بخش دشواري از سفر به شمار مي‌رفت كه پنج روز و پنج شب به طول انجاميد و 8942 كيلومتر پيموده شد. در عين حال باتري‌هاي هواپيما در اين بخش از سفر آسيب ديد و تيم سولار ايمپالس مجبور شد براي مدتي در هاوايي بمانند تا باتري‌ها را تعمير كنند.

سولار ايمپالس با داشتن 17 هزار سلول خورشيدي روي بدنه‌اش تمامي انرژي مورد نيازش را از خورشيد تامين مي‌كند. به اين شكل در طول روز علاوه براينكه موتورهاي هواپيما از نور خورشيد برق دريافت مي‌كنند، بلكه باتري‌هاي هواپيما نيز شارژ مي‌شود تا در طول شب بتوان به پرواز ادامه داد.

هدف از اجراي اين پروژه نمايش توانايي‌هاي كنوني منبع انرژي خورشيدي در زندگي روزمره است.

کد خبر 332634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha