شورای نگهبان روز گذشته نظر خود را در مورد لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور اعلام کرد و ایرادات ۱۳ گانه‌ای به برخی تبصره‌های مصوب شده از سوی مجلس گرفت. کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵به‌زودی برای رفع ایرادات شورای نگهبان پیشنهادهای خود را آماده خواهد کرد.

مجلس -روحانی

بررسي ايرادات شوراي نگهبان، نشان مي‌دهد كه 3مصوبه مهم مجلس در مورد يارانه، بنزين و وام ازدواج، مغاير با فقه و قانون اساسي تشخيص داده نشده و عملا نهايي محسوب مي‌شود. اين در حالي است كه دولت مخالفت خود را به اين سه مصوبه اعلام كرده بود. سخنگوي دولت پس از آنكه موفق به تغيير نظر مجلس در تصويب تبصره يارانه‌اي نشد، ‌از شوراي نگهبان خواست تا مانع نهايي شدن آن شود اما اين اتفاق رخ نداد تا عملا به قانون تبديل شود و مجلس آن را براي اجرا به دولت ابلاغ خواهد كرد.

محمدرضا پورابراهيمي، سخنگوي كميسيون تلفيق در گفت‌وگو با همشهري تأييد كرد كه مصوبات تأييد شده از سوي شوراي نگهبان، نهايي و قطعي است. به‌گفته اين نماينده مجلس بررسي ايرادات شوراي نگهبان براي تهيه پيشنهادهاي كميسيون تلفيق به‌زودي آغاز مي‌شود.سه مصوبه مجلس كه به حذف يارانه سه دهك بالا، دونرخي شدن بنزين و افزايش وام ازدواج به 10ميليون تومان بيشتر از ساير مصوبات جلب توجه كرده است كه اصل اين مصوبات از سوي شوراي نگهبان بدون ايراد تشخيص داده شده است و تنها يكي از بندهاي الحاقي به تبصره يارانه‌اي مورد ايراد قرار گرفته كه اصل آن را زير سؤال نمي‌برد.

  • ايراد جزئي در تبصره يارانه‌اي

تبصره يارانه‌اي مصوب شده از سوي پارلمان‌نشينان كه به حذف يارانه 3دهك بالاي جامعه اختصاص دارد، 6گروه را براي كنار‌گذاشته شدن از ليست يارانه‌ها تعيين كرده و از دولت خواسته تا يارانه خانوارهايي كه سالانه بالاي 35ميليون تومان درآمد دارند را حذف كند. طبق گفته محمدرضا پورابراهيمي، سخنگوي كميسيون تلفيق، با اين مصوبه يارانه 24ميليون پردرآمد قطع خواهد شد.

در مصوبه مجلس خانوارهايي كه داراي 5فرزند هستند، از حذف يارانه مستثني شده‌اند كه اين بند الحاقي در اين تبصره مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته است. طبق نظر شوراي نگهبان اينكه در اين بند، خانوارهاي با هر درآمد كه 5فرزند و بيشتر دارند از حذف يارانه مصون بمانند، تبعيض ناروا و مغاير بند 9اصل 3قانون اساسي است. محمدرضا پورابراهيمي در مورد اين ايراد به همشهري گفت: بايد در كميسيون تلفيق در مورد چگونگي اصلاح اين بند، به بحث بپردازيم اما شايد بتوان پيشنهاد حذف آن را نيز ارائه داد چراكه خللي به اصل تبصره وارد نمي‌كند.

  • بنزين 1400توماني مي‌آيد

دونرخي شدن بنزين كه از سوي مجلس در بودجه سال 95گنجانده شده با مخالفت وزارت نفت همراه شد. با تك نرخي شدن بنزين در سال 94عملا استفاده از كارت هوشمند سوخت به حاشيه رفت و وزير نفت اعلام كرد كه امكان كنار گذاشتن كارت سوخت وجود دارد اما نمايندگان مجلس در مصوبه‌خود تأكيد كردند، درصورتي كه وسيله نقليه با استفاده از كارت سوخت جايگاه و يا مازاد برسهميه تعيين شده، سوختگيري كند، بهاي سوخت تحويلي براساس قيمت تمام‌شده خواهد بود.

قيمت تمام‌شده نيز شامل قيمت فوب خليج‌فارس به اضافه هزينه‌هاي جانبي، عوارض قانوني و نرخ كارمزد جايگاه‌داران تعريف شده است. محاسبه همشهري نشان داد كه طبق قيمت‌هاي فعلي، بهاي تمام‌شده هر ليتر بنزين حدود يك هزار و 400تومان است. طبق مصوبه مجلس بنزين سهميه‌اي يك هزار تومان قيمت‌گذاري خواهد شد و خودروهايي كه بيش از سهميه مصرف كنند بايد با نرخ آزاد آن را خريداري كنند.

  • وام ازدواج 10ميليون مي‌شود

افزايش وام ازدواج از سه ميليون تومان به 10ميليون تومان نيز از مصوبات پرحاشيه مجلس بود. عبدالناصر همتي رئيس شوراي هماهنگي بانك‌هاي دولتي اعلام كرد كه منابع قرض‌الحسنه كافي براي پرداخت اين ميزان وام ازدواج نزد بانك‌ها وجود ندارد و عملا امكان افزايش آن به 10ميليون تومان وجود ندارد. مخالفان مصوبه مجلس به طولاني شدن صف انتظار وام ازدواج كه در سال 93بروز پيدا كرد، اشاره مي‌كنند. نمايندگان مجلس اما در تبصره الحاقي 13بر اين موضوع پافشاري كردند.

طبق اين تبصره، به‌منظور حمايت از ازدواج جوانان، بانك مركزي موظف است كليه بانك‌ها و مؤسسات اعتباري كشور را ملزم كند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده‌هاي قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاري در پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه مشاركت كرده و تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولويت نخست پرداخت قرار دهند. براساس مصوبه مجلس، تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج براي هريك از زوجين از سه ميليون تومان به ده ميليون تومان با دوره بازپرداخت چهارساله افزايش مي‌يابد. همچنين بانك مركزي موظف است اعطاي تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج را به‌نحوي مديريت كند كه تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پايان هر‌ماه كمتر از 50 هزار نفر باشد.

کد خبر 332481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha