پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دونالد ترامپ: پس از جنگ سرد، منطق در سیاست خارجی آمریکا جای خود را به حماقت داد و خودبزرگ بینی پی در پی، فاجعه آفرید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سی ان ان، دونالد ترامپ در یک سخنرانی، سیاست خارجی خود را سیاستی خواند که هدفمندی را جایگزین بی برنامگی، راهبرد را جایگزین ایدئولوژی و صلح را جایگزین هرج و مرج خواهد کرد.

ترامپ گفت زمان آن رسیده است که غبار از چهره سیاست خارجی آمریکا زدوده شود و صداهای نو و چشم انداز نو جای کهنه شده‌ها را بگیرد.

وی تاکید کرد آمریکا مجبور است سیاست خارجی خود را خانه تکانی کند و به اصول اساسی خود بازگردد.

وی افزود متاسفانه پس از جنگ سرد، سیاست خارجی ما به شدت تضعیف شد و در تعریف چشم اندازی نو برای دوره ای تازه شکست خوردیم. در حقیقت هر چه جلوتر رفتیم سیاست خارجی ما بیشتر و بیشتر از مسیر خارج شد. منطق جای خود را به حماقت داد و تکبر و خودبزرگ بینی پی در پی در سیاست خارجی فاجعه آفرید.

ترامپ ادامه داد: اشتباهات ما در عراق به مصر و لیبی و به زمین گیر شدن رئیس جمهور اوباما در سوریه ختم شد. هر کدام از این شکست ها به فراگیر شدن هرج و مرج در منطقه کمک کرد و فضای مورد نیاز را در اختیار داعش گذشت تا رشد کند و بال و پر بگستراند.

ترامپ با اشاره به اشتباهاتی که آمریکا در خاورمیانه مرتکب شده است گفت: همه اینها از تفکری نشات گرفت که بر اساس آن می خواستیم کشورهایی را که نه تجربه ای و نه تمایلی به دموکراسی داشتند با دموکراسی غربی همراه کنیم.

وی افزود: هر چه نهاد در آن کشورها بود نابود کردیم و از آنچه بر جا گذاشتیم شگفت زده شده ایم. جنگ داخلی ، بنیادگرایی اسلامی و از دست رفتن جان هزاران آمریکایی و ضرر چند تریلیون دلاری حاصل این ایده بود. خلاء ایجاد شده را داعش پر کرد. ایران و روسیه پر کردند و ناعادلانه به ثروت و غنای خود افزودند. آنها بسیار سود کردند و این بسیار برای آمریکا غم انگیز است. سیاست خارجی ما به معنای واقعی کلمه فاجعه است. هیچ چشم انداز ، هدف ، مسیر و راهبردی برای این سیاست خارجی به چشم نمی خورد.

ترامپ به گفتگوهای دولت اوباما با ایران درباره توافق هسته ای اشاره کرد و مدعی شد: «هنوز جوهر توافق هسته ای خشک نشده ایرانی ها دارند مفاد توافق را نادیده می گیرند و ما فقط داریم تماشا می کنیم. نمی توان به ایران اجازه داد به سلاح هسته ای دست پیدا کند. تکرار می کنم نمی توان اجازه داد ایران سلاح هسته ای داشته باشد. در دولت ترامپ به ایران اجازه داده نخواهد شد برای دستیابی به سلاح هسته ای اقدام کند.»

ترامپ به دستگیری ده نظامی آمریکا در خلیج فارس هم اشاره کرد و گفت: « همه اینها در شرایطی اتفاق افتاد که ایران با دستگیری ده ملوان(تفنگدار) نیروی دریایی ، آمریکا را سرافکنده کرد.»

وی افزود: «در گفتگو بر سر هر توافقی باید آمادگی ترک میز گفتگو وجود داشته باشد. در شرایطی که طرف مقابل می داند که شما میز را در هر شرایطی ترک نمی کنید برنده شدن در چنین گفتگویی غیر ممکن است. در همین حال دوستان آمریکا باید اطمینان داشته باشند به توافقنامه هایی که با آنان امضا شده است پایبند خواهیم ماند. توافق امضا شده ، باید به آن پایبند بود و دنیا در سایه آن توافق امن تر خواهد بود. رئیس جمهور اوباما طرح های دفاع موشکی ما را با لهستان و جمهوری چک دنبال نکرد. وی از برکناری رژیمی دوستدار آمریکا حمایت کرد که پیمان نامه ی صلح دراز مدتی با اسرائیل امضا کرده بود و سپس از جایگزینی اخوان المسلمین به جای آن رژیم حمایت کرد. اسرائیل ، دوست بزرگ ما که از قضا تنها دموکراسی در خاورمیانه هم هست از سوی دولتی مورد انتقاد و بی مهری قرار می گیرد که اصلا اخلاق مدار نیست. همین چند روز پیش ، معاون رئیس جمهور ، جو بایدن دوباره از اسرائیلی انتقاد کرد که دنبال برقراری صلح و عدالت است.»

ترامپ گفت رئیس جمهور اوباما دوست اسرائیل نیست و در عوض با ایران با دوستی و مراقبت رفتار می کند و این کشور را در مدتی کوتاه به قدرتی بزرگ تبدیل کرده است و این همه در نتیجه اقدام های ما اتفاق می افتد و هزینه آن را اسرائیل ، متحدان ما در منطقه و مهم تر از همه آمریکا می پردازد.

وی با اشاره به مخالفتش با جنگ عراق و تاکید بر این نکته که به آن مخالفت افتخار می کند گفت: « گرچه در دولت نبودم اما بارها و بارها می گفتم جنگ در عراق خاورمیانه را بی ثبات می کند. و می بینیم که حق با من بود. هم اکنون ایران دارد بیشترین سود را از این بی ثباتی می برد و به شکلی نظام مند در عراق حاکم می شود و منابع غنی نفت این کشور را از آن خود می کند. کاری که دهه هاست می خواهد انجام بدهد و حالا بالاتر از همه اینها داعش قرار گرفته است.»

کد خبر 332119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha