همشهری آنلاین: در جشنواره زندگی بدون دخانیات، مسئولان وزارت بهداشت، از هنرمندان خواستند تا در آثار هنری خود، مضرات سیگار را به تصویر بکشند و سیگار کشیدن را تبلیغ نکنند.

ayazi

به گزارش همشهري آنلاين، معاون بهداشت وزير بهداشت، در  مراسم اختتاميه، جشنواره زندگي بدون دخانيات گفت: هنرمندان در آثار خود، زندگي بدون دخانيات را براي مردم به تصوير بكشند و مروج زندگي بدون دخانيات باشند.

دكتر علي اكبر سياري افزود: هنرمندان، مي‌توانند بر رفتار مردم تاثیر بگذارند چرا كه الگوي عملي براي مردم هستند .

 

  • اظهارات معاون وزير بهداشت درباره مخاطرات سيگار

معاون وزير بهداشت در بخش ديگري از سخنانش از مخاطرات سيگار گفت.به گفته سياري، مصرف سيگار 20 تا 30 سال، عمر فرد سيگاري را كوتاه مي‌كند.

  • افرادي كه سيگار مي‌كشند، بيشتر بيمار مي‌شوند و زودتر فوت مي‌كنند.
  • دليل 90 درصد بروز سرطان ريه بر اثر مصرف سيگار است.
  • خطر بيماري‌هاي قلبي و مغزي در افراد سيگاري بيش از ديگران است.
  • مصرف دخانیات آمار سکته‌های قلبی و مغزی را دو تا چهار برابر افزایش می‌دهد.
  • 90 درصد سیگاری‌ها، اولین مصرف خود را از زیر سن 18 سالگی شروع كرده اند.
  • سلامت افراد غير سيگاري كه در معرض دود سيگار قرار مي‌گيرند، در خطر است. علت 60 هزار مرگ در دنیا، ناشی از دود دست‌دوم است.
  • نوزاداني كه از مادران سيگاري متولد مي‌شوند،با مشكلات فراواني رو به رو خواهند شد.

معاون وزير بهداشت در بخش ديگري از سخنانش گفت : با وجود بسياري از مخاطرات سيگار، اما افراد سيگاري، سالانه 10‌هزار میلیارد تومان، هزينه می‌کنند که اين همه مخاطره به سراغشان بيايد.

  • مصرف سیگار و دخانیات در فضای عمومی ممنوع

او گفت: به دليل عوارض خطرناك دود دست دوم، براي افراد غير سيگاري، قانون مصوب وجود دارد و آن اينكه مصرف سیگار و دخانیات در فضای عمومی ممنوع است .

سیاری، دلیل تبلیغات مختلف و متعدد درباره سیگار را سودآوری آن برای تولیدکنندگان دانست .

او گفت: یک پاکت سیگار خارجی با قیمت ۷۰۰ تومان وارد کشور می‌شود و ۴هزار تومان به فروش می‌رسد. تولید یک بسته سیگار ایرانی ۴۰۰ تومان هزینه دارد و ۲هزار تومان به فروش می‌رسد. چه کسانی تا اين حد سود مي‌برند؟

معاون بهداشت وزير بهداشت، افزایش قیمت سيگار را  يكي از راه‌هاي كاهش مصرف سيگار ذكر كردو گفت:.طبق برآوردها، اگر قیمت سیگار ۱۰ درصد افزایش پیدا کند، مصرف دخانیات بین نوجوانان و فقرا ۴ تا ۱۰ درصد کاهش می‌يابد.از سوي ديگر، گروهی در کشور می‌گویند که با افزایش قیمت سیگار، قاچاق آن زیاد می‌شود که این اظهار نظرها، نادرست است.

سياري، گفت: راه دیگر، کاهش مصرف کنندگان دخانیات هم راه اندازی مکان‌هایی برای ترک اعتیاد است كه ما در شبکه بهداشت کشور چنين محیط‌هايي را فراهم کرده ایم .

او  افزود : وزارت بهداشت تلاش می‌کند تا مصرف مواد دخاني را در کشور كاهش دهد ولی سودجویان هم می‌کوشند تا بازار عرضه و تقاضا را همچنان گرم نگاه دارند آن‌ها با بالا جلوه دادن مصرف سالانه دخانیات در کشور تلاش می‌کنند تا تعداد کارخانه‌های تولید کننده را افزايش دهند و همچنين، می‌کوشند با بالا نشان دادن آمار قاچاق توجیهی برای تولید بیشتر دخانیات ارایه کنند.

سياري خاطر نشان كرد: به گفته تولیدکنندگان دخانیات در تجارت غیرقانونی دست دارند و آنان با تجاری که سیگار را به صورت قانونی وارد می‌کنند در حال‌ تبانی هستند.

  • اظهارات معاون اجتماعی وزارت بهداشت

در جشنواره زندگي بدون دخانيات، معاون اجتماعي وزير بهداشت هم گفت: از ابزار هنر به نفع سلامت مردم استفاده نکرده ایم و اين در حالي است كه در بند ۱۱ سیاست‌های ابلاغی نظام سلامت کشور ،  بیان شده که تمام دستگاه‌های فرهنگی و رسانه ملی وظیفه دارند در این حوزه فعاليت كنند.

دکترسيد هادي ایازی، به نتایج بررسی مرکز تحقیقات دخانیات اشاره كرد و گفت: در این تحقیق، طی سه دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامي، از هر سال، ده فیلم برتر انتخاب شد و در مجموع، ۳۰۰ فیلم مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد كه در فیلم‌های دهه دوم انقلاب، میزان مصرف سیگار در مردان نسبت به فیلم‌های دهه اول دو برابرشده است و بدتر اينكه، نسبت میزان مصرف سیگار در همین بازه زمانی چهار برابر شده است. به عبارتي ما در اين سال‌ها ، بجاي فرهنگ سازي براي پرهيز از مواد دخاني در فيلم‌ها و سريال‌ها، تبليغ سيگار را  كرده ايم.

معاون اجتماعي وزير بهداشت گفت: مساله سلامت، در کنار برقراری امنیت از دغدغه‌هاي جدي دولت است . هر چه بيشتر براي سلامت مردم تلاش و هزينه كنيم مردم، زندگي بانشاط تر و آرام‌تري خواهد داشت.

او افزود: در مجموعه مدیریت نظام سلامت کشور، بر این باور هستیم که باید با استفاده از ابزار فرهنگی و هنری به کمک مردم در حوزه سلامت بیاییم و به کمک هنر، سواد سلامت مردم را افزایش دهیم.

ايازي گفت: اينكه مردم می‌دانند که سیگار کشیدن به آنها آسیب می‌زند ولی سیگار می‌کشند، يكي از دلايل آن اين است كه به اعتقاد من،  هنوز آگاهی مردم، تبدیل به سواد سلامت نشده است، باید بکوشیم تا آگاهي مردم، تبدیل به سواد سلامت شود.

اختتاميه نخستین جشنواره زندگی بدون دخانیات، همزمان با آخرین روز هفته سلامت، در تالار ایوان شمس برگزار شد. تعداد 2000 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود و در روز پایانی با اعلام اسامی برندگان جشنواره و اهدای جوایز و کتاب مجموعه آثار برگزیده جشنواره به کار خود پایان داد.

کد خبر 332009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha