همشهری‌آنلاین: دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون برندگان سه‌شنبه بزرگ در انتخابات درون‌حزبی آمریکا هستند؛بدین‌ترتیب که در انتخابات پنج ایالت پنسیلوانیا، مری‌لند، دلوور، کنتیکت و رود آیلند در شمال شرقی آمریکا که به سه‌شنبه بزرگ معروف است،ترامپ در هر پنج ایالت پیروز شد و هیلاری کلینتون در چهار ایالت به پیروزی دست یافت.

هیلاری کلینتون، داوطلب کسب نامزدی حزب دموکرات در پنسیلوانیا، کنتیکت، مری‌لند و دلوور برنده شده و با این حال برنی سندرز، رقیب کلینتون، در ایالت رودآیلند برتري داشت.

دونالد ترامپ، که با این پیروزی‌ها جای خود را به عنوان پیشتاز نامزدی جمهوری‌خواهان محکم‌تر کرده است، با لحنی آرام‌تر از آنچه معمولا پس از پیروزی های انتخاباتی به کار می‌گیرد گفت:‌ واقعا مایه افتخار است... این برای من بزرگ‌ترین شب انتخاباتی است.

به گزارش ایسنا به نقل از رسانه‌های آمریکایی، او افزود: من خودم را نامزد حزب فرض می‌کنم و از دو رقیب خود می‌خواهم از صحنه مبارزه کناره‌گیری کنند.

رقیبان ترامپ چون امید چندانی به پیروزی در این ایالت‌ها نداشتند، توجه چندانی به این رقابت‌ها نکردند.

تد کروز و جان کی‌سیک گفته‌اند برای جلوگیری از پیروزی ترامپ با هم همکاری می‌کنند. آنها قرار است در انتخاباتی که در ایندیانا، اورگون و نیومکزیکو برگزار می‌شود به هم کمک کنند. ترامپ آنها را به خاطر این توافق سرزنش کرده و آن را نشانه ضعف و نومیدی آنها دانسته است.

کی‌سیک قبول کرده که در ایندیانا که 14 ارديبهشت( ۳ مه) رای گیری می‌کنند تبليغ و فعاليت انتخاباتي نکند، و سناتور تد کروز در نیومکزیکو و اورگن این كار را جبران خواهد کرد.

با این حال ساعاتی پس از اعلام این توافق، فرماندار اوهایو آن را کم‌رنگ جلوه داد و گفت به هوادارانش در ایندیانا نمی‌گوید که به او رای ندهند.

در رقابت جمهوری خواهان، رقیبان ترامپ درصدد آن هستند تا او نتواند ۱۲۳۷ نماینده در مجمع انتخاباتی این حزب داشته باشد. این مجمع قرار است در ماه ژوئیه در کلیولند برگزار شود.

در صورتی که ترامپ نتواند به این تعداد نماینده دست یابد، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری را مقام‌های حزب و فعالان آن انتخاب می‌کنند که ممکن است فرد دیگری غیر از آقای ترامپ باشد که در حال حاضر در میان نامزدهای این حزب پیشتاز است.

کلینتون نیز در نطقی پس از این نتایج به مسائلی مثل خشونت پلیس و نابرابری درآمدی اشاره کرد و گفت: من به خوبی مردم آمریکا و بزرگی این ملت اعتقاد دارم. ما دست در دست هم این مشکلات را حل خواهیم کرد.

سناتور برنی سندرز، رقیب کلینتون، روز سه شنبه سیستم گزینش نامزد در انتخابات را "دستکاری شده" توصیف کرد و از رای‌دهندگان مستقل حمایت کرد.

باوجود بیشتر شدن شکاف میان سناتور سندرز و هیلاری کلینتون در روز سه شنبه، سندرز در هانتینگتون ویرجینیا قول داد تا پایان به این رقابت ادامه دهد و گفت که در انتخابات نوامبر از حمایت وسیع‌تری برخوردار خواهد بود.

او گفت:‌ علت این‌که با اشتیاق اینجا جمع شده‌ایم این است که مشغول انجام کاری بسیار نامتعارف در سیاست امروز هستیم:‌ یعنی حقیقت را فاش می‌کنیم.

با این حال ناظران معتقدند حتی با پیروزی در رودآیلند، سندرز نمی‌تواند جلوی کلینتون برای تصاحب نامزدی این حزب برای انتخابات را بگیرد.

کد خبر 332001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha