مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنوز از کشف کهکشانی غول‌پیکر در مدار کهکشان راه شیری چندی نگذشته‌است که اخترشناسان قمری جدید را کشف کرده‌اند که در نقطه‌ای از حومه سامانه خورشیدی در تاریکی خود را پنهان کرده‌است.

هابل

براساس گزارش نشنال‌جئوگرافيك، اين قمر در مدار دومين كوتوله يخي سامانه خورشيدي، ميك‌ميك در خارج از مدار پلوتو و در داخل كمربند كويپر مشاهده شده‌است و قطري برابر 161 كيلومتر دارد. اين قمر جديد كه به صورت موقت S/2015 (136472) 1 يا به اختصار MK2 نام گرفته‌است، توانسته در اين همه سال خود را از ديد همگان پنهان كند،‌ زيرا به شدت تاريك است.

درست مانند كهكشاني كه ماه گذشته در مدار راه‌شيري كشف شد،‌اين قمر نيز به اندازه‌اي كم‌نور است كه به سختي مي‌توان آن را در كنار درخشش خرد سياره ميك‌ميك مشاهده كرد.

در حقيقت اين قمر 1300 برابر كم‌نورتر از سياره ميزبانش است،‌به اندازه‌اي كم‌فروغ كه تا پيش از آن تصور براين بود كه خرد‌سياره ميك‌ميك يك سياره كوتوله تنها و بدون قمر است.

اخترشناسان سال گذشته براي دو ساعت تلسكوپ فضايي هابل را به سوي ميك‌ميك نشانه گرفتند و ناگهان شاهد ظهور اين قمر كم‌نور شدند. الكس پاركر از موسسه پژوهشي ساوث‌وست در تگزاس در اين رصد مشاهده كرد نقطه‌اي كم‌نور در فاصله 20900 كيلومتري از ميك‌ميك در حركت است.

پاركر مي‌گويد در آن زمان اطمينان داشته كه پيش از او فردي اين قمر را ديده‌است از اين رو از همكارانش درباره وجود يك قمر در داده‌هاي ثبت شده از ميك‌ميك پرسيده‌ و با پاسخ منفي آنها مواجه شده‌است.

قمر

اكنون محققان در تلاشند تا با استفاده از هابل مطالعات بيشتري روي مدار اين قمر انجام دهند تا شايد اطلاعات بيشتري درباره تركيبات و تراكم اين سياره كوتوله يخي به دست آورند.

به گفته دانشمندان ميك‌ميك در دسته اجرام شبه‌پلوتويي قرار دارد از اين رو يافتن همنشين آن از اهميت بالايي برخوردار است. كشف اين قمر فرصتي عالي را براي مطالعه دقيق‌تر روي اين سياره كوتوله فراهم آورده‌است.

كمربند كويپر منبعي بزرگ از بقاياي منجمد فرايند شكل‌گيري سامانه خورشيدي درحدود 4.5 ميليارد سال پيش به شمار مي‌رود كه چند سياره كوتوله يخي نيز شامل مي‌شود،‌ اما دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند اين جهان‌هاي يخي را به خوبي درك كنند.

يكي از اسرار موجود درباره ميك‌ميك اين است كه كسي نمي‌داند چرا روي بدنه اين جرم تكه‌هاي تاريك و روشن و بازتابنده وجود دارد، درحالي‌كه اين خرد سياره هر 7.7 ساعت يكبار به دور خود مي‌چرخد،‌ در اين صورت بايد شدت درخشش سياره دچار نوسان مي‌شد،‌اما اين اتفاق رخ نمي‌دهد. اكنون دانشمندان احتمال مي‌دهند تكه‌هاي تاريكي كه در رصد‌هاي فروسرخ روي ميك‌ميك مشاهده كرده‌اند درواقع روي قمر آن بوده‌است نه روي خرد‌سياره.

كشف جديد همچنين شباهت‌هاي ميان پلوتو و ميك‌ميك را افزايش مي‌دهد. پاركر اميدوار است فضاپيماي افق‌هاي نوي ناسا در مسير خروجش از سامانه خورشيدي بتواند از كنار ميك‌ميك نيز عبور كرده و اطلاعات بيشتري به دست آورد.

کد خبر 331990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha