چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۰
۰ نفر

سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور صبح دیروز از کشف و ضبط محموله اشیای عتیقه و سکه‌های تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی در ۲عملیات جداگانه به نقل از فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خبر داد.

کشف محموله عتیقه و سکه‌های تاریخی در تهران

خبر كشف محموله عتيقه در تهران بدون هيچ عكس يا تصوير و بدون توضيحات بيشتر از انجام عمليات كشف اشياي توقيف شده منتشر شد. سردار امير رحمت‌اللهي فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي كشور كه پيش از انتصاب در سازمان ميراث فرهنگي، فرماندهي پليس راه‌آهن كشور را برعهده داشته است در گفت‌وگو با همشهري نيز هيچ جزئياتي از چگونگي كشف اين محموله عتيقه در تهران اعلام نكرد و گفت: اطلاعات من هم در حد همان خبري است كه منتشر شده است.

سازمان ميراث فرهنگي در خبر ارسالي خود به رسانه‌ها اعلام كرده بود: برابر اعلام فرمانده يگان حفاظت استان تهران و به‌دنبال كسب اخبار به‌دست آمده از دوستداران ميراث فرهنگي، در رابطه با فعاليت عده‌اي سودجو به قصد خريد و فروش اشياي تاريخي و فرهنگي، موضوع در دستور كار يگان حفاظت استان قرار گرفت كه در اين راستا با تشكيل تيم ويژه بررسي و تحقيق، به محض تأييد و احراز صحت خبر، علاوه بر هماهنگي با مقام قضايي و اخذ مجوزهاي لازم در 2عمليات جداگانه با دستگيري متهمين، مقادير معتنابهي سكه و اشياي تاريخي و بدل كشف و ضبط شد.

  • كشف اشياي عتيقه

آنطور كه سردار رحمت‌اللهي در خبر ارسال شده توسط سازمان ميراث فرهنگي گفته بود: يگان حفاظت ميراث فرهنگي توانسته بود در عمليات دوم خود با دستگيري يكي از عوامل قاچاق اشياي عتيقه 216قلم شيء تاريخي شامل سرنيزه، شمعدان، دشنه و... كشف كند كه برابر نظر كارشناسان ميراث فرهنگي، تعداد 40قلم از آنها داراي اصالت تاريخي و متعلق به هزاره اول پيش از ميلاد تا دوره ساساني بود و مابقي فاقد ارزش تاريخي بودند.

اما سردار امير رحمت‌اللهي به همشهري گفته است كه معمولا ارزش اشيايي كه توسط يگان حفاظت ميراث فرهنگي اعلام مي‌شود توسط كارشناسان ميراث فرهنگي مشخص مي‌شود.

او در پاسخ به اين سؤال كه عمليات‌هاي اعلام شده توسط يگان حفاظت براي كشف آثار تاريخي در استان تهران چه زماني انجام شده است، گفت: جايز نمي‌دانيم كه شگردها را اعلام كنيم و به كلي‌گويي اكتفا مي‌كنيم.به گفته سردار رحمت‌اللهي اشياي كشف شده از قاچاقچيان عتيقه قابل ارزشگذاري نيست. چون شبيه آنها وجود ندارد. وي گفت: سكه‌هاي هخامنشي و سلوكي قابل قيمت‌گذاري نيست.

  • كشف و ضبط سكه‌هاي هخامنشي، ساساني، اشكاني و اسلامي

فرمانده جديد يگان حفاظت ميراث فرهنگي كشور در خبر ارسال شده توسط سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرده بود: «در نخستين عمليات با دستگيري يكي از قاچاقچيان اشياي عتيقه، تعداد 1562قطعه سكه از جنس طلا، نقره و مس كشف و ضبط شد كه برابر نظر كارشناسان ميراث فرهنگي تعداد 1454قطعه سكه اصل و متعلق به دوره‌هاي تاريخي هخامنشي، ساساني، سلوكي، اشكاني، دوران اسلامي، ايلخاني، صفويه و قاجار بوده و تعداد 108قطعه سكه تقلبي است كه به‌صورت ماهرانه‌اي ساخته و پرداخته شده است.» وي اما در گفت‌وگوي خود با همشهري، جزئيات بيشتري از كشف اين محموله و زمان انجام عمليات‌ كشف اشياي عتيقه در استان تهران را اعلام نكرد.

کد خبر 331960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha