همشهری آنلاین: شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، کلیات سرفصل‌های رشته فلسفه دین در مقطع کارشناسی را تصویب کرد.

به گزارش ایرنا، جلسه 117 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد كه در آن سرفصل‌های درسی رشته فلسفه دین در مقطع كارشناسی ارشد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و رئیس كارگروه «فلسفه دین و كلام جدید» شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گزارشی در این زمینه ارائه داد.

در این گزارش با اشاره به همكاری اساتید مطرح در این رشته در تدوین سرفصل‌های این رشته مواردی مانند چیستی و خاستگاه اثبات دین، براهین اثبات وجود خدا، نبوت و اعجاز، دین و اخلاق، زبان دین، منطق مهم دین، الهیات تطبیقی و دین و سبك زندگی به عنوان اهم موارد بازنگری شده مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

در ادامه گزارش با اشاره به همكاری همه نهادهای حوزوی و دانشگاهی در تدوین این برنامه درسی، توجه به همه مكاتبات مطرح در حوزه فلسفه دین از نقاط قوت این برنامه درسی عنوان شد.

دكتر غلامعلي حداد عادل، رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در اين جلسه گفت: رشته فلسفه دین یكی از مهم‌ترین رشته‌های درسی است كه باید در مسیر اسلامی‌سازی علوم انسانی، مورد توجه جدی قرار گیرد. اگر رشته فلسفه دین به صورت جدی مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند آسیب‌های جدی به موضوع علم دینی وارد كند.

وی با بيان اينكه رشته فلسفه دین باید به سكولاریسم و عرفی گرایی به عنوان یك موضوع مهم توجه كند، افزود: در عنوان رشته «فلسفه دین»، فلسفه با مفهوم متعارف آن تفاوت دارد و به نگاه بیرونی به موضوع دین معطوف است. فلسفه دین به این مفهوم به نگرش از خارج به دین مربوط است و دین را به عنوان یك سوژه مطالعاتی مورد بررسی قرار ‌می‌دهد.

کد خبر 331791

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha