شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

برخلاف پیش‌بینی‌ها با کاهش نرخ سود بانکی نقدینگی در فروردین‌ماه به سمت بورس نرفت و بازده سرمایه‌گذاری در بورس کمتر از بازده سکه و یورو بود.

بورس

به گزارش همشهري، با وجودآنكه پيش‌بيني مي‌شد بازده بورس در فروردين‌ماه بيش از ساير بازارها باشد اما مقدار بازده سرمايه‌گذاري در بورس نسبت به بازار يورو و سكه كمتر بود اين در حالي است كه در هفته نخست امسال سرمايه‌گذاري در بورس روند رو به رشدي را دنبال كرده بود.

براساس آمار رسمي در فروردين‌ماه امسال بازده سرمايه‌گذاري در بازار ارز واحد اروپايي يعني يورو در فروردين امسال 2.6درصد بوده و سرمايه‌گذاران در بازار نقدي سكه 2.2درصد سود كرده‌اند اما سرمايه‌گذاراني كه نقدينگي خود را در نخستين‌ماه سال به بورس آورده‌اند به‌طور ميانگين با 2.4درصد زيان مواجه شده‌اند.

به اعتقاد كارشناسان سخنان رئيس‌كل بانك مركزي درباره ادامه روند تحريم سوئيفت كه در نحوه اجراي برجام ترديد ايجاد كرد و در عين حال تشكيل صف‌هاي فروش براي خودرو ساز‌ها ازجمله دلايل نزول بورس در روز‌هاي آخر فروردين بود.
شاخص كل از 19روز كاري در فروردين‌ماه 12روز را نزول كرد. افت قيمت سهام اكثر شركت‌هاي بزرگ به‌ويژه شركت‌هاي خودروساز موجب شد تا شاخص بورس با هزار و 789واحد افت، از 80هزار و 219واحد اول سال جديد به 78هزار و 430واحد پايان فروردين عقب نشيني كند.

بدون شك شركت‌هاي خودرو ساز راهبري بازار سهام را در نخستين‌ماه سال در اختيار داشتند اما اين راهبري در روز‌هاي پاياني فروردين‌ماه به ضرر بورس تمام شد و منجر به نزول شاخص‌هاي بازار سهام شد. در چنين شرايطي با وجود نزول شاخص سهام برخي شركت‌ها با رشد زيادي مواجه شد و سهامداران دست‌كم 5شركت توانستند در كمتر از يك‌ماه بيشتر از 30درصد سود كنند. آمار‌ها نشان مي‌دهد 13سهم با بيشترين تعداد خريدار، پرطرفدارترين سهام شركت‌هاي بورس بودند. به‌طوري كه اين تعداد شركت به تنهايي 41درصد كل خريداران را به‌خود جلب كردند. در اين ميان، شركت‌هاي خودروساز كه به باور برخي دوره رهبريشان به اتمام رسيده در صدر قرار گرفته و 9شركت از 13شركت پرطرفدار‌ماه پيش را شامل شده‌اند.

اين اطلاعات همچنين بيانگر آن است كه رديف نخست بيشترين سود پيش‌بيني شده براي سال‌جاري در اختيار شركت‌هاي دارو‌سازي‌ است. اين شركت‌هاي كوچك و پر بازده امسال هم بيشترين سود را در ميان سهام شركت‌هاي ديگر پيش‌بيني كرده‌اند. در پايان فروردين‌ماه امسال 574هزار نفر در مجموع 5800ميليارد تومان سهام در بورس خريداري كردند.

نمودار

کد خبر 331520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha