چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رهبران کره شمالی و کره‌جنوبی دیروز برای نخستین بار طی 7 سال گذشته با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رهبران 2 کره در بحبوحه وقفه ایجاد شده در مذاکرات بین‌المللی برسر برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی و نیز پیشنهاد برخی کشورهای عضو مذاکرات شش جانبه مبنی بر تهیه پیش نویس توافقنامه‌ای که کره شمالی را به تعطیل کردن تأسیسات هسته‌ای خود تا پایان سال‌جاری وادار کند برگزار شده است.

کریستوفر هیل نماینده ارشد آمریکا در گفت‌وگوهای شش جانبه، اظهار داشت که جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا با پیش نویس توافقنامه پیشنهادی موافقت نموده است که از ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص خودداری کرد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت که انتظار می‌رود سایر کشورهای حاضر در مذاکرات از جمله ژاپن، چین، روسیه و دو کره این پیش نویس را پیش از آنکه طی چند روز آینده در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد مورد تأیید قرار دهند.

کریستوفر هیل افزود: به محض امضای توافقنامه، روند برچیدن راکتور هسته‌ای یانگ بیون کره شمالی می‌تواند ظرف چند هفته آغاز شود.

رو موهیون رئیس‌جمهور کره جنوبی اظهار داشت که در نشست پیونگ یانگ، خواهان برقراری صلح و آشتی خواهد بود این در حالی است که معلوم نیست وی تا چه حد می‌تواند در نیل به اهدافش موفق باشد، چرا که اصولا این مذاکرات شامل چین و آمریکا نیز می‌باشد زیرا این دو کشور در جنگ دو کره شرکت داشته‌اند.

کره جنوبی معاهده آتش بس سال 1953 را که موجب پایان یافتن جنگ سه ساله شد امضا نکرده است. در همین حال رئیس‌جمهور کره جنوبی در آغاز مذاکرات رسمی دو کره نسبت به وقوع سیل در کره شمالی ابراز نگرانی کرد.  کره شمالی برنامه دیدار رهبران دو کره را به‌دلیل وقوع سیل از اواخر اوت به زمان دیگری موکول کرده بود.

رئیس‌جمهور کره جنوبی پیش از آغاز نشست پیونگ یانگ، چند بسته کامل از دی وی دی‌های صوتی و تصویری کشورش از جمله چند دی وی دی فیلم سینمایی که لی یونگ آئه (هنرپیشه نقش یانگوم) در آنها به ایفای نقش پرداخته را به‌عنوان هدیه به رهبر کره شمالی تقدیم کرد.

کیم جونگ ایل از طرفداران پر و پا قرص فیلم سینمایی است و گفته می‌شود آرشیو شخصی کامل از فیلم‌های سینمایی داشته و به تولید چندین فیلم و اثر سینمایی کمک کرده است.

رهبر کره شمالی حین استقبال رسمی از همتای کره جنوبی‌اش، برخلاف دیدار قبلی این 2، چهره‌ای شاد و بشاش داشت. رهبران 2 کره آخرین بار در سال 2000 با یکدیگر دیدار کردند و در آن مقطع زمانی کیم دائه جونگ رهبر وقت کره جنوبی طی سفری هوایی وارد کره شمالی شد.

کیم جونگ ایل ضمن اشاره به معاده آتش بسی که باعث دوپارگی شبه جزیره کره شد، گفت: رئیس‌جمهور کیم دائه جونگ با هواپیما وارد کره شمالی شد اما اکنون که رئیس‌جمهور این کشور از طریق زمینی پس از عبور از خطوط مرزی نظامی به خاک کشور آمده، این بسیار پر اهمیت است.

درهمین راستا دو کره قرار است بیانیه مشترک خود را درباره جمع‌بندی نتیجه این نشست تاریخی، امروز صادر کنند. کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی از رئیس‌جمهور کره جنوبی درخواست کرده بود که مدت اقامتش در پیونگ یانگ را تمدید کند، اما مو هیون پیشنهاد جونگ ایل را نپذیرفت و قصد دارد طبق برنامه قبلی به سئول بازگردد.

چئون هو سئون سخنگوی رئیس‌جمهور کره جنوبی پیش از پایان مذاکرات دوجانبه کره گفت: جونگ ایل تقاضای تمدید اقامت از مو هیون را به یک روز کاهش داد. بیانیه مشترک قبل از ضیافت ناهار خداحافظی که برای رئیس‌جمهور کره جنوبی ترتیب داده می‌شود، صادر شد.

چئون نقل از جونگ ایل گفت: ممکن است نیازی به ادامه گفت‌وگوها نداشته باشیم زیرا به اندازه کافی گفت‌وگو کرده‌ایم.

همچنین در این بیانیه آمده است: کره شمالی با تعطیلی تمام تأسیسات اتمی خود که طبق بیانیه مشترک سال 2005 و توافقنامه 13 فوریه قرار بود آنها را متوقف کند، موافقت کرد. تعطیلی راکتور آزمایشی 5 مگاواتی، آزمایشگاه رادیو شیمیایی و تأسیسات ساخت میله سوخت اتمی در یونگ بیون تا 31 دسامبر 2007 تکمیل خواهد شد.

کره شمالی همچنین بر اساس متن این توافقنامه با اعلام فهرست کامل تأسیسات اتمی خود موافقت کرد.  آمریکا، کره شمالی و کره جنوبی، روسیه، چین و ژاپن به‌طور کلی در یک بیانیه مشترک با تسریع توافقنامه خلع سلاح کره شمالی موافقت کردند.

آمریکا موافقت خود با توافقنامه شش‌جانبه را اعلام نمود و کریستوفر هیل مذاکره‌کننده ارشد اتمی آمریکا گفت هنگامی که پنج کشور دیگر با این توافقنامه موافقت داشته باشند، این توافقنامه از سوی چین به اطلاع عموم می‌رسد.

وی گفت: روند تعطیلی پس از تأیید شش کشور در ظرف یک هفته به اجرا در می‌آید.

بر اساس مرحله اول توافق فوریه، کره شمالی راکتور اتمی اصلی خود در یونگ بیون را تعطیل نمود و چهار واحد از تأسیسات مرتبط با آن را در ماه جولای متوقف کرد.به علاوه به بازرسان آژانس اتمی اجازه داد تا به این کشور وارد شوند.

در عوض کره جنوبی، چین و آمریکا نیز تا به حال کمک‌های سوختی خود را به کره شمالی اعزام داشتند.

کد خبر 33103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز