یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

سیامک کاکایی: عراق پس از دو سال آرامش نسبی در سطح رهبران سیاسی و دولت، این روزها سمت و سوی بازگشت به کشمکش درون دولتی پیدا کرده است.

سیامک کاکایی

پس از آنكه انتقادهاي تندي نسبت به عملكرد دولت در زمينه‌هاي اقتصادي از سمت شخصيت‌هاي مختلف ازجمله شخصيت‌هاي مذهبي مطرح شد، حيدر العبادي راه را در تكنوكرات‌كردن دولت و ترميم كابينه ديد. بدان معنا كه دولت در مسير تخصص‌گرايي حركت كند تا آنكه در آينده شرايط در سطح نهادهاي اداري و دولتي در مسير كارآمدتري بيشتر حركت كند. اما ايده و عمل حيدر العبادي با نگاه گروه‌هاي سياسي متفاوت بود و نخست‌وزير عراق شخصيت‌هايي براي ترميم كابينه معرفي كرد كه مورد توافق همه گروه‌ها نبودند. به همين دليل كشمكش از همين جا آغاز شد كه برخي از گروه‌هاي سياسي و قومي عراق افراد و نامزدهاي ديگري به‌عنوان افراد تكنوكرات مدنظر خود معرفي مي‌كردند.

كار به آنجا كشيد كه اين كشمكش به درون پارلمان و به مرحله جدال سياسي بين گروه‌ها كشيده شد. تا حدي كه بخشي از نمايندگان در نشست هفته گذشته خود رئيس پارلمان و هيأت رئيسه را از كار بركنار كردند. اين ماجرا اكنون رنگ و سوي ديگري به‌خود گرفته و اين نگراني پديد آمده است كه عراق به بحران چند سال پيش كه دولت دستخوش سهم‌خواهي گروه‌ها شده بود بازگردد. ادامه اين وضعيت ممكن است دولت حيدرالعبادي را مانند دولت نوري المالكي در وضعيتي شكننده قرار دهد و اختلاف‌ها در ميان گروه‌هاي مختلف بالا بگيرد. ادامه اختلاف‌ها ميان گروه‌هاي سياسي مي‌تواند ضربه‌اي جدي به عراقي بزند كه خودش دستخوش تهديدهاي امنيتي است.

با توجه به تجربه‌هاي پيشين عراق ممكن است اوضاع امنيتي عراق تحت‌تأثير وضع سياسي قرار بگيرد و شرايط براي ادامه كار مؤثر دولت سخت شود. در وضعيت كنوني راه مؤثر همان توافق و اجماع گروه‌ها در پيشبرد كارها و اصلاحات و پرهيز از كشمكش بر سر پست‌هاست. ورود به فضاي كشمكش ممكن است به انسداد بيشتر سياسي منجر شود. اما اگر راه تفاهم مورد توجه قرار گيرد ايده تكنوكرات كردن دولت مي‌تواند راه را براي تغيير در تفكر حزبي گروه‌ها براي آرايش و تركيب آينده اين اهداف در انتخابات بعدي هموار كند. به اين طريق شرايط در مسير تخصص گرايي بيشتر و برون‌رفت از چالش‌هاي موجود پيش مي‌رود.

در وضعيت كنوني تعديل و برون‌رفت از وضعيت مبهمي كه پديد آمده بازگشت دولت و گروه‌ها به مذاكره في‌مابين است. براي برون‌رفت از وضعيت كنوني مذاكرات ملي ميان دولت و گروه‌هاي سياسي اجتناب‌ناپذير خواهد بود تا مانع از بسته شدن بيشتر راه‌هاي همفكري به جاي كشمكش و جدال سياسي شود.

  • كارشناس مسائل عراق
کد خبر 330948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha