یکی از چهره‌های آشنا، قدیمی و پیشکسوت عرصه تعزیه‌خوانی که در محافل علمی و دانشگاهی به نام پدر تعزیه ایران شناخته می‌شد، غریبانه روی در نقاب خاک کشید و آنگونه که خود خواسته بود، در سکوت و آرامش در بهشت زهرا آرمید.

استاد جابر عناصری

به گزارش همشهري، استاد جابر عناصري كه در سال‌هاي نه‌چندان دور با حضور در تلويزيون مردم را با نسخه‌ها و شيوه‌هاي مختلف تعزيه‌خواني و شاهنامه‌خواني آشنا مي‌كرد و سهمي بزرگ در زنده ماندن اين هنر اصيل داشت، 28فروردين 95در 71سالگي از دنيا رفت و داغي بزرگ بر دل دوستداران هنر اسلامي ايراني تعزيه گذاشت. او‌ زاده سال 1324در اردبيل بود و پدرش كربلايي‌علي عناصري را هم از تعزيه‌خوانان بزرگ اين ديار مي‌دانند.

مرحوم عناصري كه فارسي را با ته‌لهجه شيرين زبان آذري تكلم مي‌كرد، از مدتي پيش در يكي از بيمارستان‌هاي تهران بستري بود و در نهايت هم دور از زادگاه خود اردبيل، چشم بر جهان فروبست. او تحصيلات مقدماتي را در اردبيل و دوره متوسطه را در دارالفنون تهران با كسب مقام اول رشته ادبي به پايان رساند و پس از ورود به دانشگاه تهران، تا دوره دكتري فلسفه و علوم تربيتي درس خواند. سپس براي كسب تخصص مردم‌شناسي به انگلستان و دانشگاه لندن رفت.

اين پژوهشگر برجسته بيش از 4دهه در دانشگاه‌هاي تهران به تدريس و تحقيق مشغول بود، حدود 40جلد كتاب در زمينه فرهنگ ايران نوشت و صدها دانشجو تربيت كرد. استاد عناصري از طرف مراكز فرهنگي براي فعاليت‌هاي خستگي‌ناپذير در عرصه هنر تعزيه و شبيه‌خواني، لوح ويژه پدر تعزيه دانشگاهي ايران را دريافت كرد و «شناخت اساطير ايران براساس طومار نقالان»، «شبيه‌خواني كهن‌الگوي نمايش‌هاي ايراني»، «عاشق‌ترين عاشقان فرهنگ»، «فرهنگ و پژوهش»، «نسيم خاطرات» و... از آثار منتشرشده اوست.

استاد عناصري همان اندازه كه در دوران حيات از حاشيه دور بود، در مراسمي ساده در بهشت زهراي تهران به خاك سپرده شد و تازه پس از آن بود كه هنرمندان، اهالي رسانه، مديران فرهنگي و مجامع دانشگاهي در جريان خبر درگذشت پدر تعزيه ايران قرار گرفتند. آنگونه كه آناهيتا عناصري فرزند استاد به خبرگزاري مهر گفته، برگزار نشدن مراسم تشييع و خاكسپاري در يك قطعه عادي وصيت و خواست خود ايشان بوده است. هزينه مراسم يادبود هم صرف امور خيريه مي‌شود.

کد خبر 330940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha