شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست دوجانبه خود بیانیه مشترکی درباره زمینه های همکاری دو طرف صادر کردند.

ظریف و موگرینی

به گزارش ایرنا، در این بیانیه محمد جواد ظریف و فدریكا موگرینی ضمن استقبال از روز اجرای برجام بعنوان كمك كننده به باز شدن فصل جدید در روابط، بر تعهد كامل به اجرای برجام تاكید كردند.

طرفین همچنین اجرای برجام، توسعه همكاری‌ها برای كمك به توسعه اقتصادی و رفاه و آسایش مردم، افزایش صلح و ثبات و امنیت منطقه ای و حل و فصل صلح آمیز اختلافات را بعنوان اهداف مشترك برشمردند.

مسئول سیاست خارجی اتخادیه اروپا و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل همكاریها و آماده سازی گشایش نمایندگی اتحادیه اروپا در آینده بر اساس قوانین و مقررات ایران توافق كردند و مقرر شد در همین رابطه تیم رابط اتحادیه به تهران اعزام شود.

دو طرف در بحث مشورت‌های سیاسی بر گفتگوی سیاسی در سطح وزیر بطور سالانه و همچنین گفتگوهای سطح بالای منظم تاكید كردند.

در زمینه همكاریهای اقتصادی، ضمن ورود به گفتگو در مباحث اقتصادی و مالی، همكاری مالی، بانكی، طرفین بر همكاری و مشاركت در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تاكید كردند، همچنین جستجوی راههای ارائه امكانات مالی، بانك سرمایه گذاری اروپا ، گفتگو و همكاری در زمینه جهانگردی ، صنعت، ساخت و ساز ، نساجی و ...، كمك و حمایت از شركتهای كوچك و متوسط ، تبادل هیاتهای كاری ، همكاری توسعه جهت تقویت بخش خصوصی، تقویت حضور در بازارهای دو طرف از دیگر زمینه های مورد گفتگو بوده است.

در خصوص همكاریهای تجاری ضمن گفتگو در زمینه تجارت و سرمایه گذاری ، بر تبادل هیات، رسیدن به یك چارچوب حقوقی قراردادی بعنوان هدف گفتگوها ، كمك اتحادیه اروپا به الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی WTO تاكید گردید.

در زمینه كشاورزی، همكاری در زمینه كشاورزی و مواد غذایی و استفاده از روش‌ها و فناوری‌های تولید، كمك به دسترسی محصولات ایران به بازار اروپا مورد توافق قرار گرفت.

در خصوص حمل و نقل، همكاری در توسعه حمل و نقل و افزایش ایمنی آن، تلاش برای رفع محدودیت پروازهای ایران ایر، صدور مجوز پرواز برای شركتهای ایرانی؛ همكاری فنی ، تبادل نظر راجع به امكان انعقاد موافقتنامه هوایی، ایمنی حمل و نقل ریلی ، همكاری در حمل و نقل جاده ای و شهری مورد توافق طرفین قرار گرفت.

در مبحث انرژی نیز بهبود شرایط سرمایه گذاری و تبادل تكنولوژی اجرای ابتكارات برای تقویت امنیت عرضه انرژی ، همكاری در عرصه های چند جانبه، تقویت سرمایه گذاری و تبادل تكنولوژی ، تسهیل سرمایه گذاری در پروژه های بالادستی و پائین دستی ایران، شروع گفتگوی انرژی مورد تاكید قرار گرفت.

در زمینه همكاری هسته‌ای غیر نظامی، طرفین بر اجرای ضمیمه شماره 3 برجام و اجرای اولین پروژه ایمنی هسته ای ، تبادل تجربه در مورد تست فشار تاسیسات ، پژوهشهای مشترك در زمینه جوش هسته ای وگداخت هسته ای تاكید كردند و در خصوص برگزاری كنفرانس منطقه ای ایمنی هسته ای و «مجمع كسب و كار هسته ای » ، طرفین بر تقویت چارچوبهای مقررات ایران و هم سو كردن آن با استانداردهای بین المللی از طریق الحاق به كنفرانسهای بین المللی مذاكره كردند.

در بخش محیط زیست، همكاری در زمینه آلودگی هوا و آب، مدیریت منابع آب، حفظ طبیعت، تنوع زیستی، مبارزه با بیابان زایی ، و مدیریت دفع زباله، تبادل تجربه در خصوص سیاست گذاریها همكاری در مجامع بین المللی مورد تاكید قرار گرفت.

در مبحث حفاظت غیر نظامی نیز طرفین بر شناسایی و جلوگیری از فجایع از جمله در سطح منطقه ای و تبادل تجربه در این زمینه تاكید كردند.

در زمینه تحقیقات ، طرفین بر مشاركت ایران در برنامه افق 2020 و برنامه تكمیلی آن درقالب اوراتوم، شراكت هسته ای تحقیقاتی ، تبادل دانش و تبادل محقق ، مبادله تجربیات در زمینه تكنولوزی و ابداع، صدور بیانیه تحقیقاتی توافق كردند.

در زمینه آموزش، بر تقویت پوشش برنامه اراسموس برای دانشجویان ایرانی، مشاركت موسسات آموزش عالی ایران در برنامه ژان مونه ، برگزاری نمایشگاهها ومراسم، تقویت حضور دانشجویان ایران در برنامه های اتحادیه اروپا مانند برنامه ماری كوری توافق بعمل آمد.

در بخش فرهنگ، طرفین بر توسعه گردشگری ، حفظ و بازگرداندن اشیاء تاریخی ، همكاریهای فرهنگی و برگزاری مراسم فرهنگی با اتحادیه اروپا و كشورهای عضو برای شناساندن فرهنگها، همكاری در ورزش توافق كردند.

در زمینه حقوق بشر نیز دو طرف تاكید كردند وارد گفتگوهای حقوق بشری شوند.

در زمینه مبارزه بامواد مخدر ضمن تاكید بر تبادل تجربه تخصصی در زمینه های عرضه و تقاضا، ترانزیت، بر مقابله با عوامل ریشه ای مانند كاهش فقر و توسعه افغانستان ، اتخاذ رویكرد متوازن در مبارزه با آن (در عین احترام به حقوق بشر) توافق نمودند.

در بحث مهاجرت، طرفین بر شروع گفتگو، تبادل اطلاعات درسطح ملی ومنطقه ای تاكید كردند.

در خصوص موضوعات منطقه ای ضمن اشاره به متزلزل بودن شرایط منطقه ، با اشاره به تهدیدات تروریسم ، افراط گرایی و خشونت، بر نقش ایران و همكاری در ارتباط با قطعنامه WAVE تاكید كردند.

در امور بشردوستانه نیز بر ارتقاء هماهنگی ها در زمینه ارائه كمك به مردم سوریه ، عراق ، یمن و افغانستان تاكید و از جمهوری اسلامی ایران به خاطر ارائه خدمات بهداشتی آموزشی به ا فغانهای مقیم، ادامه كمك‌های اتحادیه اروپا، تقدیر شد.

فدریكا موگرینی روز شنبه-28 فروردين- در صدر هیاتی متشكل از هفت كمیسیونر اتحادیه اروپا برای دیدار و گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شدند.

کد خبر 330738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha