شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

همشهری دو - دکترامیرحسین بانکی‌پورفرد: وقتی که شما نسبت به بدخلقی همسرتان، صبوری کردید او را به لجاجت نمی‌کشانید.

حسن خلق

 اگر قرار باشد در فضاي خانوادگي، همسرم اشتباهي كند و من بخواهم اشتباهش را با يك اشتباه بزرگ‌تري پاسخ بدهم و باز او تندي كند و من هم تندي كنم، اين ماجرا دنباله‌دار مي‌شود و او هم دوباره در برابر تندي من تندي مي‌كند و...

رفتار تند همسر را اگر بخواهم با تندي برخورد كنم او هم با تندي من به تندي برخورد مي‌كند و بعد به جيغ و فرياد و درگيري و تشنج و آبروريزي مي‌انجامد. لذا حرف اصلي ما در برخورد با همسر كوتاه آمدن است. اين روش ممكن است در كوتاه‌مدت به ضرر شما باشد اما قطعا در درازمدت از برخوردهاي زشت‌تر جلوگيري مي‌كند. حتي مي‌تواند دعوا را از بين من و همسرم منتقل كند بين وجدانش و خودش. يعني از درون وجدانش، نيرويي به او حمله‌ور مي‌شود كه چرا اينگونه برخورد مي‌كني. همين نيرو او را تعديل مي‌كند.

شما در تاريخ از نظر اخلاقي، بدتر از اعراب جاهلي زمان پيامبر(ص) پيدا نمي‌كنيد. آدم‌هايي پست و فرومايه بودند و ابتدايي‌ترين مسائل اخلاقي را رعايت نمي‌كردند. اما ببينيد خُلق كريم پيامبر(ص) آنها را جذب كرد. هرچه اينها رفتار زشت نشان مي‌دادند پيامبر(ص) نرمشش بيشتر مي‌شد. نرمش پيامبر(ص) توانست اين قلب‌هاي سنگي را نرم كند. لذا در وصف پيامبر(ص) مي‌گويند مجلس پيامبر(ص) «مجلسه مجلس الحياء»بود.نمي‌گويند خود پيامبر(ص) اينگونه بودند بلكه مجلس‌شان هم اينگونه بود. يعني هركس در شعاع پيامبر(ص) قرار مي‌گرفت خلق كريم پيامبر(ص) در او هم نفوذ مي‌كرد. او را هم آرام مي‌كرد. او را هم باحيا مي‌كرد. هرچه هم مي‌خواست بداخلاق باشد ديگر كنار پيامبر(ص) كه قرار مي‌گرفت آن مغناطيس پيامبر(ص) او را رام مي‌كرد.

خُلق خوب حسنش اين است. آرام مي‌كند. انسان بايد مثل يك ساحل باشد، ساحل قوي‌ترين موج كه به آن مي‌رسد آرام مي‌شود. هر كس بايد سعي كند در خانواده‌اش نقش ساحل را ‌بازي كند. همسر اگر هر چقدر طوفاني باشد تا به اين ساحل مي‌رسد، آرام مي‌شود. «اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما» يعني اگر كسي دارد اهانت مي‌كند شما بگو سلام. «اذا مروا باللغو مروا كراما» يعني اگر كسي دارد تندي مي‌كند شما با بزرگواري برخورد كنيد. او دارد فحاشي مي‌كند شما عذرخواهي كنيد.جاي دوري نمي‌رود. در برخوردهاي خانوادگي اين شيوه‌هاي اخلاقي خيلي اثرگذار است.

کد خبر 330678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha