چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

گروهی از سوری‌ها روز گذشته باردیگر در میان حملات تروریستی با صدای بمب و خمپاره بیدار شدند، گروهی در ژنو پای میز مذاکرات صلح با مخالفان بودند و گروه دیگر در دومین انتخابات پارلمانی در زمان جنگ و درگیری با امیدی تازه پای صندوق‌های رأی رفتند.

اسد

صبح روز گذشته از ساعت 7صبح به وقت محلي مردم سوريه كه در مناطق تحت كنترل دولت اين كشور ساكن هستند براي انتخاب 250نماينده پارلمان اين كشور از ميان 3هزار و 500نامزد انتخابات اين دوره رأي خود را در 7هزار حوزه به صندوق‌ها ريختند.
انتخابات مجلس سوريه هر 4سال يك‌بار برگزار مي‌شود و رأي‌گيري دوره قبل در سال2012 برگزار شده بود. در انتخابات گذشته ائتلاف جبهه مترقي ملي، متشكل از ائتلافي از احزاب و گروه‌ها به رهبري حزب بعث سوريه، ۱۶۸كرسي را به‌دست آورد كه ۱۳۸كرسي متعلق به حزب بعث، شريك اصلي ائتلاف، و بقيه متعلق به ساير شركاي ائتلاف بود.

ائتلاف جبهه خلق براي تغيير و آزادي، به‌عنوان حزب مخالف، به ۵كرسي دست يافت. ۷۷كرسي هم نصيب نامزدهاي مستقل شد. منابع سوري مي‌گويند كه ليست الوحده الوطنيه از حزب بعث سوريه بيشترين شانس را براي پيروزي در انتخابات اين دوره دارد.
انتخابات اين دوره هر چند در شرايط آرام‌تري نسبت به آن سال برگزار مي‌شود اما با وجود ادامه پيشروي‌هاي مهم اخير ارتش سوريه همچنان آتش درگيري‌ها در برخي مناطق اين كشور شعله‌ور است.

خبرگزاري رسمي سوريه گزارش داده كه ميزان مشاركت در انتخابات بالا بوده و تصاويري از حوزه‌هاي شلوغ راي‌گيري منتشر شده است. بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه هم به همراه همسرش در يكي از حوزه‌هاي راي‌گيري دمشق در اين انتخابات شركت كرد. بشار اسد پس از انداختن رأي خود اعلام كرد كه پس از 5سال جنگ در سوريه تروريست‌ها به هدف مهم و اوليه خود كه نابودي ساختار اساسي سوريه يعني همان ساختار اجتماعي و هويت ملي سوريه است نرسيده‌اند.

  • حمايت روسيه، مخالفت آمريكا

روز گذشته سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه تاكيد داشت كه هدف از برگزاري انتخابات پارلماني در سوريه جلوگيري از ايجاد خلأ سياسي در اين كشور است و مسكو اعتقاد دارد كه اين انتخابات عملكرد نهادهاي حاكميتي در اين كشور را كه در قانون اساسي فعلي سوريه مشخص شده است، تضمين مي‌كند.

او همچنين اعلام كرد مذاكرات صلح سوريه در ژنو بايد نتيجه‌اي ملموس داشته و تدوين قانون اساسي جديد و انتخابات زودهنگام را به‌دنبال داشته باشد. در مقابل آمريكا اين انتخابات را غيرقانوني خوانده و اعلام كرده كه در شرايط كنوني برگزاري انتخابات در سوريه ممكن نيست.

همزمان با اين راي‌گيري هيأت‌هاي دولت سوريه و مخالفان اين كشور براي گفت‌وگو درباره بازگشت آرامش و صلح در ژنو مذاكرات خود را آغاز كردند تا شايد در انتخابات پارلماني آينده در 4سال ديگر همه سوري‌ها در همه مناطق امكان شركت در انتخابات را داشته باشند. اين در حالي است كه براساس گزارش وال‌استريت ژورنال مقام‌هاي آمريكايي از نخستين روز آغاز مذاكرات فشار بر دولت سوريه را پافشاري مجدد به طرح موسوم به «نقشه‌ب» آغاز كردند.

اين روزنامه گزارش داده كه مقام‌هاي واشنگتن ازجمله سيا طرح جايگزيني را آماده كرده‌اند كه درصورت شكست مذاكرات ژنو با همكاري با «شركاي منطقه‌اي» اقدام به تجهيز نيروهاي شورشي با تسليحات راهبردي كنند. در اين گزارش تاكيد شده كه تسليحات مدنظر شامل تجهيزات مهم ازجمله موشك‌هاي زمين به هوا براي هدف قرار دادن جنگنده‌هاي ارتش سوريه است. اين اقدام نوعي تهديد و تحت فشار قرار دادن دولت سوريه در مذاكرات صلح به حساب مي‌آيد كه دمشق اعلام كرده تسليم آن نخواهد شد. سخنگوي كرملين هم روز گذشته با رد هر نوع طرح جايگزين يا «پلن‌بي» براي سوريه تاكيد كرد كه سوريه متعهد به پيشبرد مذاكرات صلح است و متعهد به حمايت از مقام‌هاي منتخب اين كشور باقي خواهد ماند.

کد خبر 330532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha