مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاید زیاد به این موضوع دقت نکرده‌باشید، اما تقریبا همه‌چیز در فضا مدور است، از سیاره‌ها و ستاره‌ها گرفته تا سیاهچاله‌ها و دنباله‌دارها، همه‌چیز به نوعی منحنی یا دایره‌ای شکل است.

هابل

براساس گزارش ساينس الرت، در ميان اين دنياي مدور، مربع-مستطيلي سرخ‌رنگ وجود دارد كه در فاصله 2300 سال نوري از زمين واقع‌ شده‌است و در نگاه اول به شكل يك مستطيل غول‌پيكر در ميان آسمان ديده مي‌شود.

سحابی

محققان براي سال‌ها به جستجوي آن بودند تا دريابند چه عاملي باعث شده تا اين مربع سرخ پديده‌اي چنين شكل مرموز و منحصر‌به‌فردي داشته‌باشد و اكنون به لطف تلسكوپ هابل،‌ براي اولين‌بار تصويري واضح از اين ناهنجاري زيباي كيهاني ثبت شده‌است كه در آن سيستمي دو‌تايي مشاهده مي‌شود كه غبارهاي كيهاني را در الگويي ايكس (X) مانند به بيرون پرتاب مي‌كند.

براساس گزارش ناسا، مستطيل سرخ سحابي پيش‌سياره‌اي است و اين به آن معني است كه ستاره اين سيستم كه HD 44179 نام دارد در آستانه مرگ قرار دارد، و در حال تبديل شدن به يك كوتوله سفيد است.

ستاره براي اينكه به اين مرحله برسد ابتدا فوران‌هاي گازي انجام مي‌دهد و از آنجايي كه HD 44179 يه سيستم دو‌تايي نزديك به هم است، فوران گازها را به شكلي غيرعادي انجام مي‌دهد كه به مرور زمان اين رفتار عجيب منجر به ايجاد شكل ايكس مانند در فضا شده‌است.

محققان براي ثبت اين تصوير توسط هابل از طيف‌هاي نوري متفاوتي استفاده كردند تا به جزئيات فعل و انفعالاتي كه درون آن رخ مي‌دهد پي ببرند. نور سرخ ناشي از هيدروژن توسط فيلتر F658N  ثبت شده و به رنگ سرخ ديده مي‌شود و نور سرخ-نارنجي توسط فيلتر F625W ثبت شده و به رنگ آبي ديده مي‌شود.

اگرچه محققان با ثبت اين تصوير از يافتن پاسخ خود براي توضيح دليل مستطيل بودن اين پديده كيهاني هيجان‌زده هستند، اما از زاويه‌اي ديگر مي‌توان تصوير جديد هابل را آينده خورشيد زمين توصيف كرد. با بالاتر رفتن سن خورشيد، اين ستاره به تدريج جرم خود را از دست مي‌دهد تا جايي كه در نهايت به يك كوتوله سفيد تبديل شود.

با اين‌همه چنين رويدادي قرار نيست به اين زودي‌ها رخ دهد،‌ بلكه عكس جديد هابل آينده‌اي را به تصوير كشيده‌است كه 5.4 ميليارد سال ديگر را نشان مي‌دهد، با اين تفاوت كه خورشيد شكلي مستطيلي در فضا ايجاد نخواهد‌كرد.

کد خبر 330342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha