سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشکلات باتری و سولاتی که در رابطه با آن ایجاد می‌شود بسیاری از کاربران را دچار سردرگمی می‌کند. در این مطلب به ۶ سوال رایج کاربران درباره باتری موبایل پاسخ داده شده است.

باتری

عمر باتری یکی از مشکلات رایج تمامی دارندگان گوشی‌های هوشمند است. در حالی که گوشی‌های هوشمند روز به روز سریع‌تر و قوی‌تر می‌شوند، اکثرا شارژ باتری‌های موبایل بعد از استفاده‌های متعدد در یک نصف روز تمام می‌شود.

امروزه اکثر گوشی‌های موبایل؛ لیتیومی هستند و تا به الان نزدیک به دو دهه است که در همه گوشی‌ها از این نوع باتری استفاده می‌شود.

باتری

در ادامه پاسخ به شش سئوال مهم در باره آنچه که شما باید درباره باتری موبایل بدانید آمده است:

  • آیا لازم است برای اولین بار که موبایل را گرفته‌ایم باتری را شارژ کنیم؟

جواب سوال خیر است. باتری‌های مدرن‌تر مانند نیکل کادیوم دارای قابلیت به نام تاثیر حافظه (memory effect) هستند که این قابلیت به این معنا است که باتری طوری طراحی شده است که ظرفیت باتری می‌تواند الکتریسیته ساکن در باتری را نگه دارد تا زمانی که از آن استفاده شود.

اگر چه با وجود باتری‌های مدرن لیتیومی بسیاری از مردم بر این باورند که چنین قابلیت برای باتری‌های موبایل وجود ندارد.

  • عمر باتری موبایل با گذشت زمان کم می‌شود؟

این کاملا درست است که عمر باتری با گذشت زمان کاهش می‌یابد. باتری‌های لیتیومی طوری طراحی شده اند که مدت زمان خاصی را بتواند تا تخلیه کامل شارژ باتری کارکنند.

به این مدت زمان دوره (cycles) نیز می‌گویند. با ذکر یک مثال دوره را توضیح می‌دهیم. فرض کنید شما یک آیفون داشته باشید و از 75 درصد از شارژ باتری گوشی خود را در یک روز استفاده می‌کنید. سپس کل شب گوشی خود را شارژ می‌کنید و اگر در روز بعد از 25 در صد شارژ گوشی خود استفاده کنید در کل می‌شود 100 درصد از باتری کار کشیده‌اید.

 در کل دوروز زمان می‌گیرد تا باتری گوشی شما یک دوره کامل را شارژ شود. به این زمان که برای سارژ شدن باتری وقت میبرد cycles می گویند.

طول عمر باتری در گوشی‌ها مختلف است. اما به صورت معمول بین 300 تا 500 بار طول عمر باتری یا همان دوره است به عبارتی بین 300 تا 500 بار می‌توان گوشی را شارژ کرد.

اگر دوست دارید باتری شما بیشتر از حد معمول عمر کند، گوشی خود را زمانی که بیشتر از 40 یا نهایتا 30 درصد شارژ دارد فول شارژ کنید.

  • آیا رها کردن موبایل در حال شارژ به باتری صدمه می‌زند؟

این کار همیشه باعث خرابی نمی‌شود. البته یک سری توصیه‌هایی هست مانند اینکه شارژ کردن گوشی در کل شب یا بصورت مداوم می‌تواند باعث خرابی باتری شود. به همین دلیل انرژی بیش از اندازه که به باتری وارد می‌شود می‌تواند باتری گوشی را تحت شعاع قرار دهد.

البته خراب شدن باتری موبایل در این حالت نیازمند یک سری شرایط خاصی است. مانند بالا رفتن ناگهانی باتری موبایل یا افزایش بی‌رویه ولتاژ برق.

  • آیا باید صبر کرد تا شارژ باتری کاملا تمام شود؟

اتفاقا شما باید گوشی خود را قبل از اینکه شارژ گوشی زیر 30 یا 40 درصد بیاید شارژ کنید. در حالت کلی شارژهای طولانی مدت میتواند به گوشی صدمه بزند.

این بخش را به طور کامل در سوال دوم پاسخ داده شده است.

  • خاموش کردن wi-fi و بلوتوث در افزایش عمر باتری موثر است؟

آنقدری که تصور می‌کنید تاثیر ندارد. کلا بولوتوث و اینترنت مقدار کمی از شارژ را مصرف می‌کنند و خاموش کردن آن‌ها می‌تواند مقدار كمی به افزایش عمر باتری کمک کند.

در حالت کلی روشن بودن وای فای و استفاده از بیسیم صدمه‌ای به باتری نمی‌رساند.

  • دیگر چه راه هایی برای افزایش عمر باتری وجود دارد؟

به صورت خلاصه افزایش عمر باتری با کارهایی زیر قابل انجام است؛

1. کم کردن نور تصویر صفحه نمایشگر

2. خاموش کردن اپلیکیشن‌هایی که بی‌استفاده است.

 منبع: telegraph

کد خبر 330242

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha