همشهری آنلاین: رئیس جمهوری آمریکا اذعان کرد، ناکامی‌اش در برنامه‌ریزی مناسب برای دوران پس از سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ میلادی احتمالا بزرگترین اشتباه دوران ریاست جمهوری‌اش بوده است.

بزرگترین اشتباه در دوران ریاست جمهوری‌ اوباما از نظر خودش

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز گفت: احتمالا ناکامی‌ام در برنامه‌ریزی مناسب برای دوران پس از سرنگونی قذافی و مداخله در لیبی بزرگترین اشتباهم بوده است.

وی افزود: اما باید یادآور شوم که همچنان معتقدم آمریکا درست‌ترین کار را در خصوص مداخله در درگیری‌های لیبی انجام داد. حملات هوایی آمریکا، حضور پرسنل اطلاعاتی و حمایت لجستیکی برای پایان دادن به شورش‌ها علیه قذافی لازم و ضروری بود اگرچه این کشور از آن زمان تاکنون همچنان ناآرام باقی مانده است.

پس از ناکامی ائتلاف ضد قذافی در روی کار آوردن جانشینی معتبر به جای وی، بخش اعظم لیبی توسط گروه‌های مختلف شبه نظامی و جنگ سالاران تصرف شد.

آمریکا همچنین کمپ‌های آموزشی داعش در لیبی را بمباران می‌کند که دلیلی برای بی‌قانونی کنونی در لیبی امروز محسوب می‌شود؛ جایی که داعش کنترل یک منطقه 120 مایلی در نزدیکی شهر سرت را به عهده گرفته است.

فائز السراج، نخست وزیر لیبی که از سوی سازمان ملل منصوب شده اخیرا وارد طرابلس شد اما هنوز اختیاراتش را برای برقراری مجدد نظم به خیابان‌های این شهر به کار نگرفته است.

سراج باید تاسیسات از بین رفته لیبی را بازسازی کند، شبه نظامیان تشنه قدرت را رام کند، حمایت طرفداران دولت در شرق کشور را به دست آورد و خلافت داعش را نابود کند.

اوباما اخیرا در مصاحبه با جفری گلدبرگ از نشریه آتلانتیک گفت: بسیاری از متحدان اروپایی آمریکا در مداخله لیبی پس از سرنگونی قذافی در سال 2011 میلادی علاقه خود را به این کشور از دست دادند و کمک کردن تا این کشور در یک وضع وحشتناک و مخمصه باقی بماند. ما این برنامه را تا جایی که انتظار داشتم اجرایی کردیم. ما حکم سازمان ملل را به دست آوردیم و ائتلافی تشکیل دادیم که یک میلیارد دلار برای ما هزینه داشت در حالی که اگر دست به عملیات‌های نظامی می‌زدیم، برایمان ارزان‌تر تمام می‌شد. ما تلفات غیرنظامی را به طور چشمگیری کاهش دادیم و از یک جنگ داخلی خونین و طولانی جلوگیری کردیم. اما علی رغم تمام این تلاش‌ها لیبی همچنان در یک وضع وحشتناک و مخصمه به سر می‌برد من روی اروپایی‌ها حساب کردم.

این اذعان اوباما احتمالا چالشی برای هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق و نامزد کنونی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محسوب می‌شود که به شدت به عنوان طراح و ترغیب کننده مداخله واشنگتن در لیبی در سال 2011 میلادی تلقی می‌شود.

سناتور برنی سندرز تاکید کرده که باید به مداخله در لیبی به عنوان نمونه‌ای از ناتوانی کلینتون در قضاوت درست توجه شود.

از سوی دیگر اوباما از هیلاری کلینتون به علت استفاده از سرور شرکت خصوصی در ایمیل‌های رسمی و فرستادن ایمیل‌های رسمی با ایمیل شخصی‌اش دفاع کرد.

وی ادامه داد که کلینتون وزیر خارجه عالی بود و نمی‌خواسته عمدا آمریکا به خطر بیندازد.

اوباما ادامه داد که هرگز در تحقیقات وزارت دادگستری در پرونده ایمیل‌ها مداخله نمی‌کند و با کلینتون همانند شهروند عادی برخورد می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که هیچ صحبتی با وزیر دادگستری و دادستان کل درباره تحقیقات در این زمنیه نکرده است.

کد خبر 330212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha