همشهری آنلاین: یک مدرس دانشگاه در حوزه حمل و نقل ضمن اشاره به ناوگان فرسوده حمل و نقل بین شهری، به عواقب مراجعه اتوبوس‌های جاده‌ای به تعمیرگاه‌های غیرمجاز اشاره کرد.

علی شیخ شعایی در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار داشت: در حوزه ناوگان بین شهری اقدامات مناسبی انجام شده تا مسافران در خطر جدی نباشند هر چند گاهی اوقات اتفاقات جانسوزی برای مسافران جاده ای رخ داده که قابل جبران هم نیستند. در کنار این موارد به محدودیت منابع مالی اشاره کرد که وزارت راه و شهرسازی با آن مواجه است.

وی ادامه داد: مشکلات مالی باعث شده برخی از مهمترین اقداماتی که پیش روی دولت و وزارت راه و شهرسازی برای بهبود شرایط جاده ای در دستور کار بوده به کندی صورت گیرد یا حتی با تاخیر در آینده ای نامعلوم انجام شود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه بخشی از ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری ایران فرسوده است، گفت: ناوگان فرسوده حمل و نقل ما نیاز به نوسازی دارد و در کنار آن یک عزم جدی را می طلبد که شهرداری ها و سازمان های اتوبوسرانی وابسته به شهرداری ها در حوزه ناوگان درون شهری و دولت در حوزه ناوگان برون شهری به کمک هم آیند.

شیخ شعایی در بخش دیگر این گفتگو درباره تعمیرگاههای غیرمجاز و نقشی که در تصادفات جاده ای ایفا می کنند، اظهار داشت: به نظر می رسد به علت کم هزینه تر شدن تعمیرات اتوبوس ها، رانندگان وسایل نقلیه خود را به تعمیرگاههای غیرمجاز که مورد تایید سازمان راهداری نیستند، می برند. این در حالیست که حتی اگر یک قطعه اتوبوس پس از تعمیر به درستی سر جای خود قرار نگیرد و نصب آن کامل نباشد می تواند فاجعه ای عظیم به بار بیاورد.

وی ادامه داد: اگر در برخی موارد مشکلاتی برای اتوبوس های جاده ای پیش آمده و اخبار اعلام کرده که نقص فنی موجب چنین اتفاقی شده، به علت مراجعه اکثر رانندگان به تعمیرگاههای غیرمجاز است. این در حالیست که سازمان راهداری باید تمهیداتی بیندیشد که هیچ راننده اتوبوسی نتواند بدون مراجعه به تعمیرگاههای مجاز حتی یک کیلومتر هم براند.

وی تاکید کرد: یکی از عواقب نصب و استفاده از قطعات غیرمجاز در تعمیرگاههای غیرمجاز را می توان در سرعت های اتوبوس ها مشاهده کرد. راننده ای در طول شب وقتی جاده خلوت تر است از سرعت مجاز بالاتر می رود و ناگهان قطعه اتوبوس به مشکل بر می خورد و اتفاقی که نباید، می افتد.

به گفته این مدرس دانشگاه، همیشه نمی توان مشکلات مالی را دلیل وقوع این اتفاقات دانست بلکه می توان یک کار با کیفیت را با حداقل امکانات اما در بهترین شرایط ممکن انجام داد. تعمیرگاههای غیرمجاز باید برداشته شوند و در مقابل همین تعمیرگاههای فعلی مجاز هم قانونمند شوند.

کد خبر 330130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha