یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا هر‌قدر پیش می‌رود، نگرانی‌ مردم این کشور درباره جانشین باراک اوباما هم بیشتر می‌شود و شمارش تعداد نمایندگی‌های نامزدها مسئله اصلی در آینده این کشور شده است.

ترامپ

در حزب دمكرات برني سندرز توانست در چهارمين پيروزي متوالي خود هيلاري كلينتون، وزير خارجه سابق آمريكا را در انتخابات مقدماتي ايالت وايومينگ شكست دهد. هر چند سندرز با به‌دست آوردن 55.7درصد آرا در مقابل 44.3درصد آرا به‌صورت نمادين نام پيروز را به‌خود گرفت، اما همچنان در وضعيت كلي رقابت‌ها از كلينتون بسيار عقب است.

در آن سوي ميدان رقابت اما نگراني‌ها در آمريكا از پيشتازي دونالد ترامپ، ميلياردر و چهره جنجالي اين روزهاي آمريكا هر روز بيشتر مي‌شود. با وجود پيروزي تد كروز در ايالت كلرادو، ترامپ همچنان با اختلاف بسيار بخت اول نامزدي حزب جمهوريخواه است.

روزنامه مشهور بوستون گلوب، در انعكاسي از اين نگراني روز گذشته «صفحه‌ يك» طنزي درباره اوضاع آمريكا يك روز پس از رياست‌جمهوري منتشر كرد كه تيترهاي آن درباره اخراج دسته‌جمعي مهاجران، وضعيت جنگي و حكومت نظامي در شهرهاي آمريكا و ورشكستگي اقتصادي با كوبيدن بر طبل جنگ است. اين صفحه يك طنز به‌صورت هوشمندانه شعارها و تبليغات ترامپ را مورد اشاره قرار داده كه باعث نگراني بسياري از مردم عادي آمريكا شده است؛ مردمي كه نيويورك‌تايمز روز گذشته در گزارشي آنها را افراد به‌حاشيه رانده شده در سيستم انتخاباتي غيرمستقيم آمريكا توصيف كرد.

قرار است 8 روز ديگر انتخابات مقدماتي مهم هر دو حزب دمكرات و جمهوريخواه در ايالت نيويورك برگزار شود كه مي‌تواند سرنوشت نامزدهاي جانشيني باراك اوباما را مشخص‌تر كند. انتخابات مقدماتي روز 19آوريل(31فروردين) براي دمكرات‌ها حكم مرگ و زندگي براي نامزدهاي پيشتاز اين حزب را دارد. با تعيين سرنوشت 247نمايندگي حزب دمكرات، نيويورك را بسياري صحنه دوئل هيلاري كلينتون و برني سندرز مي‌دانند. سندرز با پيروزي اخير خود در وايومينگ توانست روحيه بهتري براي نبرد نيويورك به‌دست آورد اما نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه كلينتون هنوز در اين ايالت پيشتاز است و احتمال دارد بتواند سندرز را به طور كامل در حاشيه باخت قرار دهد. وزير امور خارجه سابق كه رؤياي تبديل‌شدن به نخستين رئيس‌جمهوري زن آمريكا را دارد 8سال نماينده ايالت نيويورك در سنا بوده است.

كلينتون از مجموع 2383نمايندگي مورد نياز براي معرفي به‌عنوان نامزد حزب دمكرات تاكنون 1790نمايندگي را به‌دست آورده است. سندرز در مقابل، 1113نمايندگي را دارد. در آن سوي ميدان ترامپ همچنان با شعارهاي نگران‌كننده خود با در اختيار داشتن 746نمايندگي از 1237نمايندگي مورد نياز براي حزب جمهوريخواه پيشتاز است. تد كروز، رقيب سرسخت ترامپ اما تنها 538نمايندگي را در اختيار دارد.تد كروز در ايالت كلرادو هم با به‌دست آوردن 38نمايندگي به پيروزي رسيد اما ترامپ همچنان با اختلاف فاحشي در حزب جمهوريخواه پيشتاز است.

نيويورك‌تايمز گزارش داده كه ترامپ با پيروزي در ايالت‌هاي كاليفرنيا و اينديانا مي‌تواند به‌راحتي نامزد حزب جمهوريخواه شود و بايد كار كروز را تمام‌شده دانست. همين مسئله باعث شده تا با مواضع افراطي ترامپ آمريكايي‌هاي بيشتري نگران آينده شوند. با وجود اختصاص نمايندگي‌هاي بيشتر به ترامپ نظرسنجي اخير آسوشيتدپرس نشان مي‌دهد كه از 10آمريكايي 7نفر مواضع ترامپ را نمي‌پسندند و به او علاقه‌اي ندارند. اين آمار نشان مي‌دهد كه حدود نيمي از آمريكايي‌هاي طرفدار حزب جمهوريخواه هم در همين زمره هستند.

براساس اين نظرسنجي حتي در بخش‌هاي جنوبي كه ترامپ به‌صورت قاطع پيروز انتخابات مقدماتي شد و نمايندگي را درو كرد، 70درصد مردم او را قبول ندارند. اين همان مسئله‌اي است كه باعث شد نيويورك تايمز در گزارشي به سراغ آن برود و اعلام كند وقتي بحث شمارش نمايندگي‌ها به وسط كشيده مي‌شود، آمريكا آنچنان كه تصور مي‌شود هم دمكرات به‌نظر نمي‌رسد.

  • نمايندگي‌‌ها و مردم عادي در حاشيه

نيويورك‌تايمز در گزارشي اعلام كرده كه براي چندين دهه است كه دو حزب اصلي آمريكا از يك سيستم پيچيده براي انتخاب نامزدهاي خود استفاده كرده و در اين پروسه، مردم عادي تنها به شيوه‌ غيرمستقيم در روند انتخابات نقش دارند. در نظام پيچيده انتخابات آمريكا، در واقع مردم به‌طور مستقيم نامزد دلخواه خود براي رياست‌جمهوري را انتخاب نمي‌كنند و افرادي به نام «وكلاي انتخاباتي» (delegates) يا همان نماينده‌ها هستند كه با رأي به نامزدها، تعيين مي‌كنند چه‌كسي مي‌تواند نامزد حزب براي شركت در انتخابات باشد.

نيويورك تايمز به‌عنوان نمونه به حاميان سندرز اشاره كرده كه مي‌گويند با وجود آراي بيشتر همچنان نمي‌توانند تعداد نمايندگي‌هاي او را بالا ببرند. رهبران حزب كنترل زيادي بر اين مسئله دارند كه كدام نامزدي مي‌تواند تأييديه استفاده از حمايت و لابي‌هاي سياسي، حمايت مالي و رأي‌دهندگان وفادار را به‌دست آورد؛ مسائلي كه بدون آنها پيروزي انتخابات سراسري ‌ماه نوامبر غيرممكن به‌حساب مي‌آيد.

کد خبر 330122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha