همشهری آنلاین: حذف یارانه افراد پردرآمد از بودجه ۹۵، افزایش توجه به بنیه دفاعی و همچنین کاهش اتکاء بودجه سال جاری به درآمدهای نفتی از جمله نکات مثبتی بودند که از سوی موافقان کلیات لایحه بودجه ۹۵ در جلسه علنی یکشنبه-۲۲ فروردین- مطرح شد.

ایسنا نوشت: در اولين جلسه بررسي كليات لايحه  بودجه 95 مجلس شورای اسلامی 10 نماینده به عنوان مخالف و 10 نماینده به عنوان موافق كلیات لایحه بودجه سال 95 كل كشور پشت تريبون مجلس رفتند.

سبحاني فر، جليلي، پيرموذن، موسوي لارگاني، قرباني،‌توكلي، مصري، امين آبادي، نگهبان اسلامي، عثماني  10 نماينده‌اي بودند كه از لایحه بودجه دفاع کردند.

اهم اظهارات موافقان كليات بودجه 95 به اين شرح است:

نام نماينده

اظهارات موافقان كليات لايحه بودجه 95

رمضانعلی سبحانی‌فر

  • وی توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به ویژه در موضوع اقتصاد مقاومتی، خروج از رکود، توجه به اقشار کم درآمد، استفاده بیشتر از توان بخش خصوصی و حمایت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از طریق فاینانس و دادن تسهیلات به بخش خصوصی جهت فعالیت در جهت ورود جدی‌تر به عرصه‌ی اقتصادی و حمایت از اقتصاد دانش بنیان را از جمله ویژگی‌های مثبت بودجه 95 عنوان کرد.
  • با توجه به اینکه جامعه بر لزوم توجه ویژه به بخش مسکن تاکید دارد تا بخش‌های تولیدی و اقتصادی از قبل آن فعال‌تر شود در بودجه 95 افزایش سرمایه بانک مسکن دیده شده که انتظار می‌رود با این شرایط مسکن از رکود خارج شود.
  • در بودجه موضوع استفاده از 50 میلیارد دلار فاینانس جهت سرمایه گذاری خارجی لحاظ شده است که طبیعتا باید تمامی تلاش صورت گیرد و با جذب سرمایه گذاری خارجی طرح‌های نیمه تمام و طرح‌هایی با توجیه اقتصادی همچون طرح‌های معدنی و فولادی به اتمام و بهره برداری برسد.
  • اختصاص 500 میلیون دلار برای آبرسانی به روستاها و 2 میلیون تن برای آسفالت جاده‌های روستایی و همچنین برق رسانی و گازرسانی به روستاها و توجه به زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی از اعم موارد بودجه 95 در بخش توجه به مناطق محروم، روستایی و کم برخوردار است.

اسماعیل جلیلی

  • وضعیت کشور ما امروز در شرایط پسابرجام چه در مورد تأمین منابع و چه مدیریت منابع شرایط قابل توجهی دارد و رویکرد برنامه یکساله (قانون بودجه سالیانه) باید متناسب با این شرایط باشد.
  • رعایت چارچوب‌های قوانین بالادستی یکی از مزیت‌های بودجه سال جاری است که همه این موارد در لایحه پیش‌بینی شده است.
  • شرایط کشور در سال 95 چه به لحاظ بین‌المللی و چه داخل به گونه‌ای خواهد بود که در بحث انتشار اوراق خزانه و صکوک اسلامی و تغییرات مثبتی که ایجاد می‌شود کمک خوبی برای افزایش درآمدهای مالی خواهد بود.
  • تأمین منابع برای مطالبات معلمان و بازنشستگان از نکات مورد تأکید در کمیسیون تلفیق بوده که تمامی اعضای این کمیسیون بر آن نظر مثبتی داشتند.
  • امیدواریم در سال 95 و بر اساس بودجه‌ای که مصوب می‌شود با اهتمام دولت و کمیسیون تلفیق اقدامات مناسبی برای سلامت انجام شود.
  • در بخش تملک دارایی‌ها نیز بخشی از اشتغال با افزایش هزینه‌ها و اعتبارات برای انجام پروژه‌های عمرانی و تملک دارایی‌ها خواهد بود که می‌تواند باعث تحرک شود.

کمال‌الدین پیرموذن

  • لایحه بودجه مهمترین سند سیاست‌ مالی کشور است که هر ساله توسط دولت‌ها تقدیم و پس از تصویب در مجلس اجرایی می‌شود. بررسی لایحه بودجه سال 95، نیز به عنوان سند سیاست‌ مالی دولت در سال جاری از بعد اثرگذاری بر متغیرهای کلان و میزان تحقق منابع و مصارف آن از اهمیت خاصی در پساتحریم برخوردار است.
  • مهمترین عواملی که در نتیجه‌ی اجرای برجام در اقتصاد ایران اثرگذار بود افزایش صادرات نفتی، آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده، سهولت در روابط تجاری و مالی بین‌المللی و تعدیل انتظارات مصرفی و سرمایه گذاری بود.
  • شاه بیت ویژگی بودجه سال جاری تقدیم عالمانه بودجه در فرصت طلایی پسا تحریم بوده و باید از این فرصت برای مقاوم سازی اقتصاد، کاهش آسیب پذیری آن، بهبود فضای کسب و کار، عدم وابستگی به درآمد نفت، بسترسازی مطلوب برای سرمایه گذاری خارجی، تقویت بنیه‌ی دفاعی، خروج از رکود و ایجاد فرصت‌های شغلی استفاده کرد.

ناصر موسوی لارگانی

  • اکثر اعداد و ارقام بودجه شفاف است و تقریباً عدد پنهانی در بودجه وجود ندارد؛ همه فعل و انفعالات شفاف و قابل محاسبه و پیگیری است که این مسأله به نفع نهادهای نظارتی به خصوص مجلس و دیوان محاسبات است. دولت سعی کرده کلیه اعداد و ارقام بودجه را واقعی ببیند.
  • نکته دیگر توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی است. دولت و کمیسیون تلفیق سعی کردند در بودجه سیاست‌های کلی مورد تأکید مقام معظم رهبری را لحاظ کنند.
  • در شرایطی که قیمت نفت با چالش جدی مواجه است دولت در بودجه سهم نفت را کاهش داده. کمتر از 30 درصد بودجه بر اساس فروش نفت و بالای 70 درصد بودجه بر مبنای منابع دیگر است.
  • توجه بودجه به اقتصاد دانش‌بنیان در این بودجه قابل توجه است. یکی از راه‌هایی که می‌تواند اقتصاد ما را از مسیر غلطی که در آن است به سمت رشد و توسعه سوق بدهد اقتصاد دانش‌بنیان است. افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی در بودجه دیده شده که هم می‌تواند به شرکت‌های دانش بنیان نوپا تسهیلات بدهد و هم به افزایش علم و دانش کمک کند.
  • در بودجه 95 نکات قابل توجهی برای کشف فرارهای مالیاتی دیده شده که باعث رشد 36 درصدی درآمدهای دولت خواهد شد.

محمدحسین قربانی

  • کمیسیون تلفیق با توجه به ظرایف خاص بودجه‌ای و همچنین نحوه اداره جلسات توانست لایحه بودجه را به سرعت مورد بررسی قرار دهد که در این میان شفافت بودجه و عدم تعارض با قوانین یکی از بهترین موارد و موضوعاتی بود که در بودجه دیده شد. اختصاص 50 میلیارد دلار فاینانس برای طرح‌های زیربنایی که می‌تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را مرتفع کند؛ چرا که طرح‌های به جا مانده و نیمه‌کاره از سال‌های قبل کشور را در موج نارضایتی عمومی فرو برده بود.
  • همچنین افزایش سرمایه بانک‌ها در جهت تسهیل اعطای وام و اعتبارات بانکی به صنعت و افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی صنایع دانش‌بنیان نیز در بودجه 95 به خوبی دیده شده است.
  • اعتبارات جذب نیروهای جدید در حوزه بهداشت و درمان و افزایش بودجه حوزه سلامت در ادامه مسیر طرح ارتقاء نظام سلامت کشور نیز در نوع خود یک نقطه عطف برای بودجه 95 است که امیدواریم با حمایت‌های مجلس این موضوع محقق شود.
  • پیش‌بینی جوایز صادراتی برای تشویق تولیدکنندگان و صادرکنندگان به حضور در عرصه‌های صادراتی و اختصاص منابع برای حمایت از این بخش یکی دیگر از نقاط قوت بودجه 95 است که در این مسیر، مجلس و کمیسیون ویژه حمایت از تولید نقطه نظرات مثبت و سازنده‌ای ارائه کرده است.

احمد توكلي

  •   دفاع من از گزارش کمیسیون تلفیق به معنای موافقت با شیوه فعلی بودجه نویسی کشور نیست. سیاست مالی، به وسیله بودجه پایه‌گذاری می‌شود. وقتی سیاست‌های مالی درست پایه‌گذاری خواهد شد که با رعایت قوانین علمی و منطقی باشد. اگر سیاست‌های پولی و مالی هماهنگ باشند برنامه‌ریزی خوبی خواهد شد.
  • در لایحه بودجه سال جاری قدم مثبتی در زمینه هدفمندی یارانه‌ها برداشته شد. چند سال بود که می‌گفتیم یارانه پردرآمدها باید حذف شود. امسال این موضوع حل و اساتید دانشگاه‌ها، نمایندگان مجلس و مدیران دولتی که حدود 24 میلیون نفر می‌شود از دریافت یارانه نقدی حذف می‌شوند.
  • سخن رئیس جمهور در مورد اينكه سرکشی به حساب‌های بانکی افراد حریم خصوصی آنان است، حرف ناثوابی است. درست است که حریم خصوصی افراد است اما قاضی، دادستان و مأمورین پولشویی که باید به حساب‌های افراد سر بزنند، محرم هستند، گرفتن پول یارانه توسط افراد پردرآمد هدر دادن منابع ملی است.
  • وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است و جیب دولت نیست. در زمان احمدی‌نژاد دولت به مجلس پیشنهاد داد که درآمدهای نفتی صندوق توسعه ملی را به عنوان بدهی خود به بانک‌ها پرداخت کند که مجلس با آن مخالفت کرد. اما احمدی نژاد شورای پول و اعتبار را دور زد و دست در جیب بانک مرکزی برد و پول‌ها را در بازار آزاد خرج کرد.
  • دولت یازدهم تاکنون دو بار همان درخواست احمدی‌نژاد را به مجلس ارائه کرده و کمیسیون تلفیق آن را رد کرده است. من به وزیر اقتصاد گفتم که این کار درست نیست. زیرا ارز ابزار سیاست‌گذاری است و افزایش قیمت ارز در کشور باعث ایجاد تورم می‌شود.
  • در روزهای پایانی دولت قبل، شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای داشت که 2.5 میلیارد دلار برای واردات دارو و کود اختصاص داده شود اما سیاست جهاد سبز آن را هزینه خرید دو ساختمان در تهران کرد در حالی که باید شش ماهه آن را پرداخت می‌کرد.
  • همچنین 721 میلیارد تومان نیز ذی‌حساب یکی از وزارتخانه‌ها هزینه پرسنل خود کرده و هنوز به خزانه بازنگشته است.
  • حساب ذخیره توسعه ملی یک راه برای نجات کشور است.

عبدالرضا مصری

  • دولت تمامی تلاشش را در تدوین بودجه بر اساس اختیارات قانونی انجام داد اما محدودیت منابع و فاصله بین خواسته‌ها، انتظارات، توقعات و منابع بسیار بامعناست و نه تنها این بودجه بلکه ده‌ها بودجه نیز توانایی ترمیم شکاف‌ها در داخل کشور را ندارد.
  • با توجه به اینکه مجلس قرار است بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه را بررسی و تصویب کند و اختیار تغییر در جزئیات را دارد دیگر مخالفت و موافقت با کلیات بودجه موضوعیت و معنایی ندارد و به نظرم باید آیین‌نامه اصلاح شود. از این‌رو باید بودجه ارائه شده را بپذیریم و سپس اصلاحات مورد نظر را در جزئیات اعمال کنیم.
  • نباید تصور شود که با بودجه می‌توان اقتصاد را اصلاح کرد چون بودجه دخل و خرج دولت را مشخص می‌کند. اگر دنبال اصلاح نظام اقتصادی هستید باید این نظام را اصلاح کنید. مشکل امروز کشور این است که نظام‌های اقتصادی حاکم بر کشور چون نظام بانکداری، گمرکی، مالیاتی، تولیدی و اداری دچار مشکل هستند و کشور را با مشکل مواجه کرده‌اند.
  • از طرف دیگر نظام مالیاتی در کشور با مشکل مواجه است و موفق‌ترین افراد کسانی هستند که از نظام مالیاتی فرار می‌کنند. همچنین نظام تولیدی کشور که متأثر از نظام بانکداری است نمی‌تواند با 30 درصد بهره بانکی شغل ایجاد کند. نظام گمرکی نیز گرفتار 80 هزار میلیارد کالای قاچاق است. طبیعتاً در این شرایط تولید و اشتغال در کشورهای دیگر صورت می گیرد و وجود بیش از 4 میلیون نفر فارغ‌التحصیل بیکار دور از انتظار نیست.
  • مالیات باید برای کسانی که فرار مالیاتی می‌کنند افزایش یابد نه اینکه مالیات اصناف را اضافه کرده و یا با افزایش قیمت‌ها به مردم فشار آوریم.

 

احمد امیرآبادی

  • کشور در شرایط رکودی قرار دارد و با توجه به این موضوع عدم افزایش نرخ‌های مالیاتی و توجه بیشتر به توسعه پایه‌های مالیاتی به جای نرخ رشد مالیات در لایحه بودجه به شکل مثبتی دیده شده است. همچنین سیاست‌های کلی نظام در اسناد بالادستی به خوبی در لایحه بودجه دیده شده است که این نکته نیز از نقاط قوت لایحه بودجه 95 کل کشور است.
  • اختصاص 1890 میلیارد تومان برای موضوع امنیت داخلی و 710 هزار میلیارد تومان در بخش فرهنگ نیز اعتباراتی است که به درستی در لایحه بودجه 95 دیده شده است.
  • اختصاص 300 میلیارد تومان به حوزه تولید هرچند که در شرایط فعلی نیاز کشور را به طور مطلوب در حوزه صنعت جبران نمی‌کند اما می‌تواند بخشی از مشکلات را مرتفع کند. همچنین اختصاص 400 میلیارد تومان به بخش آموزش عالی و آموزشگاه‌ها و 1340 میلیارد تومان به راه روستایی و راه‌آهن نیز از دیگر نقاط قوت لایحه بودجه در سال 95 است.
  • توجه به راه روستایی در لایحه بودجه و همچنین نیاز بخش درمان نیز قابل اتکا و قابل ملاحظه است. به طوری که با توجه به بدهی 7000 میلیارد تومانی بخش سلامت و بیمه‌های سلامت پیش‌بینی 1000 میلیارد تومان تسهیلات به این بخش می‌تواند امیدواری‌هایی را برای تصفیه این بدهی‌ها ایجاد کند که در این صورت شاهد حرکت رو به جلوی بخش بهداشت و درمان خواهیم بود و مسیری که از ابتدای دولت آغاز شده است با امید بیشتری تداوم می‌یابد.

محمود نگهبان سلامی

  • شفافیت، جامعیت، در نظر گرفتن شرایط کشور و توجه به اقتصاد مقاومتی را از ویژگی‌های بودجه 95 است. در این لایحه تلاش‌هایی برای رفع مشکل تامین مالی بانک‌ها، افزایش سرمایه بانک‌های دولتی و توجه ویژه و خواص به حوزه مسکن صورت گرفته است و هشت هزار میلیارد دلار از صندوق توسعه به بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به بخش نفت و گاز اختصاص یافته است.
  • طبیعتاً درآمد حاصله از حذف سه دهک پردرآمد جامعه در بودجه 95 براساس مصوبه کمیسیون تلفیق به بخش تولید و اشتغال اختصاص خواهد یافت.
  • وی همچنین اختصاص 500 میلیون دلار از صندوق توسعه به بخش کشاورزی را موجب رشد و توسعه این بخش است. اختصاص 50 میلیارد دلار فاینانس دولت در راستای رفع مشکلات مالی نیز کمک خوبی به رشد و توسعه کشور خواهد بود.
  • اجرای پروژه‌های مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه علم و فناوری، توجه به مطالبات بازنشستگان، افزایش حقوق بازنشستگان، اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و جذب 30 هزار نفر از حوزه‌های بهداشت و آموزش را از ویژگی‌های بودجه 95 است.
  • در بودجه 95 سهم نفت از کل بودجه از 26.4 درصد در سال 94 به 25.6 درصد در سال 95 کاهش یافته است که این امر در راستای کاهش اتکای بودجه به نفت صورت گرفته است.

محمدقسیم عثمانی

  • سهم صندوق ملی که حداقل 20 درصد در سیاست‌های کلی بوده در بودجه امسال 30 درصد در نظر گرفته شده که از همین منابع می‌توان در جهت طرح‌های اقتصادی، اشتغالزایی، کمک به صنعت و بخش کشاورزی بهره گرفت که آثار مثبتی را در بحث اقتصادی خواهد داشت.
  • یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه، اختصاص دو میلیون پوند قیر رایگان است که در بخش پوشش راه‌های روستایی، طرح هادی، آسفالت معابر و کوچه‌ها و آسفالت مدارس به کار گرفته خواهد شد.
  • یکی دیگر از خصوصیات این بودجه انتشار اوراق مشارکت برای استفاده از میادین مشترک گازی و نفتی است. در حال حاضر ما به دلیل امکانات کم نمی‌توانیم از میادین مشترک استفاده کافی ببریم. به عنوان مثال در حوزه گاز طرف قطری 17 برابر ما استخراج می‌کند.
  • حمایت از موسسات دانش‌بنیان نیز در این بودجه دیده شده و به صندوق توسعه ملی اجازه داده شده برای طرح‌های توسعه حمل‌ونقل درون و برون‌شهری تسهیلات اختصاص دهد.
  • 500 میلیون دلار تسهیلات نیز برای بانک کشاورزی دیده شده که به صورت وام‌هایی با بازدهی هشت ساله در اختیار کشاورزان قرار داده شود و برای سیستم‌های آبیاری تحت فشار از آن استفاده کند.
  • در لایحه بودجه نگاه بر این بوده که پروژه‌های عمرانی راه بیفتند. در مناطق سردسیر کشور در شش ماه اول سال می‌توان کار کرد که در این زمان پولی وجود ندارد. در شش ماه دوم سال هم که نمی‌تواند کار کرد پول وجود دارد. مجوز صدور اوراق مشارکت در بودجه سال 95 این اجازه را می‌دهد که اوراق را صادر کنند و زمانی که پول وجود دارد آنها را تسویه کنند.
  • در بودجه 95 کارکنان دولت تا حقوق یک میلیون و 300 هزار تومان از پرداخت مالیات معاف هستند و به ازای هر متر مکعب آب 15 ریال از مشترکین گرفته و صرف آب روستایی می‌شود. همچنین به ازای هر کیلووات برق 30 ریال عوارض از مصرف‌کنندگان دریافت و صرف برق پاک می‌شود.
کد خبر 330073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha