همشهری آنلاین: محققان برآورد کردند که با مدیریت صحیح توزیع و مصرف مواد غذایی، می‌توان انتشار آلاینده‌های ناشی از فعالیت‌های کشاورزی را تا سال ۲۰۵۰ میلادی، حدود ۱۴ درصد کاهش داد.

کاهش شدت تغییر وضعیت اقلیم با کاهش پسماند غذایی

به گزارش ایرنا، این پژوهشگران گفتند كه كاهش ضایعات محصولات غذایی در سراسر جهان به توقف انتشار گازهای گرم‌كننده زمین و كاهش شدت و پیامدهای تغییر آب و هوا، همچون بالا آمدن سطح آب دریاها، كمك می‌كند.

به گفته پراجل پردهان از نویسندگان گزارش این تحقیق، كشاورزی یك عامل اصلی تغییر آب و هوایی است، به طوری كه در سال 2010 بیش از 20 درصد از گازهای گلخانه‌اي نتشار یافته، حاصل فعالیت‌های كشاورزی بود.

پردهان افزود: از این رو، جلوگیری از هدررفت و پسماند مواد غذایی به جلوگیری از انتشار غیرضرور گازهای گلخانه‌ای و كاهش تاثیرات تغییر آب و هوایی می‌انجامد.

بر اساس این گزارش، بین 30 الی 40 درصد از مواد غذایی تولید شده در سراسر جهان مصرف نمی‌شوند، زیرا پس از برداشت محصول و در جریان انتقال به مراكز عرضه فاسد می‌شوند و یا توسط مغازه‌داران و مصرف‌كنندگان راهی زباله‌دان می‌شوند.

این در حالی است كه به گفته محققان، اگر اقتصادهای در حال ظهور همچون چین و هند عادات غذایی غرب را كه از جمله شامل مصرف گوشت بیش‌تر است، بپذیرند، پیش‌بینی می‌شود كه پسماندهای مواد غذایی بیش از پیش و به طور چشمگیر افزایش یابد.

گاردین افزود: مصرف مواد غذایی در كشورهای ثروتمند، بیش از حد نیاز است و این مواد به سادگی راهی سطل‌های زباله می‌شوند.

با توسعه كشورهای فقیر و افزایش جمعیت جهان، انتشار آلاینده‌های مرتبط با پسماند غذایی احتمالا تا سال 2050 میلادی سالانه از معادل 0.5 گیگاتن دی اكسید كربن به 1.9 الی 2.5 گیگاتن افزایش می‌یابد.

این در حالی است كه بر اساس یك باور رایج، كاهش ضایعات غذایی و توزیع مواد غذایی مازاد میان نیازمندان، می‌تواند گرسنگی را در مناطق فقیر برطرف كند.

این مطالعه در مجله Environmental Science & Technology منتشر شد.

کد خبر 330054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha