یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

همشهری دو - تارا رستم‌زاد: تا بوده، همه به‌دنبال راهی برای جوان‌تر ماندن بوده‌اند. رؤیایی که اگرچه هیچ‌کس به آن دست پیدا نکرده اما برای صاحبان صنایع آرایشی و بهداشتی فرصتی فراهم آورده تا با تولید محصولات متعدد و متنوع، کسب و کارشان را رونق دهند.

پوست سالم با کمترین هزینه

كرم‌هاي مختلفي كه هر روز براي سالم ماندن، جوان ماندن، رفع چين و چروك و چاقي و... به شما پيشنهاد مي‌شوند، محصول همين تجارت جواني هستند. اما آيا واقعا همه اين محصولات براي داشتن پوستي سالم و جوان ضروري است؟ با دكتر مريم طباطبايي، متخصص پوست درباره انواع كرم‌هاي پوست، ضرورت استفاده از آنها و اهميت‌شان صحبت كرديم و از بهترين و ارزان‌ترين روش‌هاي مراقبت از پوست پرسيديم.

  • 1- چرا بايد از پوست مراقبت كرد؟

پوست گران‌قيمت‌ترين پوشش بدن شماست اما اين پوشش، با گذشت زمان دچار تغييراتي مي‌شود كه ممكن است دوست نداشته باشيد؛ از چروك و لكه گرفته تا افتادگي و كدري. تغييراتي كه در 2 دسته طبقه بندي مي‌شوند: صدمات محيطي و ژنتيك. درباره ژنتيك كار زيادي نمي‌توان انجام داد. در واقع آنچه در مراقبت از پوست مورد توجه قرار مي‌گيرد، كاهش خطرات محيطي است؛ يعني بايد سعي كنيم با حذف عوامل مخرب، مانع از پيري زودتر از موعد پوست شويم.

  • 2- سبك زندگي سالم؛ راز جواني

يكي از مواردي كه به‌شدت سلامت پوست را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد، سبك زندگي فرد است. چيزي كه مي‌خورد، مدت زمان خواب او، ميزان ورزش، ميزان استرسي كه تحمل مي‌كند و... همه بر پوست اثر دارند. سيگار كشيدن و مصرف الكل هم منجر به آسيب‌هاي پوستي مي‌شود. بنابراين با داشتن يك سبك زندگي سالم مي‌توانيم پوست بهتري داشته باشيم.

فردي كه غذاهاي چرب و شيرين بيشتر و سبزيجات و ميوه‌هاي تازه كمتري مي‌خورد، پوستي چروك‌تر و كدرتر از فردي دارد كه آب كافي مي‌نوشد، فيبر كافي مي‌خورد و ويتامين‌هاي مورد نياز را از منابع طبيعي دريافت مي‌كند.
اما به جز اينها، وضعيت آب و هوا هم روي پوست تأثير مي‌گذارد. زندگي در هواي آلوده و پر از گردوغبار، زندگي در محيط‌هاي خشك، با آفتاب تند يا سرماي شديد، پوست را در معرض آسيب بيشتري قرار‌مي‌دهد و به پيري زودتر از موعد منجر مي‌شود.

يكي ديگر از عوامل تخريب پوست، استفاده از كرم‌هاي زيبايي و آرايشي غيراستاندارد است. پوست تا سن 25سالگي بسيار زنده و شاداب است. از اين سن به بعد، روند كلاژن‌سازي‌ پوست كند مي‌شود و پوست شما مستعد چروك‌ها خواهد شد. اما اين به آن معني نيست كه به انواع و اقسام كرم‌هاي آرايشي و بهداشتي روي بياوريد؛ چون هنوز در دنيا راهي براي متوقف كردن پيري شناخته نشده و اثربخشي كرم‌ها هم به اثبات نرسيده است.

  • 3- كرم‌ها را دور بريزيد

شايد متخصص پوست، انواع و اقسام كرم‌هاي مراقبت از پوست را به شما توصيه كند اما پرداختن هزينه نجومي براي اين كرم‌ها، فقط آب به آسياب توليد‌كنندگان محصولات آرايشي ريختن است. بسياري از پزشكان معتقدند كه پايه و اساس همه اين كرم‌ها آبرساني به پوست و چرب نگه‌داشتن آن است؛ كاري كه ارزان‌قيمت‌ترين محصولات مثل وازلين، گليسيرين، روغن زيتون و كرم‌هاي مرطوب‌كننده ساده هم از عهده آنها برمي‌آيند. دكتر طباطبايي مي‌‌گويد كه حتي درباره كرم دور چشم، نظرات، بسيار متفاوت است و هنوز ثابت نشده كه تركيبات كرم‌هاي دور چشم بتواند مانع از افزايش چين و چروك شود. بنابراين، كافي است براي چرب نگه‌داشتن پوست اين ناحيه، كمي روغن زيتون يا روغن كنجد طبيعي استفاده كنيد تا پوست ظريف و حساس دور چشم‌تان را از چروك‌هاي بيشتر در امان داريد. نكته ديگر، اهميت استفاده از عينك آفتابي استاندارد براي حفاظت از پوست دور چشم است.

  • 4- ضدآفتاب؛ همراه جدا نشدني پوست

به جز يك مرطوب‌كننده ساده و كمي وازلين يا روغن زيتون، كرم روز و كرم ضد‌آفتاب، تنها محصولاتي هستند كه براي مراقبت از پوست‌تان بايد در خانه داشته باشيد. كرم روز بعد از شست‌وشوي پوست بايد مورد استفاده قرار گيرد تا مانع از خشكي پوست شود اما يك ضدآفتاب مناسب هم مي‌تواند كار همين كرم را انجام دهد؛ به شرطي كه از چربي كافي برخوردار باشد. كرم ضدآفتاب در واقع حكم مسواك را براي دندان دارد. اين كرم‌ مانع اثرات دراز مدت نور آفتاب روي پوست مي‌شود. افرادي كه پوست‌هاي خيلي روشن دارند، بايد از ضدآفتابي با SPF بالاتر استفاده و افرادي كه داراي پوست چرب هستند بايد از ضد‌آفتاب فاقد چربي استفاده كنند. اما بهتر است تعيين عدد SPF را به پزشكتان بسپاريد. اين عدد تفسير خاصي دارد؛ مثلا ضدآفتابي با SPF معادل 90، فقط 2تا 3درصد بيشتر از ضدآفتابي با SPF معادل 30از پوست محافظت مي‌كند، نه 3 برابر آن. ضدآفتاب را بعد از كرم روز يا كرم مرطوب‌كننده بزنيد و هر دو ساعت يك‌بار آن را تمديد كنيد.

  • 5- دروغ‌هاي آرايشي

در دنياي مراقبت از پوست، برندهاي متنوع، محصولات عجيب و غريب و قيمت‌هاي سرسام‌آوري مي‌بينيد كه متخصص ما مي‌گويد تقريبا بيشتر آنها فقط عنوان‌هايي براي جذب مشتري هستند و در واقعيت ممكن است تركيبات نسبتا يكساني داشته باشند. كرم‌ها و ماسك‌هاي مغذي پوست از اين دسته هستند؛ محصولات فريبنده‌اي كه به شما وعده تقويت پوست و جوانسازي آن را مي‌دهند اما در واقع يكي ديگر از دروغ‌هايي هستندكه سرمايه‌داران صنعت آرايش به شما مي‌گويند. از نظر علمي، تعريفي براي كرم‌ها يا ماسك‌هاي مغذي پوست وجود ندارد. چيزي كه پوست شما را تغذيه مي‌كند، غذايي است كه مي‌خوريد. تأثير اين غذاها و ميوه‌ها هستند كه پوست شما را شفاف يا كدر، روشن يا تيره، شاداب يا خشك و مرده نشان مي‌دهند.

كرم‌هاي ليفت‌كننده يا سفت‌كننده پوست، كرم‌هاي ترميم‌كننده، كرم‌هاي حاوي طلا و ترشحات حلزون و... هم از ديگر دروغ‌هاي تجاري هستند. براي بالا كشيدن پوست، ترميم زخم‌ها يا سفت شدن پوست صورت يا بدن، شما نياز به مداخلات درماني يا جراحي داريد. هيچ كرمي با ماليده شدن به پوست شما، قادر به ايجاد اين تغييرات نيست.

  • توصيه‌هايي براي داشتن پوست بهتر

1- از آفتاب شديد يا سرماي شديد پرهيز كنيد.
2- ورزش كنيد و تغذيه سالم و سرشار از ميوه‌ها داشته باشيد.
3- به ميزان كافي آب بنوشيد.
4- به اندازه كافي بخوابيد؛ يعني 8تا 9ساعت كامل.
5- سعي كنيد زندگي آرام و كم‌استرسي داشته باشيد.
6- پوست‌تان را هميشه كمي چرب و كمي مرطوب نگه داريد.
7- از لوازم آرايشي نامرغوب استفاده نكنيد.
8- صورت‌تان را به جاي صابون، با محلول‌هاي شوينده پوست صورت بشوييد.
9- مصرف مواد غذايي حاوي ويتامينBمانند گوشت را فراموش نكنيد.
10- از كرم‌ داراي تأييديه استفاده كنيد.

کد خبر 330042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha