شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه وارد افغانستان شد و قرار است با فرمانده آمریکایی نظامیان ناتو در این کشور و مقام های بلندپایه افغانستان درباره اوضاع منطقه و امنیت در این کشور گفت وگو کند.

دیدار سرزده  وزیر خارجه امریکا از کابل

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه آمریكا در یك سفر دوره ای به كشورهای منطقه ؛ ابتدا از بحرین دیدن كرد و پس از عزیمت به بغداد پایتخت عراق، روز شنبه وارد كابل شد.

قرار است در سفر كری به كابل، سومین نشست وزرای خارجه آمریكا و افغانستان درباره عملی شدن پیمان امنیتی كابل - واشنگتن، برگزار شود و میزان پیشرفت آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

«محمد حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی افغانستان و «جیمز كنینهم» سفیر وقت آمریكا در كابل، هشتم مهر سال 1393 پیمان امنیتی دو كشور را امضا كردند.

این پیمان در واقع زیرمجموعه پیمان راهبردی كابل - واشنگتن است كه در 13 اردبیهشت سال 1391 خورشیدی توسط حامد كرزی رییس جمهوری وقت افغانستان و بارك اوباما رییس جمهوری آمریكا در كاخ ریاست جمهوری در كابل امضا شد.

آمریكایی ها از سال 2001 میلادی با 120 هزار نیروی نظامی برای مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و برقراری دمكراسی وارد افغانستان شدند، اما با گذشت 16 سال و قربانی شدن ده ها هزار تن از غیرنظامیان افغان، این اهداف به آرزوهای دست نیافتنی مبدل شده است و عملیات تروریستی در این كشور نسبت به سال های گذشته افزایش یافته و سال گذشته 313 هزار تن تریاك در افغانستان تولید شده است.

نبرد میان گروه طالبان و آمریكا طولانی ترین جنگ تاریخ آمریكا به حساب می آید و اینك پس از گذشت این دوران طولانی، این نگرانی وجود دارد كه بار دیگر طالبان بتواند بخش های آسیب پذیر افغانستان را به كنترل خود درآورد و «جان سپكو» بازرس ویژه آمریكا در امور بازسازی افغانستان در این باره به تازگی گفته است كه راهبرد نظامی واشنگتن باید در افغانستان تغییر كند؛ زیرا چشم انداز وضعیت امنیتی این كشور نگران كننده است.

مقام های آمریكا در شرایطی از وضعیت امنیتی افغانستان ابراز نگرانی می كنند كه توافق نامه امنیتی كابل - واشنگتن دستاوردی برای مردم افغان نداشته و به دلیل افزایش ناامنی ها، موج گسترده مهاجرت آنان از كشور را در پی داشته است.

کد خبر 329956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha