همشهری آنلاین: مطالعه محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کورنل نیویورک نشان‌می‌دهد که قلیان کشیدن تفریحی هم به ریه‌ها آسیب می‌رساند

قلیان

 به گزارش مهر، مطالعات باليني، نشان می‌دهد افرادی که قلیان می‌کشند در مقایسه با افراد غیرقلیانی، غالباً بیشتر سرفه کرده و خلط بیشتری تولید می‌کنند.

در این تحقیق، رونالد کریستال و همکارانش، تاثیرات کشیدن قلیان را با استفاده از پارامترهای کلینیکی و بیولوژیکی بر روی شرکت کنندگان ارزیابی کردند.

داده‌ها نشان داد در مقایسه با افرادی که قلیان نمی‌کشند، افراد قلیانی بیشتر سرفه کرده و خلط بیشتری تولید می‌کنند. تغییرات بیولوژیکی در تغییرات مشخصی در سلول‌های پوشش دهنده جاری هوای افراد قلیانی مشاهده شد.

محققان به افزایش جریان ذرات کوچک سلول های اندوتلیال در ریه‌ها اشاره کردند. به گفته دکتر کریستال، «افزایش این ذرات نشاندهنده اسیب در حال وقوع به مویرگ‌هاست.» تغییرات بالینی و بیولوژیکی همراه با هم از علائم آسیب اولیه به ریه‌هاست.

مجله مقابله با سيگار

به گفته محققان، در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار، یک جلسه قلیان کشیدن فرد را در معرض ۲ تا ۴ بار مصرف نیکوتین بیشتر، ۷ تا ۱۱ بار مونوکسیدکربن، ۱۰۰ برابر قطران بیشتر، ۱۷ برابر فرمالدئید بیشتر و ۳ برابر مصرف فنول بیشتر قرار می‌دهد.

دکتر کریستال می‌افزاید: «مطالعه ما نشان می‌دهد که حتی مصرف محدود قلیان هم به ریه‌ها اسیب می‌رساند.»

کد خبر 329818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha