چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

علی اصغر محمدی: رئیس کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی ایران از ارتباط این کتابخانه با 5 پایگاه اطلاعاتی بزرگ دنیا، و ایجاد 6 شعبه کتابخانه در خارج از کشور و 12 شعبه در داخل کشور خبر داد.

ایجاد کتابخانه دیجیتالی و راه اندازی رشته کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات در سوریه، ارتقای اعضای هیات علمی در بخش مقالات توسط کتابخانه منطقه‌ای و برقراری ارتباط با بیش از 700 دانشگاه و کتابخانه در دنیا از دیگر برنامه‌هاست.

دکتر جعفر مهراد با بیان اینکه اطلاعات و اسناد کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی به عنوان اولین نهاد اطلاع رسانی بین‌المللی به دنبال نظرسنجی تهیه می‌شود، تصریح کرد: اطلاعات تهیه شده و موجود در کتابخانه منطقه‌ای شامل تمامی اسناد کشور، گزارش ها، بولتن‌ها، تمامی کتاب های علمی دنیا، پایان نامه‌ها، مقالات، مجلات و ... است که به زبان های مختلف در دسترس کتابخانه منطقه‌ای قرار دارد.

در حال حاضر کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی ایران با در اختیار داشتن چند سرور، با 5 پایگاه اطلاعاتی بزرگ دنیا نیز ارتباط دارد.

جعفرمهرداد، رئیس کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی گفت: جامعه استفاده کننده از خدمات اطلاع رسانی کتابخانه منطقه‌ای بدون هیچ محدودیتی شامل تمامی افراد جامعه در سطوح مختلف تحصیلی از جمله پژوهشگران، کارمندان، اعضای هیات علمی سراسر کشور و کشورهای منطقه است و به علت تمام - متن بودن پایگاه‌های اطلاعاتی بی نظیر کتابخانه منطقه‌ای، کاربران بدون محدود شدن به فضای کتابخانه در هرجا که حضور داشته باشند، می‌توانند با دسترسی به اینترنت از خدمات اطلاع رسانی کتابخانه منطقه‌ای استفاده کنند.

 ‌ایجاد 6 شعبه خارجی

وی با بیان اینکه در حال حاضر 7 گروه پژوهشی در کتابخانه فعالند اظهار کرد: برای دسترسی راحت دانشجویان و پژوهشگران کشور و منطقه به اطلاعات، در حال حاضر کتابخانه منطقه‌ای دارای 3 شعبه خارجی در دانشگاه تشرین و یک دانشگاه مجازی در سوریه است که در نهاد ریاست جمهوری یمن مستقرند، همچنین شعب بعدی در ارمنستان، دانشگاه خارطوم سودان و دانشگاه اسکندریه مصر تاسیس خواهند شد.

تغییر نام کتابخانه منطقه‌ای

رئیس کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی شیراز با بیان اینکه به زودی نام کتابخانه منطقه‌ای به مرکز منطقه‌ای اطلاعات علوم و فناوری تغییر می‌کند، گفت:‌ کتابخانه منطقه‌ای همچنین مسئولیت رتبه بندی نشریات علمی جهان اسلام و سنجش تولیدات علمی کشورهای اسلامی 57 گانه را در جهت طرح رتبه بندی دانشگاه‌های جهان اسلام‌بر عهده دارد.

اتصال دانشگاه‌ها به کتابخانه منطقه‌ای

دکتر مهراد با بیان اینکه دانشگاه‌های ایران از طریق اینترنت به کتابخانه منطقه‌ای متصل هستند اظهار داشت: به هیچ وجه اطلاعات کتابخانه منطقه‌ای به صورت رایگان عرضه نمی‌شود، چرا که اطلاعات کالاست و برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت.

رئیس کتابخانه منطقه‌ای با بیان اینکه کتابخانه منطقه‌ای در حال حاضر با بیش از 700 دانشگاه و کتابخانه در دنیا ارتباط دارد، گفت: کتابخانه منطقه‌ای تمامی اطلاعات علمی مورد نیاز را در مدت 24 ساعت در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد. همچنین بیش از 80 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی ایرانی از طریق شبکه به کتابخانه منطقه‌ای وصل هستند.

وی خاطر نشان کرد: در این زمینه تا پایان سال 2007 کار بررسی مجلات علمی به زبان عربی به اتمام می‌رسد و سال 2008 نیز بررسی مجلات علمی به زبان‌های انگلیسی و فرانسه آغاز می‌شود.

 تاریخچه

مهراد با اشاره به تاریخچه کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی گفت: این کتابخانه یکی از نخستین مراکز اطلاع‌رسانی تمام خودکار کشور محسوب می شود که در حال حاضر اطلاعات چاپی و دیجیتالی را در قالب کتاب، نشریات فارسی و لاتین، لوح‌های فشرده، پایگاه‌های اطلاعاتی و ... در 2 سطح داخلی و منطقه‌ای در اختیار محققان، دانش‌پژوهان و مراکز علمی و تحقیقاتی قرار می دهد.

رئیس کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی افزود: طی دهه گذشته هزاران نفر از محققان و دانش‌پژوهان ایران و کشورهای منطقه به طور حضوری و غیرحضوری از امکانات اطلاع رسانی این کتابخانه بهره‌مند شده اند و گستره فعالیت های کتابخانه منطقه ای موجب شده که کشورهای منطقه به این کتابخانه اعتماد کنند و آن را به عنوان مرکزی غنی از اطلاعات به رسمیت بشناسند. این کتابخانه علاوه بر حضوری فعال در امر نشر اطلاعات ، در زمینه تولید اطلاعات علمی نیز فعالیت دارد.

وی در باره اهداف این کتابخانه گفت: کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی از طریق توزیع آخرین اطلاعات علمی و فنی و نیز کمک به تامین و تجهیز منا بع ملی مورد نیاز دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی و متخصصان داخلی و منطقه برای ارتقای سطح علمی فعالیت می کند.

مهراد افزود: برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین محققان ایرانی و منطقه، گزینش، تهیه و سازماندهی دانش مکتوب داخلی و منطقه ای در حوزه علوم و تکنولوژی، تشکیل انواع پایگاه‌های اطلاعاتی مربوط به علوم و تکنولوژی، چاپ و انتشار گزارش پژوهش‌ها، مجلات و کتاب های علمی فارسی و غیر فارسی و نیز خلاصه گزارش تحقیقات و خبرهای علمی در حوزه های علوم و تکنولوژی، از اهداف عمده کتابخانه منطقه ای است.

وی تهیه آخرین مقاله ها و کتب نشریات علمی و فنی داخلی، تهیه استانداردها، ثبت نامه‌ها و گزارش‌های تحقیقاتی، تامین نیازهای اطلاعاتی کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه با استفاده از پایگاه اطلاعاتی کتابخانه و نیز تکنولوژی پل‌های اطلاعاتی(انتقال با نمابر و خدمات تحویل اسناد، ترجمه و دیسک های نوری یا لیزری) در چارچوب تفاهم انجام شده با فرهنگستان علوم جهان سوم، تدارک و تجهیز بانک علمی و فنی کتابخانه و ارائه اطلاعات مورد نیاز محققان و دانشمندان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مبادله اطلاعات علمی و فنی با کتابخانه های کشورهای منطقه، برگزاری سمینارها و همایش‌های ملی و منطقه ای و دعوت از شخصیت‌های علمی برای ایراد سخنرانی، چاپ و نشر کتب علمی و فنی، بهره گیری از امکانات علمی موجود در دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و مراکز اطلاع رسانی داخلی و کشورهای منطقه، پاسخگویی حضوری، مکاتبه‌ای ، تلفنی و رایانه ای به نیازهای اطلاعاتی اشخاص حقیقی و حقوقی به ویژه دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی داخل و منطقه، حمایت از پژوهش های داخلی و منطقه ای در حوزه علوم و تکنولوژی، برگزاری همایش‌های داخلی و منطقه‌ای در حوزه های علوم و تکنولوژی را از جمله وظایف این کتابخانه نام برد.

به گفته وی تاسیس گروه آموزش کتابداری و اطلاع رسانی در مقاطع مختلف آموزشی برای دانشجویان ایران و کشورهای منطقه با رعایت ضوابط و مقررات آموزشی، تشکیل کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی کوتاه مدت اطلاع‌رسانی در حوزه علوم و تکنولوژی، برقراری سخنرانی های علمی و دعوت از متخصصان داخلی و خارجی، ایجاد و راه‌اندازی شاخه‌های مرکزاطلاع رسانی در مناطق مختلف کشور و کشورهای منطقه، مشارکت در پژوهش‌ها و پروژه‌هایی در زمینه اطلاع‌رسانی و علوم و تکنولوژی و همچنین ایجاد زمینه های لازم برای جلب همکاری متخصصان ایرانی مقیم خارج از کشور و سایر متخصصان کشورهای منطقه درباره فعالیت های کتابخانه منطقه ای، اشاعه اطلاعات گزیده با توجه به نیازهای مستمر محققان مراکز علمی و پژوهشی داخل و منطقه، برقراری ارتباط علمی و اطلاع رسانی با سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی به ویژه یونسکو و فرهنگستان، از دیگر وظایف کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی است.

رئیس کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی در ادامه از خرید، تولید و توزیع اطلاعات به عنوان مهمترین فعالیت های این کتابخانه نام برد و افزود: فعالیت های مربوط به خرید اطلاعات، تأمین اطلاعات علمی مورد نیاز محققان و دانش پژوهان آن هم به شکلی مناسب، آسان و سریع، از جمله اهدافی است که همواره در کتابخانه منطقه ای مورد توجه بوده است.

وی خاطر نشان کرد: برای رسیدن به این هدف، خرید منابع اطلاعاتی مناسب پیش شرطی اجتناب ناپذیر است. از این‌رو، کتابخانه منطقه ای فعالیت های خود را در 4 حوزه خرید مجلات علمی غیر‌فارسی، خرید مجلات علمی فارسی، خرید پایگاه‌های اطلاعاتی و خرید کتاب های تخصصی و مرجع متمرکز کرده‌است.

به گفته وی علاوه بر موارد مطرح شده، کتابخانه منطقه ای برای تکمیل منابع اطلاعاتی الکترونیکی خود نسبت به اشتراک پایگاه های اطلاعاتی و مجلات الکترونیکی مورد نیاز محققان اقدام می‌کند.

مهراد با اشاره به فعالیت های مربوط به تولید اطلاعات اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های ممتاز این کتابخانه این است که برای تامین اطلاعات علمی مورد نیاز جامعه علمی، علاوه بر تهیه منابع اطلاعاتی، نسبت به تولید اطلاعات در قالب بانک های اطلاعاتی نیز اقدام می کند.

مراجعه به صفحه کتابخانه منطقه ای به نشانی www.srlst.com و مشاهده پایگاه اطلاعاتی تمام متن فارسی، کتاب‌های الکترونیکی، سیل، زلزله، محیط زیست و ... به خوبی نشان می دهد که تولید این اطلاعات در کتابخانه منطقه ای تا چه میزان از ارزش و اعتبار برخوردار است.

کد خبر 32976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز