چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

تنها چند روز پس از اظهارنظر رئیس‌کل بانک مرکزی و برخی مدیران بانکی مبنی بر احتمال کاهش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم، یک مقام بانک مرکزی، شرط کاهش پایدار نرخ سود را «رفع تنگنای مالی» و «اصلاح نظام بانکی» دانست.

 اظهارنظري كه نشان از چرخش احتمالي موضع رسمي بانك مركزي و نگراني از نمايان شدن آثار منفي كاهش شبه‌دستوري نرخ سود و افزايش تقاضا براي دريافت تسهيلات و شكل‌گيري رانت پولي دارد. پيمان قرباني، معاون اقتصادي بانك مركزي با تأكيد بر اينكه براي ايجاد تعادل در نرخ سود بانكي به‌دنبال «شوك درماني» نيستيم، پرداخت سود بيشتر از سوي برخي بانك‌ها به سپرده‌‌گذاري صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري را تأييد و اظهار كرد: با هشدار بانك مركزي، نرخ سود اين صندوق‌ها اصلاح شده است.

روزنامه همشهري پيش از اين از نرخ‌شكني احتمالي و پرداخت سود بيشتر به برخي سپرده‌هاي كلان و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري خبر داده بود. ضمن اينكه گزارش‌هايي منتشر شده مبني بر اينكه بانك‌ها وام را به مشتريان گران مي‌دهند. طبق مصوبه شوراي پول و اعتبار، وام بانكي بايد با سود 22درصد پرداخت شود اما در حال حاضر وام با سود 26 درصد پرداخت مي‌شود.

موضع روز گذشته معاون اقتصادي بانك مركزي به‌معناي اين است كه كاهش نرخ سود بانكي با احتياط بيشتري رخ خواهد داد.چه اينكه قرباني گفته است: با توجه به تنگناي مالي امكان نزديك كردن يكباره نرخ سود به تورم در مدت كوتاه وجود ندارد، بنابراين بايد به‌تدريج به اين سمت حركت كنيم.

اين مقام بانك مركزي با بيان اينكه نرخ سود را معلول مي‌داند و نه علت، گفت: سال گذشته با درخواست كاهش نرخ سود براي ايجاد رونق اقتصادي مواجه بوديم و در همين راستا بانك مركزي به روش غيردستوري و با ورود به بازار بين بانكي توانست نرخ سود در اين بازار را از 29درصد در اوايل سال گذشته به 17درصد در هفته گذشته كاهش دهد.

معاون اقتصادي بانك مركزي در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به راه‌اندازي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در بانك‌ها و پرداخت سودهاي بالاتر از اين طريق به سپرده‌گذاران، اعمال نرخ‌هاي سود مصوب شوراي پول و اعتبار در شبكه بانكي چگونه بوده است، گفت: ميزان رعايت نرخ‌هاي سود نسبت به گذشته بهتر بوده است و درخصوص صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري هم، طبق بررسي‌هاي بانك مركزي برخي صندوق‌ها بيش از نرخ‌هاي مصوب شوراي پول و اعتبار سود سپرده پرداخت مي‌كردند كه با هشدار بانك مركزي، نرخ سود اين صندوق‌ها اصلاح شده است.

کد خبر 329751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha