جمعه ۱۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

شهریار شمس: پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی در کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی به 2 گروه عمومی و تخصصی تقسیم می‌شوند.

پایگاه

پایگاه های اطلاعاتی فارسی به 2 گروه عمومی و تخصصی تقسیم می شوند.

پایگاه اطلاعاتی جامع فارسی: این پایگاه شامل بیش از 535 هزار رکورد حاوی تمامی مدارک فارسی موجود در کتابخانه منطقه‌ای شامل کتاب، مقاله، پایان‌نامه‌ و طرح‌های تحقیقاتی و ... است.

منابع موجود در این پایگاه بدون محدودیت موضوعی تمامی حوزه‌های فنی و مهندسی، علوم انسانی، پزشکی، علوم، کشاورزی، دامپزشکی، هنر ‌و‌معماری و ... را در بر می‌گیرد.

شبکه ملی کتاب‌های فارسی: تمامی کتاب‌های مربوط به دانشگاه‌ها در وزارت علوم را پوشش می‌دهد.

شبکه ملی کتابخانه‌های دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی و فناوری ایران: این شبکه نخستین شبکه کتاب‌شناختی ایران است که در سال 1384 توسط کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی تاسیس شده است.

این شبکه در وب سایت کتابخانه به نشانی www.srlst.com قرار گرفته و شامل کتاب‌های فارسی و غیر فارسی است که در کتابخانه های دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و فناوری ایران موجود است. از این شبکه می توان برای شناسایی آثار کتاب‌شناختی و امانت بین کتابخانه‌ای استفاده کرد.

پایگاه اطلاعاتی نشریات الکترونیکی فارسی: این طرح نیز مشابه طرح قبل انجام می شود و تا کنون با موفقیت پیش رفته است.

پایگاه اطلاعاتی اسناد الکترونیکی: تمامی اسناد غیر کتابی وارد شده به کتابخانه پویش و بر حسب شماره مدرک وارد پایگاه و شبکه می شوند. در این پایگاه امکان جست‌وجو بر اساس کلید واژه ، فیلد آزاد، شماره مدرک و . . . وجود دارد.

پایگاه اطلاعاتی تمام- متن مقالات فارسی: در حال حاضر متن کامل مقاله های منتشر شده در اغلب نشریه ها و مجلات فارسی منتشره در ایران پس از نمایه سازی، وارد این پایگاه می شود تا عموم پژوهشگران به اطلاعات موجود در آن دسترسی داشته باشند. تعداد رکوردهای موجود دراین پایگاه به صورت روزانه افزایش می یابد.

پایگاه اطلاعاتی مقاله‌های الکترونیکی: رکوردهای موجود در این پایگاه شامل متن کامل مقالات موجود در نشریات فارسی جمهوری اسلامی ایران است.

پایگاه اطلاعاتی نشریات الکترونیکی فارسی: این پایگاه شامل متن کامل شماره های مختلف نشریات معتبر وزارتخانه های کشور است.

پایگاه اطلاعاتی طرح‌های پژوهشی: اطلاع از طرح های تحقیقاتی و پیشرفت هایی که در زمینه تحقیقات علمی صورت می‌پذیرد، مستلزم دسترسی به طرح ها و برنامه هایی است که توسط محققان و کارشناسان در بخش‌های مختلف عمومی و خصوصی انجام می پذیرد.

برای تحقق بخشیدن به این هدف، این پایگاه به گونه ای طراحی شده است تا از طریق دستیابی به انواع مختلف طرح های تحقیقاتی بخش عمومی و خصوصی محقق شود. بخش عمده اطلاعات موجود در این پایگاه را طرح های تحقیقاتی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی دولتی تشکیل می دهند.

پایگاه اطلاعاتی رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها: این پایگاه شامل رساله ها و پایان نامه هایی است که توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی به رشته تحریر در آمده است. از طریق این پایگاه می توان اطلاعات کتاب‌شناختی و چکیده پایان نامه ها و رساله ها را بازیابی کرد.

پایگاه های اطلاعاتی تخصصی

پایگاه اطلاعاتی محیط زیست: این پایگاه شامل تمامی موضوعات مربوط به محیط زیست از جمله آلودگی هوا و محیط زیست، تخریب جنگل‌ها، پساب کارخانه های صنعتی، لایه اوزن، آلودگی دریایی، آلودگی نفتی و ... است .

پایگاه اطلاعاتی زلزله: پایگاه اطلاعاتی زلزله حاوی اخبار مربوط به زلزله در ایران و سایر نقاط جهان است. در این پایگاه می توان به اطلاعاتی از نوع محل وقوع زلزله ، درجه ریشتر و خسارات مالی و تلفات جانی دسترسی پیدا کرد.

پایگاه اطلاعاتی راه و ترابری: این پایگاه حاوی اطلاعات مختلف در زمینه تصادفات جاده ای ، سوانح دریایی ، حمل و نقل ، راه آهن ، فرودگاه ها و زمینه های مرتبط دیگر در حوزه راه وترابری است.

پایگاه اطلاعاتی سوخت و انرژی: این پایگاه موضوعاتی چون نفت، گاز، اوپک ، الکتریسیته و نظایر آن را شامل می شود.

پایگاه اطلاعاتی سیل: این پایگاه حاوی اطلاعاتی در خصوص سیل و خسارات ناشی از آن در ایران و سایر کشورها است.

 پایگاه اطلاعاتی اطلس ها و نقشه های الکترونیکی: این پایگاه شامل تصاویر کامل اطلس ها و نقشه های ایران و کشورهای مختلف است. در برنامه جست وجوی این پایگاه می توان از طرق مختلف مانند نام محل جغرافیایی، تاریخ،اطلس یا نقشه مورد نظر را بازیابی کرد.

پایگاه اطلاعاتی مدیریت اسناد الکترونیکی: در این پایگاه تمامی اسناد پویش شده و بر حسب شماره مدرک وارد پایگاه می شوند.

 پایگاه اطلاعاتی دانشوران معاصر ایران: این پایگاه حاوی اطلاعات زندگینامه دانشمندان، پژوهشگران و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایران است. اطلاعات این بانک شامل حوزه ها و تخصص های علوم پزشکی و رشته های وابسته، علوم انسانی و اجتماعی و هنر است. در ضمن این اطلاعات به صورت کتاب نیز منتشر شده است.

 پایگاه اطلاعاتی Ebsco: این پایگاه که توسط انتشارات ابسکو طراحی و ارائه شده است شامل چکیده و متن کامل مقالات، کنفرانس‌ها و گزارش ها در تمامی رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه، علوم پزشکی و مهندسی است. تمامی منابع موجود در این پایگاه به زبان انگلیسی قابلیت جست‌وجو و بازیابی دارد.

 پایگاه اطلاعاتی استانداردها(Standards ): شامل 2 گروه استانداردهای علمی و استانداردهای علوم نظامی است. استانداردهای موجود در این پایگاه به زبان انگلیسی، قابل جست‌وجو، مشاهده و استفاده است.

 پایگاه اطلاعاتی IEEE: منبع بسیار مفید و ارزشمند در زمینه مهندسی الکترونیک، کامپیوتر، عمران، فیزیک و برق است . این پایگاه متن کامل و چکیده مقالات، کنفرانس‌ها و گزارش های ارائه شده در بسیاری از رشته‌های مهندسی را دربر می‌گیرد.

پایگاه اطلاعاتی(CAS ): این پایگاه یکی از غنی‌ترین پایگاه‌های اطلاعاتی موجود، در زمینه شیمی، مهندسی شیمی و سایر رشته‌های وابسته است. اطلاعات موجود در این پایگاه به صورت چکیده ارائه شده و جست‌وجوی فرمول‌ها، ترکیبات شیمیایی، ساختارهای فضایی و ... به راحتی قابل انجام است.

پایگاه اطلاعاتی WLS: این پایگاه شامل چکیده و رکوردهای کتاب‌شناختی مقالات نشریات لاتین است که هر سال توسط کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی خریداری می‌شود. با توجه به اینکه اصل نشریات در کتابخانه منطقه‌ای نگهداری می‌شود، به آسانی می‌توان به اصل مقالاتی که چکیده آنها در این پایگاه وجود دارد طبق درخواست و براساس خدمات تحویل مدرک دسترسی پیدا کرد.

 پایگاه اطلاعاتی نسخ خطی جهان اسلام: این پایگاه شامل متن کامل 500 هزارمیکروفیش مربوط به دستنوشته های دانشمندان جهان اسلام است.

کد خبر 32971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز