چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین با انتصاب «شیه شیائویان» سفیر سابق و دیپلمات کهنه کار خود در ایران به عنوان فرستاده ویژه برای حل بحران سوریه، نشان داد که در حال اجرای راهبردی جدید و فعال در منطقه خاورمیانه است.

 راهبرد جدید چین در خاورمیانه

به گزارش ایرنا و براساس آنچه كارشناسان مسائل سیاسی می گویند، پكن دیگر حاضر به تبعیت از راهبرد آمریكا و برخی از كشورهای همسایه سوریه نیست و مخالفت های آنها برای ورود پكن به این منطقه برای چین ارزش خود را از دست داده است.

«مایكل سینگ» مدیركل موسسه سیاستگذاری خاور دور آمریكا در این باره به روزنامه «ساوت چاینا» از هنگ كنگ گفت: مساله فقط نمادین نیست. چین می خواهد بخشی از طرح ها و موضوعات خاورمیانه باشد.

وی می افزاید: سوریه اكنون حساس ترین مساله خاورمیانه است. بحران این كشور پای بازیگرانی چون اتحادیه اروپا، آمریكا و روسیه را به میدان باز كرده است و چین نمی خواهد از این قافله عقب بماند.

«شیاشیان» استاد دانشگاه «یون نن» در جنوب غرب چین نیز می گوید: ما و روس ها در سازمان ملل همواره مخالفت خود را با سیاست های غرب و آمریكا در سوریه نشان داده ایم و جلوی مشكل سازی های آنها را با وتو خود گرفته ایم.

وی افزود: امروز برای چین حضور در سوریه از هر زمان دیگری مهمتر است. اگر نجنبیم دیر خواهد شد و اوضاع از كنترل خارج می شود.

او چین را یك قدرت مهم خواند كه می تواند در امور پناهندگان و جنگ زدگان سوری، مذاكرات صلح و بازسازی پس از جنگ در سوریه نقش حیاتی داشته باشد.

استاد دانشگاه «یون نن» با اشاره به اینكه چین در حال اجرای طرح احیای جاده ابریشم است، افزود: باید از منافع كشورها و چین با ورود به مسائل منطقه خاورمیانه كه بیش از 340 میلیارد دلار تبادلات تجاری با چین دارد، حفاظت شود.

وی تاكید كرد كه ورود چین به این موضوعات می تواند توازنی را كه تاكنون در برخی موارد به نفع آمریكا و غرب بوده است، تغییر دهد و كشورهای خاورمیانه نیز ایفای نقش فعالتر پكن را در خاورمیانه و سوریه خواستار هستند.

«ساوت چاینا» می نویسد كه چین برای حراست از منافع امنیتی و اقتصادی، خود را ملزم به افزایش نفوذ در خاورمیانه می داند.

این كشور حتی در راستای تلاش های دیپلماتیك خود برای حل بحران سوریه، دی ماه سال گذشته میزبان «ولید المعلم» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه سوریه و همچنین هیاتی به سرپرستی «خالد خوجه» رئیس گروه موسوم به «ائتلاف مخالفان سوریه» به فاصله دو هفته بود.

دولت پكن همواره نگرانی شدید خود را از توسعه تروریسم و خطر آن برای خود و دیگر كشورها را یادآور شده و تاكید كرده كه در این راستا هر كاری كه بتواند انجام می دهد تا تروریسم گسترش پیدا نكند.

کد خبر 329689

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha