همشهری‌آنلاین: سیگمونو گونلاکسون، نخست‌ وزیر ایسلند به دنبال افشای اسناد پولشویی و تخلف مالی مشهور به اوراق پاناما که نام او هم در آنها آمده‌است باوجود اعلام اولیه‌اش مبنی بر ماندنش در قدرت، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

 سیگمينتير كينلويكسن، نخست‌وزیر ایسلند اولین مقام رسمی به شمار می‌آید که به دنبال افشای اسناد موسوم به اوراق پاناما از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

در پی انتشار میلیون‌ها سند در ارتباط با پولشویی و تلاش برای فرار از مالیات ثروتمندان و سیاست‌مداران،كينلويكسن نیز به پنهان کردن میلیون‌ها دلار سرمایه در بانک‌های کشورش، تحت پوشش نام یک شرکت ثبت‌شده در گریزگاه‌های مالیاتی متهم شد.

او سود حاصل از این شرکت را هنگام ورود به پارلمان در سال ۲۰۰۹ اعلام نکرده بود و هشت ماه بعد نیمی از سهام شرکت را به قیمت یک دلار به همسرش فروخته بود.

به گزارش بی.بی.سی، نخست‌وزیر ایسلند گفته است که کارش غیرقانونی نبوده و همسرش از نظر مالی سودی نبرده است.

نخست‌وزیر ایسلند پیش از این از رئیس‌جمهور این کشور خواسته بود که پارلمان را به دنبال اعتراض‌های گسترده در این کشور پس از این افشاگری‌ها منحل کند اما رئیس‌جمهور ایسلند با این خواسته او مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از خبرگزاری رویترز،گفته شده که وزیر کشاورزی به عنوان نخست‌وزیر جدید ایسلند معرفی خواهد شد. معاون رئیس حزب حاکم ایسلند خود به خبرنگاران گفته که این حزب به زودی او را به عنوان کاندیدای خود برای سمت نخست‌وزیری به شرکای ائتلافی در حزب استقلال معرفی خواهد کرد.

با انتشار اين اوراق تظاهرات گسترده‌ای در ایسلند برگزار شد و مردم خواهان کناره‌گیری گونلاگسون شدند.

طبق اسناد پاناما، سندی که با امضای آنا سیگورلاگ پالسدوتیر، همسر نخست وزیر ایسلند به تاریخ ۲۰۱۵ منتشر شده، نشان می‌دهد که شرکت خارجی وینتریس برای سرمایه‌گذاری میلیون‌ها دلار پول به ارث رسیده، مورد استفاده قرار گرفته است.

اسناد حقوقی فاش‌ شده نشان می‌دهد که شرکت وینتریس سرمایه‌گذاری کلانی برای خرید اوراق قرضه سه بانک بزرگ ایسلندی که بعدا در دوران بحران اقتصادی ورشکست شدند، انجام داده است. بعد از ورشکستگی بانک‌ها، این شرکت مدعی میلیون‌ها دلار طلب خود شده است.

کد خبر 329649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha