سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
۱ نفر

همشهری آنلاین: اوراق پاناما (Panama Papers) یا اسناد پاناما نامی است که برای ۱۱.۵ میلیون سند افشا شده (۲.۶ ترابایت داده) به کار گرفته شده است.

panama papers

اين اوراق يا اسناد به خاطر ارتباط آن‌ها با يك شرکت حقوقی پانامایی به نام موساک فونسکا (Mossack Fonseca) به اين نام مشهور شد. موساک فونسکا چهارمين شركت حقوقي فراساحلي جهان است.

در این اسناد نام شرکت‌هايی وجود دارد كه صوری هستند و می‌توانند برای پنهان سازي تبادلات مالی و مالکیتي مورد استفاده قرار گرفته باشند. این اسناد همچنین شامل برخي افراد و شرکت‌هایی است که آمريكا آن‌ها را در لیست موسوم به سیاه قرار داده است.

در این اسناد كه از طريق روزنامه آلماني زود دويچه تسايتونگ (Süddeutsche Zeitung) با همكاري كنسرسيوم بين‌المللي روزنامه‌نگاران تحقيقي (ICIJ) و صد آژانس خبري از جمله گاردين افشا شد رد پای برخي از سران و سیاستمداران و مسئولان دولتی دیده می‌شود.

موساک فونسکا در بیانیه‌ای كه منتشر کرد اعلام كرد اين شركت قربانی سرقت اطلاعات شده‌ است، اما هیچ چیزی که نشانگر اقدام خلاف قانون توسط شرکت ما باشد، در این اسناد که به صورت غیرقانونی تحصیل شده‌اند، مشاهده نمی‌شود و این با شهرت جهانی که اين شركت در طول چهل سال کسب و کار صحیح در پاناما به دست آورده‌ است همخوان است.

موساک فونسکا اعلام كرده است اطلاعات منتشر شده دروغین و پر از غلط است و طرف‌هایی که در بسیاری از اسناد کنسرسیوم از آنها نام برده شده، هرگز مشتری موساک فونسکا نبوده‌اند.

شركت موساک فونسکا در سال 1977 توسط یورگن موساك (مهاجر آلمانی) ورامون فونسكا در پاناما تاسیس شد. فعالیت‌های این شركت بر مبنای حفاظت كامل از مشتریان و خودداری از فاش كردن هویت آنان صورت می‌گیرد.

کد خبر 329632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha